Ubuntu Eee på en Eee pc 900

eMund
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Ubuntu Eee på en Eee pc 900

Inlägg av eMund »

Hej!

Köpte min Eee 900 för ca en två veckor. Till en början var jag nöjd med Xandrox men sedan börjar man bli trött på alla begränsningar. Inget kan installeras utan hack och de stora ikonerna är fina men saknar mening. Knappt inget går att flytta eller förändra. Ingen svensk ordlista, kan inte skapa PDF-filer, gammal OpenOffice.org.org. Men datorn i säg älskar jag. Nätt och smidig och inga problem med hårdvara. Då fanns bara en sak att göra och de var att installera Ubuntu Eee 8.04.1.

Laddade ner det innan jag fick hem datorn men såg att det kommit ut en ny verson så jag fick ladda ner den med. Att ladda ett USB- minne med installationsfilerna var superlätt och tog ca: 15 min. Sedan kunde jag starta installationen som en livesession.

Själva installationen tog nog inte mer än 30-40 min och det gick att surfa osv under installationen. Skrivbordsmiljön är Netbook Remix vilket är lite ovant. Men den verkar funka fint. Nätverket gick igång vid istallationen och det trådlösa var även det igång efter inställning av lösenord osv. Tangentbordet stöds fulltut, tex capslock har en ikon i panelen. Styrplattan funkar ink scroll funktionen. Inga hack eller så behövdes. Har inte gjort några manuella inställningar och det verkar jag inte heller behöva.

Ev saknar jag endel program som Gimp och en php editor men det ska nog gå att installera. Här kommer i vilket fall startikoner upp på menyn efter installation. Man kan även uppdatera utan problem.

Det har helt enkelt fungerat klart överförväntan! Skriver det här inlägget efter som Ubuntu Eee 8.04.1 kom ut i går och det kanske inte är så många som provat ännu. Så är du inte så van med Linux är det ändå inga problem att installera!

/eMund
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Ubuntu Eee på en Eee pc 900

Inlägg av Cadryc »

uuhhhh, den här läsningen var ju inte direkt bra för min eee-köplust :)

Jag är lite nyfiken på vad som skiljer Netbook Remix från vanliga Ubuntu, det enda jag vet är att man har ett "startfönster" som huvudmeny. Är det samma programförråd (undrar eftersom du saknade Gimp) ?

Har du märkt nåt om det är snabbare/långsammare än Xandros?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Det är samma programförråd som i vanliga ubuntu. Så det är inga problem att installera GIMP eller vad du vill. Ubuntu-eee tar betydligt längre tid på sig att starta. Jag upplever det även som något segare. Å andra sidan, när man väl fått igång firefox så är det snabbare att jobba i (3:an i stället för 2:an som används i xandros). Det kunde till exempel vara rätt frustrerande att bläddra när man var inne på tyngre hemsidor och använde xandros. Jag upplever också att filmer spelas upp bättre (jag har för mig att jag läst något om att dom ändrat hastigheten på processorn som är underklockad i normala fall).

Det som är nytt med netbook remix är att istället för menyer så startar du program genom att klicka på flikar på sidan (väldigt likt xandros) och att alla program du startar automatiskt startas i helskärmsläge. Jag tycker det är väldigt trevligt. Det finns en demo här: http://www.canonical.com/netbooks.

Så i korthet. Kör med original mjukvaran om du tycker att programmen som finns där funkar för dig. Vill du lägga till nya program eller ha ett snyggare gränssnitt så byt till ubuntu-eee.
pompado
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av pompado »

Hej eMund.

Jag tänker köpa eee 901 nästa vecka.
Tänkte köra xubuntu, hoppas det funkar bra, för jag är inte så bra på att hacka eller skriva code.

Just nu har jag en Packard Bell och jag har installerat xubuntu, dessvärre så har jag fått lite diff på skärmen, tror jag måste installera än annan drive, den liksom använder 70% av skärmen.

