Internet ADSL visavi XP och Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Borodin

Inlägg av Borodin »

Detta inlägg kan uppfattas som självklart av många användare, Ändå, jag har iakktagit att det inte går att komma ut på internet om man startar Unbuntu först. Om man däremot startar XP:n först och sedan Ubuntu så funkar det normalt. Den som har modemet på dygnet runt efter initialisering via XP:n behöver sedan inte bekymra sig. Så fort modemet slås av försvinner lagrade uppgifter och man får åter starta XP:n för att Ubuntu skall nå internet. Denna upplysning kan ha ett värde för blåbär likt mej själv.

H-Lasse
voidoom

Inlägg av voidoom »

Borodin:

Uhum... vad har du för ISP egentligen?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Jag har BBB och det funkar prrfa där med. Bara så att du vet Håkan! XD
Borodin

Inlägg av Borodin »

Hej!

Jo en ny tavla av mej. Det var ju bara att ändra i Firefox till Automatisk identifiering av proxyinställningarna. Trial and error är vad man ägnar sig åt när man inget kan, mors!

H-Lasse
Användarvisningsbild
weaver73
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av weaver73 »

Flyttar tråden till Nätverk och servrar.
- Ubuntu User # 9002 -
- Linux User # 435415 -
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag måste säga att jag har haft väldigt mycket problem med Windows & Ubuntu. Jag har t.ex varit tvungen att i Window koppla ner och release ip-numret annars hade jag behövt vänta i Ubuntu typ en 15 minuter. Jag har Telia kan jag tillägga och en gång i tiden så hade de mitt förtroende men den sista tiden har allting från och till krånglat (internet går ner, slöar sig osv).
Borodin

Inlägg av Borodin »

Jag måste återgå till mitt första påstående: XP:n måste startas upp för att lägga in sina inställningar i ADSL-modemet, Därefter funkar mitt I-net i Ubuntu oklanderligt så länge modemet är påslaget. Jag kör Glocalnet och D-Link 54mbp. Hur nu detta hänger ihop har jag inte det blekaste om.

M.V.H.

Lasse
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"