Stellarium - segt

lennart_sj
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Stellarium - segt

Inlägg av lennart_sj »

Jag har installerat Stellarium utan problem, men det är segt som tjära.
Enligt Userguiden är inte systemkraven så märkliga:
• Linux/Unix, Windows 95/98/2000/NT/XP or MacOS X 10.3.x or greater.
• A 3D graphics card with a support for OpenGL.
• A dark room for realistic rendering - details like the Milky Way or star twinkling
can’t be seen in a bright room.
• Minumum of 256 MiB RAM, 1 GiB required for the largest star catalogues.
Det här har jag:
  • Linux (Ubuntu): Ja
    Grafik : Vet inte riktigt vad, men det funkar utmärkt med Blender som ställer samma krav
    Mörkt rum: Ja
    Minne: 2 GiB
Var kan problemet ligga månne??
Användarvisningsbild
nicefinger

Re: Stellarium - segt

Inlägg av nicefinger »

Jag installerade stellarium. Verkar kul :)
Har inte satt mig in i hur det fungerar alls, men jag tramsar runt lite. För mig verkar det inte segt över huvud taget.
Min dator:
sempron 2800+, 1GB minne
Nvidia 5700LE (proprietära drivrutiner installerade med Envy)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kan det vara Compis som spökar till det? Har för mig att det kan bli lite problem ett köra det
ihop med andra program som ställer höga grafikkrav???
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Använder inte Compis alls så vitt jag vet (om det nu inte ligger och lurar i bakgrunden utan att man bett om det)
Med segt menar jag att musmarkören knappt rör sej när man flyttar musen. Den tar små skutt ungefär som en trött kanin!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Testade stellarium i kväll och det flöt på rätt hyggligt och då hade jag Compiz igång
och min maskin har bara nå't obestämt intelgrafikjunk som sitter på moderkortet.
Det enda som störde var att en del rörlig grafik (hoppande ikoner o dyl) slog igenom
och blev lite lustiga rutor i bilden.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Testar på Farsans P3 med Nvidia TNT2, grafikdrivar från Envy.
Nej det går inte speciellt segt, man kan snurra och greja på himlakupan utan nåt egentligt laggande, men cursorn blinkar när jag rör på den precis som för Urban .. (den blinkade inte på min AMD-dator)
Men ... processorn går upp i 100% även när jag inte gör något alls .. Hur går detta ihop. Borde bli segt som sirap då tycker man.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

lennart_sj skrev:Använder inte Compis alls så vitt jag vet (om det nu inte ligger och lurar i bakgrunden utan att man bett om det)
Med segt menar jag att musmarkören knappt rör sej när man flyttar musen. Den tar små skutt ungefär som en trött kanin!
Compiz är det program som tillhandahåller Visuella effekter. Gå in på System → Inställningar → Utseende → fliken visuella effkter, där man kan sätta på och stänga av Compiz.

Skriv gärna lspci i en terminal Program → Tillbehör → Terminal så får du fram en massa text, markera med musen, högerklicka, kopiera och klistra in här så ser vi förhoppningsvis vad du har för grafikkort.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Testade Stellarium och det är ett väldigt tungt program för grafikkortet.

Beror på vad man är ute efter, men om man vill se stjärnhimlen på sin dator då vill jag rekommendera kstars.
Kstars finns i ubuntus förråd, fungerar utmärkt även i gnome-miljö och är betydligt snällare med användningen ditt grafikkort.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Rune.K skrev:Testade Stellarium och det är ett väldigt tungt program för grafikkortet.

Beror på vad man är ute efter, men om man vill se stjärnhimlen på sin dator då vill jag rekommendera kstars.
Kstars finns i ubuntus förråd, fungerar utmärkt även i gnome-miljö och är betydligt snällare med användningen ditt grafikkort.