Hoppas man slipper såna problem med eee 901 :)

MVH

pompado
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

jag hade satsat på Acer Aspire One alt. väntat in Dells bidrag till BBLL-marknaden.
Varför? Jo, Asus sålde sig till Microsoft som fuldumpar XP till dom för att inte folk inte ska vänja sig vid att det finns ett bra alternativ till Windows..
Användarvisningsbild
Jannish
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

Ulsak skrev:jag hade satsat på Acer Aspire One alt. väntat in Dells bidrag till BBLL-marknaden.
Varför? Jo, Asus sålde sig till Microsoft som fuldumpar XP till dom för att inte folk inte ska vänja sig vid att det finns ett bra alternativ till Windows..
Tyvärr beror det på efterfrågan. De flesta kan absolut inte tänka sig en dator med Linux, utan det är bara Windows som gäller. Egentligen bara för att dom är inkompetenta och bara har använt windows tidigare och tyvärr aldrig kommer låta sig prova något nytt. I Ubuntu t.ex. sitter menyn by default uppe i vänstra hörnet medan i XP hittar man startmenyn längst ner i vänstra hörnet.
Sådana här saker kan förvirra vem som helst tyvärr. ;-) Ursäkta mig sarkasm...
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

Har en Asus Eee PC900 (sitter vid den nu), de första jag gjorde var att installera vanliga ubuntu drog in kernel 2.6.24-21-eeepc, sedan editera jag i 2 filer så funka min mini pc aldeldes utmärkt med vanliga ubuntu, hatar ubuntu-eee då dem lagt in cp-fönster för mini pc i den, är inte så super duktig på att fixa saker i linux men att fixa så ubuntu funka i eee pc vart lätt, bästa köpet jag gjort p länge må jag säga
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
vidarvega

Inlägg av vidarvega »

Hallå lånar tråden, jag är har dragit igång installationen av Ubuntueee, jag valde att lägga det på ett sd-kort. Allt har kört igång. Men nu har skärmen slocknat och vill inte komma tillbaka, innan den slocknade så var installationen uppe på 24%. Usb-minnet blinkar fortfarande...Är det någon som känner igen detta?
Jag får väl vänta en stund för att se om något händer.
Användarvisningsbild
Jannish
Kontakt:

Inlägg av Jannish »

vidarvega skrev:Hallå lånar tråden, jag är har dragit igång installationen av Ubuntueee, jag valde att lägga det på ett sd-kort. Allt har kört igång. Men nu har skärmen slocknat och vill inte komma tillbaka, innan den slocknade så var installationen uppe på 24%. Usb-minnet blinkar fortfarande...Är det någon som känner igen detta?
Jag får väl vänta en stund för att se om något händer.
Kör du med nätadaptern i eller på battieriet?
Kör man på batteriet så stängs ju skärmen av efter ett tag automatiskt.
http://eeeforum.se - Sveriges ultraportabla mötesplats
Användarvisningsbild
vidarvega

Inlägg av vidarvega »

Jag körde på nätadapter. Nu är installationen klar och allt har skitit sig, inget startar överhuvudtaget...Nu testar jag att installera om Ubuntueee igen. Men jag borde nog starta en "egen" tråd om detta!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har också Ubuntu Eee på min Eee 900. Det där Netbook-tramset kastade jag ut omgående. Maken till meningslöst dravel får man leta efter, men nu funkar den ungefär som vanliga Ubuntu, vilket är bra men segt.

Har testat Pupeee också vilket är betydligt snabbare än Ubuntu Eee men nästan lika primitivt som Xandros Advanced Mode, såvida jag inte missat något. Dock slipper man det där dårtramset som Xandros kör med, att kalla externa enheter för D: och så vidare. Jag kan inte för mitt liv fatta att någon kan tycka att det är mer användarvänligt att kalla min externa backup-hårddisk för D: än att kalla den Backup, som den ju egentligen heter och som den också heter när man kopplar in den på Pupeee och Ubuntu.

När det gäller Ubuntu Eee har jag tänkt att gå igenom exakt vad det är som startas upp i bakgrunden och eventuellt plocka bort saker där för att förhoppningsvis få upp hastigheten till en acceptabel nivå.

