bugg till laptop löst i 8.04?

svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

bugg till laptop löst i 8.04?

Inlägg av svartis »

Den där buggen som tydligen ska kunna förkorta livstiden på hårddiskar till bärbara datorer som fanns tidigare har jag inte riktigt brytt mig om då jag kör desktop. Men nu tänkte jag installera ubuntu på flickvännens laptop. I trådarna hittar jag hur man patchar, men behövs det i 8.04? Tror denna bugg tillhörde 7.10.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: bugg till laptop löst i 8.04?

Inlägg av Rune.K »

svartis skrev:Den där buggen som tydligen ska kunna förkorta livstiden på hårddiskar till bärbara datorer som fanns tidigare har jag inte riktigt brytt mig om då jag kör desktop.
Men det gäller väl även desktop!?
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Rune.K skrev:
svartis skrev:Den där buggen som tydligen ska kunna förkorta livstiden på hårddiskar till bärbara datorer som fanns tidigare har jag inte riktigt brytt mig om då jag kör desktop.
Men det gäller väl även desktop!?
Kan även hända på stationära vad jag har hört men det är extremt sällsynt. Buggen går ju ut på att försöka spara ström vilket behövs på laptops men inte på stationära.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

KiviE skrev:
Rune.K skrev: Men det gäller väl även desktop!?
Kan även hända på stationära vad jag har hört men det är extremt sällsynt. Buggen går ju ut på att försöka spara ström vilket behövs på laptops men inte på stationära.
Mycket att läsa på launchpad. >> https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... +bug/59695
svartis

Inlägg av svartis »

får nog avvakta med det o se om det blir löst i 8.10
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

svartis skrev:får nog avvakta med det o se om det blir löst i 8.10
Det är löst till 50% i Intrepid än så länge. I nuläget behöver man bara ändra 2 rader i en fil. Men problemet finns fortfarande i 8.04.

Dock ska det ju tilläggas att det inte är något fel i Ubuntu, utan något som hårdvarutillverkarna bör ändra.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
svartis

Inlägg av svartis »

blev det fixat i 8.10??

Jag hajjar tyvärr inte riktigt hur man ska lösa detta. Launchpadsidan är rätt nergrötad vid det här laget. Är det någon som har koll som kan sammafatta vad man behöver göra nu ifall man har en laptop och ska installera 8.10an? Verkar inte vara helt löst än så länge ??
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

svartis skrev:blev det fixat i 8.10??

Jag hajjar tyvärr inte riktigt hur man ska lösa detta. Launchpadsidan är rätt nergrötad vid det här laget. Är det någon som har koll som kan sammafatta vad man behöver göra nu ifall man har en laptop och ska installera 8.10an? Verkar inte vara helt löst än så länge ??
Är i princip löst. Det enda jag behövde ändra på mina 3 laptops var:
"ENABLE_LAPTOP_MODE=false" till "true" i /etc/default/acpi-support.

Mer info finns här:
https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Zeba
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Zeba »

Jag har inte ens hört talas om problemet och har kört Ubuntu i ett halvår på min laptop.

Jag fattar inte dator-engelskan på länksidan Emil visade, vad innebär det i praktiken?
Att hårddisken håller 3 år istället för 4?

Är det när man lämnar datorn en stund så den stänger skärmen och startar upp igen så fort man är tillbax som det gäller?
Gäller buggen även när man använder eluttaget?
(den Hibernerar? ju även vid eluttag-läge)

Dessutom stänger den av vissa skärmfunktioner om den blir överbelastad, tex vid flash i foxfire, och om mycket ska laddas samtidigt!
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Zeba skrev:Jag har inte ens hört talas om problemet och har kört Ubuntu i ett halvår på min laptop.

Jag fattar inte dator-engelskan på länksidan Emil visade, vad innebär det i praktiken?
Att hårddisken håller 3 år istället för 4?

Är det när man lämnar datorn en stund så den stänger skärmen och startar upp igen så fort man är tillbax som det gäller?
Gäller buggen även när man använder eluttaget?
(den Hibernerar? ju även vid eluttag-läge)

Dessutom stänger den av vissa skärmfunktioner om den blir överbelastad, tex vid flash i foxfire, och om mycket ska laddas samtidigt!
Det som är problemet är att hårddisken går ner i viloläge för ofta. När hårddisken har gjort det ett visst antal gånger, 600 000 gånger brukar tillverkarena sätta som en gräns, så dör den.

Om man upplever att man har det problemet (finns trådar om hur man kollar om man har det problemet eller inte) så borde man åtgärda det. Enligt Emil.s så är det hela enkelt i nya Ubuntu vilket är bra då det har varit lite krångligt tidigare.

Buggen kan gälla även vid eluttaget beroende på vilken hårddisk man har då det är tillverkarnas fel att hårddiskarna slits för mycket.
svartis

Inlägg av svartis »

Då kan man ju anse problemet som löst, det ska jag nog klara av. :)
Emil.s skrev:
svartis skrev:blev det fixat i 8.10??

Är i princip löst. Det enda jag behövde ändra på mina 3 laptops var:
"ENABLE_LAPTOP_MODE=false" till "true" i /etc/default/acpi-support.

Mer info finns här:
https://wiki.ubuntu.com/PowerManagement
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"