Nästa Ubuntu ska innehålla proprietära drivrutiner!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Varför illa? Så är det ju redan idag för alla som aktiverar "restricted" i programförråden. Policyn säger dessutom att dessa bara ska användas om det inte finns något fritt alternativ.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om man ser till syftet så är det inte "illa".....

Nu finns det då en fundamentalistisk syn bland en grupp Linuxanvändare angående detta.

Att få en lättanvänd distribution med många nöjda användare är primärt viktigare än att slåss
mot "mjukvarumonopol". Jag liknar det just nu som en "Don Quijote" kamp mot väderkvarnar.

Med många användare kan man då i framtiden enklare slåss mot det här systemet. :D

Uppfriskande debatter i Feistys forum kring framtiden: ;)

http://www.ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=179

Troligen får då de användare som inte är med på detta välja en annan"ren" distribution.

Att det är så här ser jag som huvudskälet att jag just valde Ubuntu, det finns framtida potential om man
ser med ett längre perspektiv jämfört med vissa distributioner som hamnar i ett evigt "käbbel" kring detta.

:)
Användarvisningsbild
Hellzon
Kontakt:

Inlägg av Hellzon »

Jag måste nog hålla med plun. Så länge Linux-distributionerna tillsammans bara har drygt 3% av marknaden så är det nog viktigare att det faktiskt funkar när folk bestämmer sig för att prova. Kommer vi sen upp i 30% (som Firefox/Mozilla har av browsermarknaden, samma länk som ovan) så kan man hoppas att tillverkarna börjar släppa de drivrutiner vi vill ha. :)

Edit: w00t w00t, första inlägget och så vidare...
"When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?" -John Maynard Keynes
Mitt naiva bloggande om Linux och Ubuntu
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"