Batteritiden på Eee 900 anser jag för övrigt vara ett stort skämt. Det bara rasslar till så är det slut. Tar väl ca 2 timmar om ens så lång tid. Fruktansvärt uselt. Skulle kunna svära länge över detta, nästan lika allvarligt som Xandros-buggen jag nämnde ovan (fjanteriet med D: och så vidare).
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Jag har frågat om detta på annan plats men kan inte hitta dit igen
Jag har försökt att skapa en installation från minnespinnen med hjälp av "Create a USB Startup Disk"
Det verkar som att programmet fungerar och en massa filer skrivs till pinnen men när jag ska boota från den får jag upp: Could not find kernel image: Linux.
Jag har kört programmet från 8.04 och stoppar in pinnen i en Asus eee 900. Har testat med ett OS avsett för 900:an och även 8.10 utan att ha lyckats.
Skulle uppskatta hjälp i frågan då det förinstallerade i 900:an tycka vara anpassat för Bill Gates polare och inte för oss klokare individer.
Skulle man kunna dra in 08.10 i min minimaskin? Jag vill åt den fina 3G-funktionen som finns där och som jag tacksamt använder i en större maskin.
Jag är ingen Linuxguru så enkel förklaring mottages med tacksamhet.
Calmeida

Inlägg av Calmeida »

Till skillnad från en del gillar jag "easy mode" läget, för att ge snabb access till bassaker som används frekvent. Vill jag åt annat så är det ju bara att pilla lite med musen.

Jag körde Ubuntu Eee på en Eee PC 900 förut, men har nu bytt till Ubuntu 8.10 Betan av just det ovanstående skälet att mobilt "bredband" fungerar underbart enkelt i det. Har inte ens konfigurerat det hela, utan fick WLAN att fungera efter lite uppdateringar med kabelanslutning.
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Kul att läsa att Ubuntu 8.10 fungerar på eee PC.
Jag har en fråga som kvarstår från tidigare inlägg här. Hur gör jag för att få min minnespinne bootbar?
Jag tror att jag gjort rätt..... fast egentligen inte då det inte funkar..
Om jag får igång det hela kommer jag att utrusta 5 rörläggarbilar med minidatorer, 8.10 och 3G, en bra start för mina kollegor som envisas med att ägna kvällarna åt att döda virus i ett annat OS...
Så, du som kan detta, hör av dig till mig.
Tackar på förhand
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Sortman skrev:Kul att läsa att Ubuntu 8.10 fungerar på eee PC.
Jag har en fråga som kvarstår från tidigare inlägg här. Hur gör jag för att få min minnespinne bootbar?
Har du satt bootflagga när du formaterade minnespinnen?

/Micke
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Sortman skrev:Kul att läsa att Ubuntu 8.10 fungerar på eee PC.
Jag tror att jag gjort rätt..... fast egentligen inte då det inte funkar..
Om jag får igång det hela kommer jag att utrusta 5 rörläggarbilar med minidatorer, 8.10 och 3G, en bra start för mina kollegor som envisas med att ägna kvällarna åt att döda virus i ett annat OS...
Så, du som kan detta, hör av dig till mig.
Tackar på förhand
Svårt att säga vad du kan ha gjort för fel när du inte fått det att funka. Själv gjorde jag ungefär så här med Pupeee, men tillåter mig att anta att proceduren är ungefär densamma med andra distar:
  • Ladda ner en lämplig ISO-fil (som man i normala fall bränner CD av, men det ska vi inte göra här). Du har säkert redan gjort detta, i och för sig, och kanske ytterligare några av punkterna nedan.
  • Ladda ner programmet unetbootin-linux-282 (eller senare, men det var 2.82 jag använde, leta med Google, exempelvis).
  • Ge dig körrättigheter till programmet:

Kod: Markera allt

cd [mappen där filen ligger]
sudo chmod +x unetbootin-linux-282
  • Starta programmet:

./unetbootin-linux-282
  • Ett fönster öppnas och där brukar framgå ganska bra vad man ska göra. Det finns ett alternativ att välja en ISO-fil (Disk image → ISO → Välj fil med hjälp av […]-knappen).
  • På ”Type” väljer man ”USB Drive” och på ”Drive” väljer man den plats som motsvarar USB-stickan. I mitt fall var det ”/dev/sdb1”, i ditt fall kan de mycket väl vara något annat, beroende på lite olika saker, bland annat hur många saker du har inkopplade och så vidare.
  • Klicka OK. Nu ska programmet sköta allt åt dig.
  • Avmontera din USB-drive (om den inte redan sitter i din Eee PC, själv gjorde jag denna procedur på min andra laptop, men det går säkert att göra på Eee PC också.
  • Sätt din USB-drive i din avstängda Eee PC.
  • Starta din Eee PC. Tryck [Esc] upprepade gånger tills du kommer till ett läge där du kan välja enhet. Det är inte alltid den fattar om man bara trycker en enda gång…
  • När jag gör detta just nu, får jag upp en meny där det står:

