Val av ubuntu-version

Användarvisningsbild
sputnik_pl
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Val av ubuntu-version

Inlägg av sputnik_pl »

sitter och väntar på att jag ska hinna köpa en extern hårddisk så jag kan "tömma" min dator på allt viktigt..

Sedan tänkte jag installera ubuntu på min bärbara dator.. är det värt att vänta på 8.10 som ska fungera bättre för bärbara (tror jag har hört något sådant) eller ska jag slänga in 8.04??

Sedan funderar man ju alltid om det är värt att ha en med firewire och om det fungerar bra i ubuntu eller om man ska nöja sig med en usb disk??

Jag har en hårddisk på 120gb hur bör jag dela upp den? tänkte ändå ha alla större filer på den externa sedan så inte gör det något om det bara blir en partition och swap..

Förslag ??

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Val av ubuntu-version

Inlägg av Cadryc »

Jag gjorde en snabb sökning och det verkar inte som att Firewire är lika klockrent i Ubuntu som USB, men jag är inte insatt själv så det kan lika gärna funka riktigt bra, känns som en sån sak som kan förbättras väldigt snabbt i.o.m. nya versioner.

Annars så tycker jag att du kan installera 8.04 med en gång. Gör en separat /home-partition så kan du installera om Ubuntu när 8.10 kommer utan att förlora några inställningar eller filer. Förslagsvis
swap: lika stor eller större än RAM för att kunna använda viloläge/vänteläge
/ 5-10 GB räcker lugnt (jag använder själv 4,6 av 14)
/home blir enklast resten av det lediga utrymmet
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
sputnik_pl
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Val av ubuntu-version

Inlägg av sputnik_pl »

okej. jag tänker nog införskaffa en extern disk som klarar både usb och firewire.. för att vara på den säkra sidan och för att kunna använda den på datorer som bara har usb.. fungerar firewire på någon dator sedan får det bara bli som en bonus :)

Bra ide du kom med i alla fall. nu ska jag fixa lite med datorn i helgen
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"