Webbradio

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

Uppdatering: Okej, har nu skrivit lite i Wikin om mina funderingar. Kom gärna dit och redigera! http://ubuntu-se.org/Wiki/Webbradio

Jag har fått i uppdrag av "sebastean" att skapa en webbradio-grupp som ska kolla upp olika möjligheter till att sända någonslags veckans-ubuntu-nyheter/tips-och-trix-i-Unix-miljö.

Jag har inga som helst fasta planer för hur detta ska se ut, vad det ska innehålla eller hur man ska mixa. Vi behöver folk till ALLT just nu!

Är du intresserad och kan tänka dig;

*Prata i radio.

*Mixa ljudet.

* Göra något annat som jag inte har tänkt på.

Skriv i denna tråden så ska vi se att vi snart har kommit igång! ;)
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Webbradio

Inlägg av Rasmus »

Hamsterpaj.net har webbradio
och ett samarbete vore bra reklam för oss :)
ska jag prata med dem?
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="Pie-or-paj"]Hamsterpaj.net har webbradio
och ett samarbete vore bra reklam för oss :)
ska jag prata med dem?[/quote]
Ja, mycket bra, jag skriver upp dig på det. Låt oss höra hur det gick! ;)
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Vore fint om vi kunde växla pratare och släppa in alla som ville testa (frånsett att man tittar efteråt på om det fungerar med personen osv). Jag skulle eventuellt vara intresserad av att prata något (om det finns något bra att prata om).
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="tomplast"]Vore fint om vi kunde växla pratare och släppa in alla som ville testa (frånsett att man tittar efteråt på om det fungerar med personen osv). Jag skulle eventuellt vara intresserad av att prata något (om det finns något bra att prata om).[/quote]
Var lite av min ide också. Man kunnde skriva upp sig på någon fin sida. Man kunde också ha ett helt gäng som pratade via Skype.

Sedan så slänger dom upp sändningen i något arkiv som på sajten, låter det intressant?
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

[quote="TheOne"][quote="tomplast"]Vore fint om vi kunde växla pratare och släppa in alla som ville testa (frånsett att man tittar efteråt på om det fungerar med personen osv). Jag skulle eventuellt vara intresserad av att prata något (om det finns något bra att prata om).[/quote]
Var lite av min ide också. Man kunnde skriva upp sig på någon fin sida. Man kunde också ha ett helt gäng som pratade via Skype.

Sedan så slänger dom upp sändningen i något arkiv som på sajten, låter det intressant?[/quote]
Lägg upp en sida på wikin där denna information, och en massa annat finns att läsa om?

Micke
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="No1Viking"][quote="TheOne"][quote="tomplast"]Vore fint om vi kunde växla pratare och släppa in alla som ville testa (frånsett att man tittar efteråt på om det fungerar med personen osv). Jag skulle eventuellt vara intresserad av att prata något (om det finns något bra att prata om).[/quote]

Sedan så slänger dom upp sändningen i något arkiv som på sajten, låter det intressant?[/quote]
Lägg upp en sida på wikin där denna information, och en massa annat finns att läsa om?

Micke[/quote]
Ja, visste inte att den möjligheten fanns, men det verkar ju onekligen smidigt! :)
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

Hej

Jag har påbörjat en wikisida, med några förslag på överskrifter. Fyll på, den som vill!

http://ubuntu-se.org/Wiki/Webbradio

Micke
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="No1Viking"]Hej

Jag har påbörjat en wikisida, med några förslag på överskrifter. Fyll på, den som vill!

Micke[/quote]
Jag såg att du hade lagt till "Sändningstider" man kan naturligtvis ha livesändningar. Men det är inte så praktiskt. Speciellt om man ska lägga ut sändningen på entreprenad till folk som har 1 mbit/s upp. Det vore mer praktiskt att lägga upp dem i ett arkiv på siten. *Det är bara mina små tankar, men man kan ju alltid tänka* :rolleyes:
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

