Inget ljud på Toshiba laptop! [LÖST]

Samber

Inget ljud på Toshiba laptop! [LÖST]

Inlägg av Samber »

Jag har inget ljud på min toshiba laptop (Toshiba L30). När jag dubbelklickar på ljudikonen verkar det som att inget är "mutat" trots det hörs inget ljud what so ever... Nån som kan hjälpa mig? Jag har hittat detta på nätet om någon Amerik.kille som köpt en likadan Laptop som min och har ett system som heter Mepis, han verkade lyckas med ljud till sin efter att ha gjort som citatet säger här nedan... Någon som kan översätta detta till Ubuntu språket? :

"Success! The mention of the Alsa driver problem pointed me in the right direction. Using Synaptic, I uninstalled alsa-modules that Mepis installed by default and I installed alsa-modules-2.6.15-27-desktop version 1.0.14+1.0.14 rc 3-1.
That did the trick.
Many thanks for putting me on the right track. (Sound track?)"
Senast redigerad av 1 Samber, redigerad totalt 2 gånger.
Samber

Re: Inget ljud på Toshiba laptop!

Inlägg av Samber »

Ingen som verkar kunna lösa mitt problem alltså. Det är ATI ljudkort verkar det som... Jahopp... Får väl installera XP igen då....arrrrrrr!!! :-(
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Hej, jag har goglat och klippt och klistrat lite här och den nedersta länken verkar vara den de har haft mäst framgång med. Alla visar dock ungefär samma lösing.

I denna http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311638 tråd får du några tips :)
Näst längst ned så är det en som använder Fedora och den filen finns i Ubuntu men jag vet inte om lösningen hjälper...

Mepis är en annan GNU/Linux variant än Ubuntu, du använder väll Ubuntu?

Kom ihåg att starta om datorn efter du gjort ändringen och gör en backup av filen :)
"The same problem was resolved in fedora 7 with the same computer using the file

/etc/modprobe.d/options

The file does not exist, so just create it and add this line

options snd-hda-intel model=6stack-digout"
En annan ger typ samma svar:
In fiesty I had no sound at my L30-134 for about a week and at last solution was found.
First, I compiled and install fresh alsa-driver-1.0.14rc3.

Then, add following line to /etc/modprobe.d/options
options snd-hda-intel model=6stack-digout

Then reboot.

There will be many mixer settings, but actuall only "pcm", "front" (for speakers), "surround" (for phone jack) and "internal speaker" works. Fortunately, unused bars may be hidden.

May be ugly solution (actually, internal sound card does not have 6-channel sound and digital output), but for now it just works.

PS: I guess "model=6stack-digout" is supported by fiesty alsa, so it is reasonable to test it before upgrading to new version.
Här är en annan howto som kanske funkar för dig:
http://ge.ubuntuforums.com/showthread.p ... 9&t=473425
Tråden startades 2007 men är aktiv än för de sista inlägget är med Ubuntu 8.04

Hoppas att nåt här hjälper dig så att du slipper Windows XP, Lycka till :)

EDIT: Denna text är tagen ur sista länken:
It`s working! Toshiba L30

10x a lot! I'm Ubuntu new user too, and your post was very helpful and everything goes perfect.
It works perfect in Toshiba Satellite L30 after replacing the Vista with Ubuntu.
Last edited by pierrot; October 10th, 2007 at 10:07 AM.
Samber

Inlägg av Samber »

TACKAR!!!! Det funkar!! (Löst)
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Samber skrev:TACKAR!!!! Det funkar!! (Löst)
Vabra att det funkade. Blev lite orolig när du började prata om att gå tillbaka till XP ;D

Var det sista länkens howto du följde eller vad var det som löste det?

Sätt [LÖST] i slutet av rubriken på första inlägget och sätt Ikonen till V. Om du bara skriver det i sista inlägget som du gjort nu så ser ingen annan som har det problemet att det finns en lösning förren de har gått in i tråden :)
Samber

Re: Inget ljud på Toshiba laptop! [LÖST]

Inlägg av Samber »

Ja jag gjorde som sista sa att man skulle göra men det gick inte att slutföra hela den guiden eftersom den klagade på att vissa filer saknades... Men det som skedde var att rutan "/etc/modprobe.d/options" öppnades och i den rutan lade jag in detta: "options snd-hda-intel model=6stack-digout". Jag sparade och rebotade datorn och vips så hade jag ljud!!! Många tack än en gång, skönt att slippa XP!!!
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Samber skrev:Ja jag gjorde som sista sa att man skulle göra men det gick inte att slutföra hela den guiden eftersom den klagade på att vissa filer saknades... Men det som skedde var att rutan "/etc/modprobe.d/options" öppnades och i den rutan lade jag in detta: "options snd-hda-intel model=6stack-digout". Jag sparade och rebotade datorn och vips så hade jag ljud!!! Många tack än en gång, skönt att slippa XP!!!
Ok, det kan ju vara bra för andra att veta :)
Jag tror att alsa drivaren som installeras i första delen av den gudien redan är installerad i Ubuntu 8.04 därför spelade det nog ingen direkt roll om den delen inte funkade för dig :) Alsamixer kommer man även åt fasten man hoppar över den delen.
Det verkar som det enda du behövde göra från den guiden var egentligen att öppna filen /etc/modprobe.d/options och skriva in den rad du sa och starta om och ev. ändra i alsamixern för att få bättre ljud. Är du säker på att det var den filen du öppnade för den filen säger de i citaten ovan att de öppnade och la in den texten i medan i guiden du följde så säger de att det är denna fil /etc/modprobe.conf. Det stämmer säkert att det var /etc/modprobe.d/options du öppnade för den andra filen verkar inte ens finnas så i så fal skapade du den när du följde den guiden, så egentligen kanske du inte följde sista länken utan du gjorde som i citaten från de andra länkarna? :)
Samber

Inlägg av Samber »

Nja det var nog faktiskt "sudo gedit /etc/modprobe.conf" som jag la in kommando raden i... Men hörlursutgången funkar inte... I alsamixer står det OO och stapeln går inte att höjas... Konstigt.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Samber skrev:Nja det var nog faktiskt "sudo gedit /etc/modprobe.conf" som jag la in kommando raden i... Men hörlursutgången funkar inte... I alsamixer står det OO och stapeln går inte att höjas... Konstigt.
Ok :)
Har du testat att öka stapeln "surround" i alsamixer för det är vist den som ska kunna fixa ljudet med hörlurarna. De som det står MM på får jag inte till att ökas heller. Efter ett tryck på M så står det bara 00 och det går inte att öka av nån anledning det är som att den inte har hittat den kanalen alls.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"