(om)inst funkar inte LÖST
(om)inst funkar inte LÖST
hej! har XP och UB 7.xx sedan långt tillbaka. har inte använt UB på 7-8mån efter ominst av XP
( då ju grub försvinner), inspirerad av en ny UB-bok (upptäck UB L-X 8.04) ville jag göra ett nytt
försök att komma in i UB. Grub återinstallerades med hjälp av en "tidnings-skiva (UB 7.04)",
funkade att länka mig in i XP, men ett försök att starta UB gav enbart en skärm med felrapport om
probl med grafikkortet, som är bytt. försökte ominstallera UB med skivan i CD-läsaren och BIOS
med CD som start men kom in i Grub. hämtade en ny skiva från ...ubuntu.com, brände den,
satte in den i CD-n och startade, men ingen Ubuntu, däremot en massa text avslutad med
" Caldera DR-DOS 7.03
Copyright 1976
[DR-DOS] A:\> "
en enkel följfråga: hur blir jag av med Grub (utan att installera om XP ;-) ) ?
Tacksam för synpunkter / pegge
( då ju grub försvinner), inspirerad av en ny UB-bok (upptäck UB L-X 8.04) ville jag göra ett nytt
försök att komma in i UB. Grub återinstallerades med hjälp av en "tidnings-skiva (UB 7.04)",
funkade att länka mig in i XP, men ett försök att starta UB gav enbart en skärm med felrapport om
probl med grafikkortet, som är bytt. försökte ominstallera UB med skivan i CD-läsaren och BIOS
med CD som start men kom in i Grub. hämtade en ny skiva från ...ubuntu.com, brände den,
satte in den i CD-n och startade, men ingen Ubuntu, däremot en massa text avslutad med
" Caldera DR-DOS 7.03
Copyright 1976
en enkel följfråga: hur blir jag av med Grub (utan att installera om XP ;-) ) ?
Senast redigerad av 1 perg, redigerad totalt 8 gånger.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: (om)inst funkar inte
Detta låter helskumt.. har inte sett något liknande förut.
Ta det gärna steg för steg vad som händer..
Du stoppar in Live-CD med Ubuntu 8.04
Du kommer till menyn där du kan välja att installera Ubuntu?
Du väljer det och en splash-bild med Ubuntuloggan och en stapel som visar att den laddar.
Den hoppar ur det stadiet och visar texten?
" Caldera DR-DOS 7.03
Copyright 1976
Kan du få med lite mer text?
Ta det gärna steg för steg vad som händer..
Du stoppar in Live-CD med Ubuntu 8.04
Du kommer till menyn där du kan välja att installera Ubuntu?
Du väljer det och en splash-bild med Ubuntuloggan och en stapel som visar att den laddar.
Den hoppar ur det stadiet och visar texten?
" Caldera DR-DOS 7.03
Copyright 1976
Kan du få med lite mer text?
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
först, tack för intresset!
jo, såhär är det: bootskivan in i CD-läsaren, start datorn, Calderasidan dyker upp, inga valmöjligheter.
virus?
kan ev fota Calderasidan
/pegge
jo, såhär är det: bootskivan in i CD-läsaren, start datorn, Calderasidan dyker upp, inga valmöjligheter.
virus?
kan ev fota Calderasidan
/pegge
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Windowsskivan har ett inbyggt verktyg som kan återställa din Boot Records. Minns inte riktigt detaljerna men svaret är "ja, du kan bli av med grub utan att svettas och samtidigt ha kvar ditt Win". Troligtvis är detta svaret du söker.perg skrev:en enkel följfråga: hur blir jag av med Grub (utan att installera om XP ;-) ) ?
Jag tycker emellertid inte du ska plocka bort Grub riktigt än, förrän du är 100% på att Ubuntu verkligen inte fungerar på din dator. Du missar förmodligen väldigt mycket genom att "ge upp" på Linux. Kanske kan Linux Mint vara något att testa om du inte får rätt på Ubuntu? (Det är ett derivat)
Nu gissar jag lite...
Caldera DR-DOS 7.03 kan dyka upp om man startar en återställningsCD till windows.
Eller om det finns en dold partition på hårddisken som startas.
Caldera DR-DOS 7.03 har absolut inget med Linux att göra. Det är jag hundra på.
Caldera DR-DOS 7.03 kan dyka upp om man startar en återställningsCD till windows.
Eller om det finns en dold partition på hårddisken som startas.
Caldera DR-DOS 7.03 har absolut inget med Linux att göra. Det är jag hundra på.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Testa kanske att återställa GRUB med tex SuperGRUB http://www.supergrubdisk.org/ som kan göra en ny GRUB helt enkelt. Man laddar ner en iso som man bootar med.
-
Kollade lite på nätet och tydligen kan den dyka upp om man bränt skivan fel... man ska bränna en image-fil inte en bootdisk..
You need to 'burn image to disk', not 'burn a bootable cd'... som det står här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205142
You need to 'burn image to disk', not 'burn a bootable cd'... som det står här http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205142
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Tack alla för synpunkter, det känns tryggt att så många engagerar sig!
Har sedan sist brännt en ny skiva från samma nerladdning, och med den i CD-spelaren
startar UB som den skall. Valde att inte installera, måste först kolla vilka partitioner
jag valde förra gången jag installerade, dom ligger på en egen hårddisk med 1 partition
avsedd för överföring av data mellan XP och UB .
Skall ligga lågt till jag har fått klart för mig hur partitionsbilden ser ut, jag minns inte
att jag har något viktigt att spara på från tidigare UB-aktiviteter, testade mest, så det
kanske är enklast att starta på ny kula!? Har noterat hur jag gjorde förra gången, men
minns inte varför jag valde som jag gjorde
.
Synpunkter mottages gärna!
/ pegge
Har sedan sist brännt en ny skiva från samma nerladdning, och med den i CD-spelaren
startar UB som den skall. Valde att inte installera, måste först kolla vilka partitioner
jag valde förra gången jag installerade, dom ligger på en egen hårddisk med 1 partition
avsedd för överföring av data mellan XP och UB .
Skall ligga lågt till jag har fått klart för mig hur partitionsbilden ser ut, jag minns inte
att jag har något viktigt att spara på från tidigare UB-aktiviteter, testade mest, så det
kanske är enklast att starta på ny kula!? Har noterat hur jag gjorde förra gången, men
minns inte varför jag valde som jag gjorde

