VirtualBox Ubuntu som host XP som gäst=BSOD

rolandsinandigan
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ort: Sinandigan, Puerto Galera, Oriental Mindoro, Philippines

VirtualBox Ubuntu som host XP som gäst=BSOD

Inlägg av rolandsinandigan »

Hej, jag använder HH 8.04 och har installerat VirtualBoxOSE från Sun. Det lyckades efter en del strul, så nu har jag installerat XP i VB. Det funkade det med, men när jag startar XP så visas först den normala bilden med stapeln som rör sig. Efter ett par sekunder blir skärmen svart :-[ . Då stänger jag av VB maskinen,(bryter stömmen till datorn). Avslutar VB, startar om VB, startar om XP. Ibland, ej alltid, får jag möjlighet att välja Starta normalt, Starta felsäkert läge. Väljer jag felsäkert läge så funkar det som normalt, XP startar upp, men väljer jag normal start så upprepas eländet.
Någon som upplevt detta, och lyckats lösa det? ??? Kanske någon skum DLL eller liknande i Windows som strular vid uppstart?
MVH
Roland
Senast redigerad av 1 rolandsinandigan, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: VirtualBox Ubuntu som host XP som gäst=BSOD

Inlägg av matza55 »

Hämta den ofria versionen (Personal Use & Evaluation License). Det finns anvisningar här: https://help.ubuntu.com/community/VirtualBox. Då får du igång även usb. Det är bra om du har usb-minne, kanske skrivare m.m. Jag använder VirtualBox när jag ska in på Handelsbanken samt göra lite bokföring. Tycker det fungerar kanon! Kom ihåg att lägga till dej själv som användare i gruppen!
rolandsinandigan

Hej matza55 och tack för ditt svar.
Jag hade fel i mitt första inlägg, det är den ofria versionen (Personal Use & Evaluation License) jag har installerat.
Jag har senare även installerat Mandriva 2008 Spring som gäst och den fungerar perfekt. Kanske inte så förvånande, det är ju Linux ;) Jag har provat att återinstallera XP ett par gånger men det beter sig lika illa fortfarande. XP:en börjar starta och jag ser den blå stapeln i ett par sekunder men sedan blir den virtuella skärmen svart och inget mer händer. Det går då att starta upp i felsäkert läge men jag vet inte hur det ska kunna hjälpa mig.
Min dator har en AMD Athlon 64 X2 processor, och jag har provat med och utan AMD-V aktiverat men ingen skillnad.
MVH
Roland
Användarvisningsbild
matza55
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Knepigt! Hoppas någon mer bevandrad i VirtualBox ser denna tråd och har någon lösning. Du har skapat användare? Jag kan inte komma på något - får fundera på det. Min VirtualBox funkar kanon, XP startar snabbare än någonsin.
KiviE

Inlägg av KiviE »

Hur mycket minne har du gett till den virtuella XPn?
rolandsinandigan

Hej KiviE

XP har fått 502MB, det borde väl vara tillräckligt, eller kan det rent av tänkas vara för mycket? Jag har totalt 2GB installerat.
Jag har gett samma mängd, 502MB, till Mandriva och det flyter på perfekt.

MVH
Roland
KiviE

Inlägg av KiviE »

rolandsinandigan skrev:Hej KiviE

XP har fått 502MB, det borde väl vara tillräckligt, eller kan det rent av tänkas vara för mycket? Jag har totalt 2GB installerat.
Jag har gett samma mängd, 502MB, till Mandriva och det flyter på perfekt.

MVH
Roland
Nej varken för mycket eller för lite, borde fungera utmärkt.
rolandsinandigan

Hmm... OK KiviE jag ska ta och låna en XP CD från en kompis och se om det gör någon skillnad. Det tar väl ett par dagar eller så, livet flyter lite sakta här i Filippinerna 8) Jag återkommer antingen det går bra eller ej.

MVH
Roland
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

rolandsinandigan skrev:Hmm... OK KiviE jag ska ta och låna en XP CD från en kompis och se om det gör någon skillnad. Det tar väl ett par dagar eller så, livet flyter lite sakta här i Filippinerna 8) Jag återkommer antingen det går bra eller ej.

MVH
Roland
Det är inte så att XP inser att du är i asien, utgår från att det då måste vara piratkopierat & stänger av sig, hehe? xD

Skämt åsido, det kan inte vara versionen av XP som av nån anledning konfliktar med V-Box?
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Har du provat att mixtra med APIC, IO APIC och VT-x/AMD-V?
rolandsinandigan

Hej KiviE och Daniel.
;D Jo det äe kanske det KiviE. Får se hur det går att installera kompisen XP, det är definitivt en piratkopia >:D .
Han köpte en bärbar dator från en datorbutik här i landet som ingår i en kedja, verkar seriöst, men inga problem att få en piratkopia installerad + en CD. Kostade ca 25 spänn.
Jo Daniel, jag har provat att mixtra med APIC, IO APIC och VT-x/AMD-V i dag på morgonen, men det verkar inte att hjälpa.
Hälsningar
Roland
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hmm, då du kör en AMD64 CPU undrar jag på om du kör 64-bitars Ubuntu och/eller om du försöker installera 64-bitars Windows i V-Box..? Nåt av det och/eller alltihop bökar ju till situationen en del...

TinyXP är annars en perfekt Windows-version att köra virtualiserat, dock är ju även den inte så laglig men äger man en Windows-licens och installerar TinyXP och ersättar licensnumret med sin egen så lär det inte ses som olagligt enl. svensk lagstiftninf iaf (vilket du väl skiter i där borta dock, hehe)...
rolandsinandigan

Hej igen. Nu har jag installerat kompisens XP och den funkar som den ska. Var väl något med min egen XP. I och med detta kan jag nog markera det som löst. Jag tackar er allesammans för visat intresse och goda råd.
Jo, Daniel, vad gäller lagstiftningen här så är den antagligen i det närmaste obefintlig i Filippinerna när det gäller datorer och internet. Kommer du ihåg för några år sedan när ett gift par sände email som innehöll ett elakt virus, det hette love eller något i den stilen. Polisen var in och tog deras dator men det var allt som hände. I övrigt så är det bara att muta rätt person om man får problem, ::) landet är fullständigt korrumperat ;D
Hälsningar
Roland
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

OT (men vaf-n, hehe)
rolandsinandigan skrev:... bara att muta rätt person om man får problem, ::) landet är fullständigt korrumperat ;D
Mmm, man skall inte tjafsa med polisen där iaf, hehe... ;D

http://www.youtube.com/watch?v=ZjcoKkYcAPE

...eller nån annan heller, knivar är ju en "preferred solution" på många problem... :-X
rolandsinandigan

Hej Farmfield lite mer OT 8)
Inte bara knivar, jag har ett hus här, men som utlänning kan jag ej äga mark. Min filippinska sambo står som ägare. Vi hade en advokat som hjälpte till med pappren. Den gossen var inblandad i en affär med lotto och stoppade tydligen pengarna som folk satsade i sin egen ficka.
En natt fick han käka bly, 6 kulor från en 45:a. Han har slutat stjäla nu och hamnade nog hos den här >:D

Hej Daniel back to topic
Ja, det ska jag nog prova med, ska bara studera vilka krav på hård- och mjukvara som gäller. Tack för tipset.
Hälsningar
Roland
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"