SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Inlägg av gholen »

Att installera ubuntu är ju inget svårt, men att komm fram till den perfekta layouten till partitioner kan vara knepigt, så jag tänkte förklara det så tydligt och bra jag kan :)

Vi utgår från att du har en 80 gb hårddisk på din dator.

Under installationen kan du välja att partitionera manuellt eller låta ubuntu sköta det. ubuntus metuod är bra, men det finns risker med den. Och om man är som jag, så kan det vara en bra idé att skapa flera partitioner.

först kollar vi på hur vi tänker ha det.
Om du är en person som bara skriver, surfar, lyssnar på musik och så. duger det med tre partitioner.
på en 80 blir det:
swap = 512 mb (räcker till det mesta och det flesta)
/ = 10 gb (här finns rum för allt, och lite till)
/home =resten (nu har du home på en separat partition, vilket gör dig trygg om nåt skulle hända)

För mer avanserade användare kan det vara bra med en separat /tmp så då bygger vi på detta sättet:

swap 512 eller mer (beroende på vad du använder datorn till.
/ 10 gb också här beroende på vad du gör med din dator
/tmp ca 100~1 gb beroende på vad gör med din dator.
/home är resten.

Att göra på sättet att man har en separat /home kan rädda en från mycket, men framför allt att om man lyckats sabba nåt riktigt riktigt hårt, kan det vara en bra ide att installera om, och i och med att din /home är separat, finns det då plats för att installera om ubuntu utan att sabba allt som du hade gjort i din /home (din musik, dina brev osv)
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker att man ska ha så få partitioner som möjligt för när de blir fulla (och det blir de) blir det svårt att ändra deras storlek.

Till vad ska man ha /tmp till? :)
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

[quote="petri0"]Jag tycker att man ska ha så få partitioner som möjligt för när de blir fulla (och det blir de) blir det svårt att ändra deras storlek.

Till vad ska man ha /tmp till? :)[/quote]
När man laddar ner källkod kan det vara bra att lägga den i /tmp, eller så kan man använda den för att lägga sin tillfälliga ftp i .P

Möjlighetrna är oändliga :cool:
Bild
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Tack för ovanstående tips. Blåste precis min burk efter att ha triplebootat ett tag...men naturligtvis missade jag detta med partionering vid installationen av Ubuntu. Så nästa gång ska jag göra det rätt från början...:D
lyr

Inlägg av lyr »

Hej!
Jag har just nu WinXP och nyligen fått hem en drös Ubuntu skivor (och även gett bort de flesta till vänner).
Nu tänkte jag installera Ubuntu.. Och då är frågan..
Jag har 120gb hdd. 10Gb till winXP och 100gb annan dynga..
Frågan är bara.. jag har använt ungefär 60gb av den andra partitionen.. och vill gärna ha dem filerna kvar.. Spel, program, osv. Går det att slita ut säg 20gb till Ubuntu från de 40gb som är över?
Eller måste jag börja använda mina stackars DVDR?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, det går. Se till att din 100gb partition är väldefragmenterad först bara. Sedan kan du ändra storleken på partitionen vid installation av Ubuntu.
Manövern är givetvis inte 100%-ig så en backup på viktiga filer är rekommenderad. Med det sagt, kan jag påpeka att jag själv gjort detta utan några problem med förlorad data.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

lyr ubuntu har stöd för att dela partitioner
enkelt och göra det vid installation :)
jabbadoo
Kontakt:

Inlägg av jabbadoo »

hmmm... jag visste inte att partitioner funkade som så. jag har ubuntu på en cd och kör från den... det verkar gå riktigt segt vid vissa tillfällen. vet någon om det går fortare efter installation... om inte kan det vara grafikkortet? (det lär vara det eftersom windows bara kunde visa 16 färger och linux kan visa alla men det laggar) jag skulle också vilja veta hur man ska partitionera om man vill skrota windows och alla filer på datorn, och samtidigt ha en separat för /home?

hoppas ni inte har något emot att hjälpa en noob!
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

Det går alltid fortare när du har installerat ubuntu, än om du sitter på live cd'n.
Om du vill skrota windows så följ det första exemplet.
wazzy

Inlägg av wazzy »

Jag har en fråga som ingen har frågat ännu. frågan är att jag har 3 hdd en på 250 gig och en på 120gig och den sista är på 80gig.( jag har inte windows, har slutat använda windows nu.) Jag vill använda alla hårdisar som jag har. 80gig sitter i master och jag tänkte den 80 gig ska jag har till root / och swap och temp och de två andra hårddiskar ska jag har min home portitioner i men fråga är hur kan man portitionera hårdiskar att de båda ska använda home för att jag har mycket music och filmer på min andra server som ska flyttas till ubuntu när den är färdigt.
om någong kan förklara hur man ska portitionera när man har flera hårdiskar och gärna med screenshots tack .
look2

Inlägg av look2 »

hej ! sitter här med min nya lapptop som jag sitter och funderar på att köra windows och linux på.