[quote="TheOne"][quote="No1Viking"]Hej

Micke[/quote]
Jag såg att du hade lagt till "Sändningstider" man kan naturligtvis ha livesändningar. Men det är inte så praktiskt. Speciellt om man ska lägga ut sändningen på entreprenad till folk som har 1 mbit/s upp. Det vore mer praktiskt att lägga upp dem i ett arkiv på siten. *Det är bara mina små tankar, men man kan ju alltid tänka* :rolleyes:[/quote]
Ingen fara. Jag tänkte fritt ett tag för att få dit något överhuvudtaget. Inget ligger fast eller är hugget i sten. Ta bort det som inte passar och lägg till det ni vill ha där. :)

Micke
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="No1Viking"][quote="TheOne"][quote="No1Viking"]Hej

Micke[/quote]
Jag såg att du hade lagt till "Sändningstider" man kan naturligtvis ha livesändningar. Men det är inte så praktiskt. Speciellt om man ska lägga ut sändningen på entreprenad till folk som har 1 mbit/s upp. Det vore mer praktiskt att lägga upp dem i ett arkiv på siten. *Det är bara mina små tankar, men man kan ju alltid tänka* :rolleyes:[/quote]
Ingen fara. Jag tänkte fritt ett tag för att få dit något överhuvudtaget. Inget ligger fast eller är hugget i sten. Ta bort det som inte passar och lägg till det ni vill ha där. :)

Micke[/quote]
Glömde visst för 1 sec att det var en Wiki! ;)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Webbradio

Inlägg av ozamosi »

Poddsändningar må låta coola, men om planen är att ha en poddsändning om ubuntu-nyheter eller ubuntu-funktioner eller liknande vore väl ett nyhetsbrev vara en bättre metod?
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="ozamosi"]Poddsändningar må låta coola, men om planen är att ha en poddsändning om ubuntu-nyheter eller ubuntu-funktioner eller liknande vore väl ett nyhetsbrev vara en bättre metod?[/quote]
Men ett nyhetsbrev utesluter väl inte en podsändning. Eller vise-verca! :)
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

[quote="ozamosi"]Poddsändningar må låta coola, men om planen är att ha en poddsändning om ubuntu-nyheter eller ubuntu-funktioner eller liknande vore väl ett nyhetsbrev vara en bättre metod?[/quote]
Om folk gillar att göra radio, ska de få göra det, tycker jag. Vad som är effektivast är helt beroende av hur man marknadsför sin grej.

Micke
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

[quote="No1Viking"][quote="ozamosi"]Poddsändningar må låta coola, men om planen är att ha en poddsändning om ubuntu-nyheter eller ubuntu-funktioner eller liknande vore väl ett nyhetsbrev vara en bättre metod?[/quote]
Om folk gillar att göra radio, ska de få göra det, tycker jag. Vad som är effektivast är helt beroende av hur man marknadsför sin grej.

Micke[/quote]
Precis, man måste ju ha skoj ibland! Det kostar ju inget extra om folk på ett organiserat sätt får möjlighten att göra radioprogram hemma vid sina egna datorer.

Allt ska naturligtvis vara ordnat på ett bra och proffsigt sätt! :cool:
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Webbradio

Inlägg av Louie »

Verkar vara en riktigt rolig idé men vem ska ta hand om själv servern som dom som vill sända ska ansluta till? ska ubuntu-se stå för den?
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Webbradio

Inlägg av fedor »

Ni borde kanske slå i hopp er med linuxportalens Radio ?
http://radio.linuxportalen.se/

De sänder ändå inte så ofta.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Webbradio

Inlägg av Louie »

[quote="Brodd"]Ni borde kanske slå i hopp er med linuxportalens Radio ?

De sänder ändå inte så ofta.[/quote]
Låter lämpligt, om dom nu har få sändningar så kanske dom vill slå sig ihop med Ubuntu Sverige. Är det någon som har bra kontakt med dom? :]
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
TheOne

Webbradio

Inlägg av TheOne »

Kan naturligtvis vara en lösning. Men vore det inte roligare att göra något själv? :)

Jag vet inte.. bara brainstormar lite! ;)

Edit: Är det bara jag som inte kommer in på http://radio.linuxportalen.se/, ELLER linuxportalen.se/ ??
Okänd

Webbradio

Inlägg av Okänd »

hmm :/ Linuxportalen verkar ligga nere..

Är helt öppet att även dra igång ett nyhetsbrev för den som vill :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"