Please select boot device:

HDD: SM-ASUS-PHISON SSD
USB: JetFlash TS8GJFV10

↑ and ↓ to move selection
ENTER to select boot device
  • Givetvis ser det inte exakt likadant ut i ditt fall, men om du inte kopplat in något på de andra USB-portarna, välj raden som börjar på ”USB:” och tryck Enter.
  • I mitt fall får jag då upp följande just nu:

UNetbootin

puppy

Press [Tab] to edit options
  • I ditt fall står det säkert ”Ubuntu” eller liknande istället för ”puppy”, men välj det som inte är ”Default” så blir det rätt. Gå till rätt rad genom att använda ↑ eller ↓ och tryck därefter Enter.
  • Din Eee PC ska sedan starta upp som om du hade en Live-CD i den. Troligen går det, när operativsystemet är igång, att klicka på någon ikon där för att genomföra en definitiv installation. Annars kan man gott köra från USB-sticken, särskilt om man har Pupeee, som är lika snabbt från stickan som om det vore installerat ”på riktigt” eftersom hela operativsystemet lägger sig i RAM.
Detta fungerade för mig. Jag gjorde inget speciellt för att få USB-stickan bootbar, så jag antar att Unetbootin fixade den biten åt mig automagiskt, men om någon har bättre koll (jag kan ju ha glömt lite av hur jag gjorde också…) så är det bara att rätta mig.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Coleridge

Inlägg av Coleridge »

Jag kör Eeebuntu (www.eeebuntu.org) på en Eee PC 901 och det funkar över all förväntan. All hårdvara funkar klanderfritt och det flyter på riktigt bra. T.o.m. Compiz-boxen funkar :)

Såg att det var någon som gnällde över batteritiden: det måste ha med modellen (Du hade en 900 va?) att göra eller att du fått ett måndagsex. För jag klarar uppåt 5 timmar utan problem.
Bild
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Coleridge skrev:Jag kör Eeebuntu (http://www.eeebuntu.org) på en Eee PC 901 och det funkar över all förväntan. All hårdvara funkar klanderfritt och det flyter på riktigt bra. T.o.m. Compiz-boxen funkar :)

Såg att det var någon som gnällde över batteritiden: det måste ha med modellen (Du hade en 900 va?) att göra eller att du fått ett måndagsex. För jag klarar uppåt 5 timmar utan problem.
Ja, jag har en 900. Vilken kapacitet har ditt batteri? Mitt är på 4,4 Ah (eller 4400 mAh om du så vill). När batteriet är fullt står det att det kommer att räcka i 2:20 eller liknande, men redan när det är kanske 20% kvar eller så, så är det ju kört. I praktiken är det garanterat mindre än 2 timmar i mitt fall.
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 26 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Jag tackar för hjälpen.
Det trådlösa nätverket kom igom efter att jag deaktiverade stödet för Atheros 802.11 wireless LAN-card,
Dock har en del nya problem dykt upp. Efter uppdatering av Ubuntu fungerar inte det inbyggda trådlösa nätverkskortet men det gör ett usbkort som jag stoppat in. Det är således inte helt enkelt att ersätta det medlevererade med Ubuntu 8.10.
Om 3g funkar har jagi nte hunnit testa....
Sortman
Kontakt:

Inlägg av Sortman »

Asus eee900 och Ubuntu 8.10
Det inbyggda trådlösa nätverkskortet fungerar inte. 3G fungerar inte.
Ska jag returnera min dator eller ger jag upp för lätt?
OK, ska konsultera min son, programmerare och linuxanvändare för att se om det hjälper...
Återkommer med resultat.
Någon annan som har andra erfarenheter av kombinationen Asus Eee 900 och Ubuntu 8.10?
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"