dvb guide?
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
dvb guide?
Jag har köpt mig ett usb dvb-t kort. Finns det någon generell guide för att få sådana enheter att fungera i ubuntu? Jag har kollat runt på nätet men hittar inget av intresse.
Någon som vet?
Någon som vet?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: dvb guide?
Flyttade tråden till Forumindex > Installera och konfigurera K/X/Ubuntu > Hårdvara
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vilka program har du testat? tex TVtime och XawTV finns i Lägg till/ta bort
- Dimi
Jag har nu testat båda de nämnda programmen. Inget ger någon bild. När jag startar tvtime. Får jag meddelandetCadryc skrev:Vilka program har du testat? tex TVtime och XawTV finns i Lägg till/ta bort
Kod: Markera allt
ingen signal
- Dimi
det är ettCadryc skrev:Vad är det för tvkort?
asus my cinema u3100 mini
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det måste vara väldigt svårt att få någon signal med antennen i ett sådant litet kort.
Jag köpte den största bordsantenn jag kunde hitta när jag ville prova marksänd digital-TV (DVB-T). Den har två spröt som nästan går upp till taket när den står i fönsterhöjd och en antenn som ser ut som en ram i mitten. Dessutom har den ställbar aktiv förstärkning på över 40 dB (kräver strömmatning från nätdel eller via antenn) och någon inbyggd brusreduceringsteknik.
Med ovannämnda jätte-bords-antenn lyckades jag inte få någon bild i min lägenhet i centrala Eslöv. Det finns nog för mycket höga byggnader runtomkring. När jag provade hos mina föräldrar i utkanten av staden så fungerade det dock rätt så bra. Jag var dock tvungen att ha antennen i fönstret, ha antenn-spröten fullt utfällda och sätta maximal förstärkning.
Med en sådan liten antenn som finns i TV-kort till en dator kan jag tänka mig att man kanske måste vara utomhus, ha fri sikt till TV-sändaren och vara rätt så nära TV-sändaren för att det ska fungera men jag vet inte för jag har inte testat.
Jag köpte den största bordsantenn jag kunde hitta när jag ville prova marksänd digital-TV (DVB-T). Den har två spröt som nästan går upp till taket när den står i fönsterhöjd och en antenn som ser ut som en ram i mitten. Dessutom har den ställbar aktiv förstärkning på över 40 dB (kräver strömmatning från nätdel eller via antenn) och någon inbyggd brusreduceringsteknik.
Med ovannämnda jätte-bords-antenn lyckades jag inte få någon bild i min lägenhet i centrala Eslöv. Det finns nog för mycket höga byggnader runtomkring. När jag provade hos mina föräldrar i utkanten av staden så fungerade det dock rätt så bra. Jag var dock tvungen att ha antennen i fönstret, ha antenn-spröten fullt utfällda och sätta maximal förstärkning.
Med en sådan liten antenn som finns i TV-kort till en dator kan jag tänka mig att man kanske måste vara utomhus, ha fri sikt till TV-sändaren och vara rätt så nära TV-sändaren för att det ska fungera men jag vet inte för jag har inte testat.
- Dimi
Jag skulle kunna acceptera det rakt upp och ned om det inte vore för att det fungerar i xandros perfekt och jättebra.
Kan jag testa om huruvida kortet fungerar överhuvudtaget?
Kan jag testa om huruvida kortet fungerar överhuvudtaget?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ah, det finns en bug relaterad till den hårdvaran, lösning (eller liknande, kräver nog lite pill) finns här https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/95277