Synpunkter mottages gärna!
/ pegge
- Cadryc
Om du inte har nåt värt att spara så kan du lika gärna göra en nyinstalaltion, tar inte så lång tid. Lägg gärna /home på en egen partition så kan man senare installera om Ubuntu utan att förlora några personliga filer eller inställningar.
När man sitter och kör LiveCD så kan man komm aåt hårddiskarna i datorn, så du kan se partitionerna där och du kan flytta filer. I Livesystemet så har du även Gparted (partitionsredigerare) för att fixa med partitioner under System -> Administration
EDIT partitionen du har för överföring av filer mellan Ubuntu och windows kanske du inte behöver längre. Ubuntu läser numer antfs utan problem (det kan gå lite långsamt) och det ska gå att få windows att läsa ext3.
Har du fler funderingar så är det bara att fråga
När man sitter och kör LiveCD så kan man komm aåt hårddiskarna i datorn, så du kan se partitionerna där och du kan flytta filer. I Livesystemet så har du även Gparted (partitionsredigerare) för att fixa med partitioner under System -> Administration
EDIT partitionen du har för överföring av filer mellan Ubuntu och windows kanske du inte behöver längre. Ubuntu läser numer antfs utan problem (det kan gå lite långsamt) och det ska gå att få windows att läsa ext3.
Har du fler funderingar så är det bara att fråga

Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 31 gånger.
I windows xp kan man högerklicka "på den här datorn" och välja hantera.
Där finns en diskhantere för att se vilka diskar och partioner man har.
Där finns en diskhantere för att se vilka diskar och partioner man har.
-
När du installerar kommer du se vilka partitioner du valde med linux.. antagligen dem med ext3.. så om väljer du att installera över.. vilket jag tror är lika bra kommer du få den informationen... du väljer bara manuell när det är dags att partitionera hårddisken.
Tack igen! alla, nyinst blir det, återkommer( spec om det strular
)
/pegge

