Litet panel tips

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Litet panel tips

Inlägg av BadOmen »

Man kan välja att panelen ska vara dold och då visas x antal pixlar av panelen, det går att ändra det så att bara 1 pixel visas.
Det är också i grunden en animering som gör att den glider fram och den är satt på en 0.5 sek man kan ta bort den så panelen dyker fram snabbare den kan hoppa fram på tex 0.1 sek samma sak gäller när den åter döljs det tar i grunden 0.5 sek men det kan man också ändra.
Man kan även sätta att en eventuell bakgrundsbild ska skalas till paneldimensionerna och välja att bilden ska roteras ifall man flyttar panelen till nån av sidorna.

Kod: Markera allt

gconf-editor
App-Panel-Toplevels-top_panel_screen0
Där är det bra beskrivet på svenska vad allt gör och de har tydliga namn som hide_delay och unhide_delay och enable_animation

App-Panel-Toplevels-background
här ändrar man hur bakgrundsbilden ska vara om man har nån.
Fit, Stretch, rotate allt med tydlig svensk beskrivning.

*Detta är totalt onödigt att göra där märkte jag just...*
Man kan också ändra kör program ALT + F2 så att den dessutom visar en lista på körbara program.
App-Panel-general
bocka för show_program_list

EDIT: lade till listan för program i ALT + F2
EDIT: hehehe, det kunde man ju lätt komma åt i ALT + F2 också... :P
Användarvisningsbild
BadOmen

Re: Litet panel tips

Inlägg av BadOmen »

om ni vill att handtagen som är ytterst på panelen ska bli tex svarta så gör så här:

gedit .gtkrc-2.0
Klistra in detta i den filen, förmodligen så finns den inte utan skapas, finns den får ni se själva hur ni ska göra :)
Det är bara fg och bg som jag använder bg för att ändra färgen på handtagen och fg för att ändra font färgen.

style "panel"
{
	fg[NORMAL] = "#ffffff"
	# fg[PRELIGHT] = "#000000"
	# fg[ACTIVE] = "#000000"
	# fg[SELECTED] = "#000000"
	# fg[INSENSITIVE] = "#8A857C"
	 bg[NORMAL] = "#000000"
	# bg[PRELIGHT] = "#dfdfdf"
	# bg[ACTIVE] = "#D0D0D0"
	# bg[SELECTED] = "#D8BB75"
	# bg[INSENSITIVE] = "#EFEFEF"
	# base[NORMAL] = "#ffffff"
	# base[PRELIGHT] = "#EFEFEF"
	# base[ACTIVE] = "#D0D0D0"
	# base[SELECTED] = "#DAB566"
	# base[INSENSITIVE] = "#E8E8E8"
	# text[NORMAL] = "#161616"
	# text[PRELIGHT] = "#000000"
	# text[ACTIVE] = "#000000"
	# text[SELECTED] = "#ffffff"
	# text[INSENSITIVE] = "#8A857C"
}
widget "*PanelWidget*" style "panel"
widget "*PanelApplet*" style "panel"
class "*Panel*" style "panel"
widget_class "*Mail*" style "panel"
class "*notif*" style "panel"
class "*Notif*" style "panel"
class "*Tray*" style "panel"
class "*tray*" style "panel"
Jag har min panel som dölj automatiskt och har av markerat fäll ut så den blir mindre. Jag har också bytt de tre menyrubrikerna till denna Bild ikon som blir mindre... :)
Här kan ni se hur ni byter ut meny ikonen http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=31326
Användarvisningsbild
maxim.
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av maxim. »

BadOmen skrev:

gconf-editor
Där är det bra beskrivet på svenska vad allt gör och de har tydliga namn som hide_delay och unhide_delay och enable_animation
Precis vad jag letade efter. Grymt! tack!

Men är det inte konstigt att man inte kan välja att panelen inte ska synas alls? Man kan ju ställa in auto_hide_size till 0, men det blir ingen skillnad mot när den är inställd på 1.

En annan sak. Vet du hur/om man kan få "skrivbordsväxlaren" (som är längst ner till höger) att få en genomskinlig ram istället för vit som den har nu?

Och en till sak. (kommer på mer och mer frågor medan jag skriver, det är ingen hejd! :) Hur tar man bort info-medelandena som dyker upp när jag håller musen över "skivbordsväxlaren" (eller vad den heter.. :) ?
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

maxim. skrev:
BadOmen skrev:

gconf-editor
Precis vad jag letade efter. Grymt! tack!

Men är det inte konstigt att man inte kan välja att panelen inte ska synas alls? Man kan ju ställa in auto_hide_size till 0, men det blir ingen skillnad mot när den är inställd på 1.

En annan sak. Vet du hur/om man kan få "skrivbordsväxlaren" (som är längst ner till höger) att få en genomskinlig ram istället för vit som den har nu?

Och en till sak. (kommer på mer och mer frågor medan jag skriver, det är ingen hejd! :) Hur tar man bort info-medelandena som dyker upp när jag håller musen över "skivbordsväxlaren" (eller vad den heter.. :) ?
Anledningen till att du inte kan dölja panelen helt är att för att få fram panelen igen måste man hålla musen över den. Ifall auto_hide_size 0 skulle gå att ställa in så skulle du inte kunna komma åt panelen :)

Jag vet inte hur man kan ändra det, jag tycker inte att jag har ändrat nåt speciellt och min är helt transparent. Alltså ingen vit ram runt hela skrivbordsväxlaren däremot har jag en liten vit ram runt det skrivbord som är aktivt och den vet jag inte om man kan ta bort. Info texten vet jag heller inte om man kan ta bort. Själv brukar jag ta bort skrivbordsväxlaren från panelen och växla med scrollknappen på musen eller tangenterna CTRL + ALT + piltangenterna.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Användarvisningsbild
maxim.
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av maxim. »

Tog bort skrivbordsväxlaren helt. Blev lättast så. ;)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

maxim. skrev:Tog bort skrivbordsväxlaren helt. Blev lättast så. ;)
Ja, den är ju inte speciellt nödvändig att ha :) Enda gången jag använder den är ifall jag vill ha fler skrivbord då är det lätt att lägga till med den. Finns säkert många andra sätt att göra det på men jag tycker det går smidigt där :)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Guider"