Den har 2 st diskar på 100gb var.
Den jag funderade på var om man man skulle göra ungefär som i exemplet.

swap = 512 mb (räcker till det mesta och det flesta)
/ = 10 gb (här finns rum för allt, och lite till)
/home =65 gb
och sedan en fat32 partion på resten. Om man tex laddar ner nått i linux som man vill komma åt ifrån windows. Har hört att det kan vara lite problem att skriva NTFS partitioner från linux.

disk2 så gör man en partion på 20gb (ntfs) för windows och resten en "slask" disk (ntfs) där man lägger musik, film och liknande som man skall komma åt ifrån linux, men kanske inte behöver skriva till. Vill man flytta nått från linux så man ärkan access det från windows så får man ha det på fat32 partitionen eller använda den som en mellanlagring för att sedan i windows flytta det från fat32 till "slask" disken

Är detta bara omständigt, eller tänker jag rätt?
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/

server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Det ser helt utmärkt ut! Kör på det.
Bild
Användarvisningsbild
puppy

Inlägg av puppy »

Såg inte just denna fråga i denna tråd och jag antar att den passar bäst här så jag gör ett försök. :)

Nu är det så att jag har partionerat min enda hårddisk så jag har 10gb till windows installationen och ca 30 till övrigt dynga.
Om jag nu skulle installera Ubuntu på den delen som är på 10 gb, kommer jag att kunna komma åt den andra partitonen efter installation ? eller måste jag ta bort den helt också och börja om med min partionering?
Hoppas jag varit förståelig. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="puppy"]Såg inte just denna fråga i denna tråd och jag antar att den passar bäst här så jag gör ett försök. :)

Nu är det så att jag har partionerat min enda hårddisk så jag har 10gb till windows installationen och ca 30 till övrigt dynga.
Om jag nu skulle installera Ubuntu på den delen som är på 10 gb, kommer jag att kunna komma åt den andra partitonen efter installation ? eller måste jag ta bort den helt också och börja om med min partionering?
Hoppas jag varit förståelig. :)[/quote]
Ja, du kommer åt den men du måste montera partitionen först. http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner

Är partitionen NTFS så behöver du en program som heter ntfs-3g https://wiki.ubuntu.com/ntfs-3g
Användarvisningsbild
puppy

Inlägg av puppy »

aiit!
:D tackar tackar :)
det är iofs itne så mkt på den som jag behöver. det kan jag lika gärna bränna ner eller ta hem igen :) tackar tackar :)
linus

Inlägg av linus »

*känner mig lite dum som har en swap partition på 6gig*

jag läste en gång för ganska länge sedan att det i windows är bra att sätta swapfilen till en fast storlek för att förhindra fragmentering, vilket låter mycket logiskt i mina öron. det stod också skrivet på samma ställe (om jag inte minns fel), att en bra storlek på denna fasta swapfil är tre gånger så stort som ramminnet som sitter i datorn.
sen jag läste det så har jag iallafall följt de riktlinjerna, och jag tänkte som så att i linux kanske det är bra att göra samma sak. swap partitionen blir ju inte fragmenterad, men jag valde storlek på den efter hur jag hanterat swapfilen i windows. nu har jag inte 2gig ram i datorn, men jag funderar på att uppgradera så jag tänkte vara lite förutseende och skapade partitionen därefter.

behövs det verkligen bara 512mb i swap? jag antar att det fungerar på ungefär samma sätt som i windows, fast linux kanske är bättre på att hantera swapminne/ramminne?
är jag helt ute och cyklar med min swap-partition på 6gb? O.o;
Okänd

Inlägg av Okänd »

Som du skrev, "... för ganska länge sedan ..." :) den regeln gällde då och i GNU/Linux vart det 1,5-2 gånger RAM. Idag har många datorer med 1GB RAM och mer. Då räcker det med mindre swap, t.ex. just 512MB.

Jag har 768MB (vilket inte betyder halvvägs förbättring från 512MB till 1GB) och 1,5GB swap. När swap fylls till ca 1GB slöar det datorn (1800+ AMD) så jag tror inte att man har någon större nytta av en stor swap.
Murillo

Inlägg av Murillo »

gholen skrev: Att göra på sättet att man har en separat /home kan rädda en från mycket, men framför allt att om man lyckats sabba nåt riktigt riktigt hårt, kan det vara en bra ide att installera om, och i och med att din /home är separat, finns det då plats för att installera om ubuntu utan att sabba allt som du hade gjort i din /home (din musik, dina brev osv)
Det lät väldigt bra, nu har jag dock en fråga och det är hur det går till rent praktiskt vid ominstallation?

Hur skall man göra vid själva partioneringen när man skall ominstallera, och lämnar Ubuntu automatiskt /home orört?

MVH Murillo
mikwie

Inlägg av mikwie »

Har ingen som helst erfarenhet av Ubuntu (eller Linux), och behöver hjälp med
val av partitionsstorlekar på en gammal Compaq laptop (som min gamla mor f ö
ska ha som "surfdator") med följande imponerande systemdata:
PII 266 MHz, 160 MB RAM och 4 GB HD.

Vore mycket tacksam för förslag på vettig partitionering av 4 GB-disken!

/ Micke
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Jag har för tillfället två NTFS partitioner med windows-saker, en swap partition med ca 600mb och en ext2 pertition för root som ligger på ca 3 gigabyte, vidare har jag 15-20 gigabyte ledigt utrymme. När jag partitionerade hårddisken lade jag allt det fria på root-partitionen men då klagade datorn på att den var över nån 1024-cylindersgrej, därför var jag tvungen att göra den mindre. Men då kan jag ju göra en egen partition av det fria, tänkte jag och skulle göra en till ext2 partition. Då började datorn klaga över att man inte kan ha 5 "primary partitions".

Så min fråga är nu om det går att slå ihop de två windows-partitionerna eller om det går att lösa på något annat sätt. Är nybörjare så en ingående beskrivning om utförandet skulle uppskattas! :)
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"