/pegge
Hej igen, hoppas inte alla har tröttnat, jag har nämligen frågor:
Min maskin har 2 hårddiskar, # 0 och #1, # 0 är helt XP och UB har jag installerat på
#1. Denna är på nominellt 120GB, från första starten med UB fördelat för UB på:
"/" rot 9.76GB ext3,
swap 1.95GB ext3,
? 14.65GB ext3,
19.53 FAT32 för datakommunikation mellan XP och UB
samt
58.59GB FAT32 för XP och 7.29GB oallokerat .
Är storlekarna OK/vad rekommenderar Ni?
Jag har fått den uppfattningen att jag kan installera UB i alla avseenden,
namn, PW, partitionstorlekar etc ända fram till att jag skall trycka på "INSTALLERA"-knappen
och hoppa ur inst och börja från början igen om jag hamnar i tveksamheter och vill ha mer info!
Korrekt?
Kan tillägga att den stora FAT32- partitionen på #1 är så stor för att jag inte hade
någon ide om vad jag skulle göra med den
Ser fram mot att komma igång igen! / pegge
Min maskin har 2 hårddiskar, # 0 och #1, # 0 är helt XP och UB har jag installerat på
"/" rot 9.76GB ext3,
swap 1.95GB ext3,
? 14.65GB ext3,
samt
namn, PW, partitionstorlekar etc ända fram till att jag skall trycka på "INSTALLERA"-knappen
och hoppa ur inst och börja från början igen om jag hamnar i tveksamheter och vill ha mer info!
Korrekt?
Kan tillägga att den stora FAT32- partitionen på #1 är så stor för att jag inte hade
någon ide om vad jag skulle göra med den

- Cadryc
När du kommit så långt att du kan välja partitioner, och då väljer att partionera anorlunda, tex ta bort eller ändra nån storlek, då tror jag att detta sen förblir ändrat även om ma ninte fullbordar hela installationen.
? 14.65GB är det inte /home kanske? har du haft en separat /home-partition tidigare?
Den stora FAT-partitionen kan du ju ta bort om du inte vill ha kvar den, och låta nån annan partition få ta det lediga utrymmet. Dock kan det vara lite svårt att öka storleken på en anna partition, beroende på hur de ligger. Det ser man i tex Gparted eller vilken partitionsredigerare du nu använder.
? 14.65GB är det inte /home kanske? har du haft en separat /home-partition tidigare?
Den stora FAT-partitionen kan du ju ta bort om du inte vill ha kvar den, och låta nån annan partition få ta det lediga utrymmet. Dock kan det vara lite svårt att öka storleken på en anna partition, beroende på hur de ligger. Det ser man i tex Gparted eller vilken partitionsredigerare du nu använder.
Tack, Cadryc, för synpunkter, jo det kan vara en home-partition, minns dåligt och inga noteringar
,
jag har en känsla av att det där med att ändra partitioner kan "fastna" innan man trycker på den
stora röda knappen så jag skall vara försiktig.
En viktig fråga är naturligtvis hur minnet skall fördelas, den info jag hade tillgång till vid
ursprungliga installationen var gammal och även sen dess har säkert mycket ändrats.
Ha de´ /pegge