Hur gör du för att få fram det "tunga"? Vilka inställningar etc ...
Som sagt har jag bara lekt runt med det lite.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

nicefinger skrev:Men ... processorn går upp i 100% även när jag inte gör något alls .. Hur går detta ihop. Borde bli segt som sirap då tycker man.
Processorn går egentligen alltid i 100%, oavstt om man gör något eller inte. Normalt sett i ett friskt system så får vanliga processer den tid de behöver (nåja) och resten upp till 100% fylls ut av null-processen. Det som gör att det ändå inte känns segt är att null-processen har lägre prioritet (högre "nice-varde") än vanliga processer och alltså bara tar det som blir över. Det kan hända att det som gjorde att din processor gick upp i 100% utan att det ländes segt berodde på att det fanns någon process med lägre prioritet som fyllde ut...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Visuella effekter: Inga

Kod: Markera allt

lennart@Septimius:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M890CE Host Bridge
00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M890CE Host Bridge
00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M890CE Host Bridge
00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M890CE Host Bridge
00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M890CE Host Bridge
00:00.5 PIC: VIA Technologies, Inc. K8M890CE I/O APIC Interrupt Controller
00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. K8M890CE Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237 PCI bridge [K8T800/K8T890 South]
00:02.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. K8T890 PCI to PCI Bridge Controller
00:03.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. K8T890 PCI to PCI Bridge Controller
00:0f.0 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT8237A SATA 2-Port Controller (rev 80)
00:0f.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 07)
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev a0)
00:10.4 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 86)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237A PCI to ISA Bridge
00:11.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8251 Ultra VLINK Controller
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 7c)
00:13.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237A Host Bridge
00:13.1 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237A PCI to PCI Bridge
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
01:00.0 VGA compatible controller: VIA Technologies, Inc. K8M890 [Chrome9] Integrated Video (rev 11)
80:01.0 Audio device: VIA Technologies, Inc. VIA High Definition Audio Controller (rev 10)
lennart_sj

Inlägg av lennart_sj »

Har testat Kstars lite grann. Det verkar fungera ok. Men det skulle ändå vara kul att få igång Stellarium ordentligt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

nicefinger skrev:
Rune.K skrev:Testade Stellarium och det är ett väldigt tungt program för grafikkortet.

Hur gör du för att få fram det "tunga"? Vilka inställningar etc ...
Som sagt har jag bara lekt runt med det lite.
ser det i top, Xorg-processen ligger på 99% med stellarium igång...
plus att jag hör det på varvtalet på min termostatstyrda cpu-fläkt...
Sen beror det naturligtvis på vilken kapacitet din dator har ;)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Jag testade att installera stellarium. Funkade inget vidare. Kraschade så fort jag startade programmet. Inte vet jag vad problemet är. Grafikkortet kanske. Stellarium åkte ur datorn igen.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Prova Celestia! > http://www.shatters.net/celestia/
Det är ett vackert och häftigt program, provade det själv för några år sedan.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Hur kan det funka perfa för vissa, okej för andra och inte alls för en tredje grupp användare?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

nicefinger skrev:Hur kan det funka perfa för vissa, okej för andra och inte alls för en tredje grupp användare?
Tror, har att göra med om du aktiverat Opengl för ditt grafikkort eller inte.
I mitt fall kör jag utan opengl... för tillfället
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Idag installerade jag opengl med mera till mitt grafikkort.
Och vilken skillnad med stellarium, det funkar kanon.
Celestia jag skrev om tidigare fungerar inte något vidare, dvs nästan inte alls.

Om man är ute efter att lära sej mer om stjärnhimlen och inte är allergisk mot windows.
Då vill jag rekommendera Cybersky > http://www.cybersky.com/ det är det absolut enklaste astronomiprogram att komma igång med!!!

Sen vill jag återigen rekommendera kstars...
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Stellarium är bäst om man har intresse för natthimlen, MEN DET ÄR JU ALDRIG NÅNSIN KLAR HIMMEL DENNA JÄMRANS REGNSOMMAR !!!!!
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

nicefinger skrev:Stellarium är bäst om man har intresse för natthimlen, MEN DET ÄR JU ALDRIG NÅNSIN KLAR HIMMEL DENNA JÄMRANS REGNSOMMAR !!!!!
Då måste jag köra stellarium mer, eftersom du säger att det är bäst.

Sist jag använde astronomiprogram var när alla planeterna(förutom jorden) radade upp sej på en linje i väster på kvällarna, heter något i stil med planetkonjunktion tror jag.

Det var lite häftigt att se nästan alla planeterna samtidigt (med hjälp av kikare).
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"