jag har en känsla av att det där med att ändra partitioner kan "fastna" innan man trycker på den
stora röda knappen så jag skall vara försiktig.
En viktig fråga är naturligtvis hur minnet skall fördelas, den info jag hade tillgång till vid
ursprungliga installationen var gammal och även sen dess har säkert mycket ändrats.
Ha de´ /pegge
- Cadryc
Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur det var med partioneraren i installationen, men bootar du Live-skivan så kan du gå till System → Administration → Gparted (Partitionsredigerare). Iofs tror jag att det är den som mer eller mindre används i installations-partioneringen, men den här vägen så vet jag med säkerhet hur det ser ut.
Man får en grafisk bild över hur det ser ut på hårddisken (man får välja vilken hårddisk som ska visas -se så man väljer rätt), så kan man klicka och dra och ändra. SEN klickar man på Verkställ, och först då utförs ändringarna. Man kan göra många saker innan man klickar på Verkställ om man vill, för att se hur det blir. Men det kan nog vara klokt att inte ha alltför många åtgärder i kö.
Man får en grafisk bild över hur det ser ut på hårddisken (man får välja vilken hårddisk som ska visas -se så man väljer rätt), så kan man klicka och dra och ändra. SEN klickar man på Verkställ, och först då utförs ändringarna. Man kan göra många saker innan man klickar på Verkställ om man vill, för att se hur det blir. Men det kan nog vara klokt att inte ha alltför många åtgärder i kö.
-
Den enda som du egentligen behöver formatera är "/" eftersom där kommer du lägga det nya ubuntu-systemet. Så är du osäker på vad du vill ha kvar och inte... formatera endast den... det kommer du kunna välja genom en checkruta när du ska installera. De andra brukar jag döpa till "/media/C" för "C:\" och "/media/D" för "D:\" men då vet jag att det är mina NTFS-partitioner och vad jag har på dem.
Jag skulle prioritera storlekarna efter hur mycket jag kommer sitta med de olika operativsystemen... i mitt fall hade jag ökat på "/home" eftersom jag skulle för det mesta sitta i Ubuntu. Jag hade nog också formaterat den om jag inte visste vad som fanns på den. Det som finns på den hade nog ändå varit för gammalt att ha kvar
Om du kommer ladda ner filmer och sånt.. större filer.. vilket operativ kommer du sitta med då? Där skulle jag satsa på att förlägga plats. I mitt fall gör jag det i "/home/video" eller "/home/dload". Annars tror jag 10 Gb är bra storlek på root.
Jag skulle prioritera storlekarna efter hur mycket jag kommer sitta med de olika operativsystemen... i mitt fall hade jag ökat på "/home" eftersom jag skulle för det mesta sitta i Ubuntu. Jag hade nog också formaterat den om jag inte visste vad som fanns på den. Det som finns på den hade nog ändå varit för gammalt att ha kvar

Om du kommer ladda ner filmer och sånt.. större filer.. vilket operativ kommer du sitta med då? Där skulle jag satsa på att förlägga plats. I mitt fall gör jag det i "/home/video" eller "/home/dload". Annars tror jag 10 Gb är bra storlek på root.
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Har du 2 GB i RAM? i så fall om du vill kunna använda Viloläge vilket kan vara mycket smidigt ibland så ska du ha minst lika stor SWAP som RAM. Jag vet inte hur petig Viloläget är men den sparar ju ned RAM minnet till SWAP när den sätter datorn i Viloläge så därför bör det vara minst lika mycket SWAP som RAM. Tänk på att om du sätter SWAP till exakt 2000 MB så får du en SWAP som är mindre än 2GB... sätt i så fall den till tex 2100MB då är du säker på att du kan använda dig av viloläget i fall du vill kunna det.perg skrev:Hej igen, hoppas inte alla har tröttnat, jag har nämligen frågor:
"/" rot 9.76GB ext3,
swap 1.95GB ext3,
? 14.65GB ext3,
samt
Korrekt?
någon ide om vad jag skulle göra med den![]()

Tack foer tipsen, anvaender just nu liveCD, paa jakt efter GEPARTED, var finns den
har 500 GB RAM saa swap aer tillraecklig
om jag skall oeka HOME kan jag vael bara laegga till dom 7plus oallokerade GB
koer XP paa nr0 HD plus 50GBplus reserv paa nr1HD resterande utrymme
paa nr1HD till UB
paa nr1HD till UB
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
gparted kallas partitionsredigerare och finns unde systen - Administration.perg skrev:Tack foer tipsen, anvaender just nu liveCD, paa jakt efter GEPARTED, var finns den
paa nr1HD till UB
De andra frågorna får du vänta med svar från nån som är mer kunnig i det