Uppdateringar av Windows XP funkar inte

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
nixy

Uppdateringar av Windows XP funkar inte

Inlägg av nixy »

Hejsan

Jag använder ibland Windows XP pro sp3 i Virtualbox 1.6.2 och Ubuntu 8.04 AMD64, och allt har funkat jättebra förutom under senaste tiden. Något verkar vara fel med XPs installation av säkerhetsuppdateringar:
Det gick inte att installera vissa uppdateringar
Följande uppdateringar installerades inte:
Säkerhetsuppdatering för Windows XP (KB951748)
Säkerhetsuppdatering för Outlook Express för Windows XP (KB951066)
Kumulativ säkerhetsuppdatering för Internet Explorer 7 för Windows XP (KB953838)
Uppdatering för Windows XP (KB952287)
Uppdatering för Windows XP (KB951072)
Säkerhetsuppdatering för Internet Explorer 7 för Windows XP (KB938127)
Windows-verktyget Borttagning av skadlig programvara - augusti 2008 (KB890830)
Säkerhetsuppdatering för Windows XP (KB950974)
Uppdatering för Windows XP (KB951978)
Säkerhetsuppdatering för ActiceX Killbits för Windows XP (KB953839)
Säkerhetsuppdatering för Windows XP (KB946648)
Säkerhetsuppdatering för Windows XP (KB952954)
Har Microsoft slutat stödja XP?
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Uppdateringar av Windows XP funkar inte

Inlägg av revoltism »

Kan du ta en screen på Aktivitetshateraren och fliken processer?

Du högerklickar på aktivitetsfältet (panelen) längst ner för att öppna aktivitetshanteraren.

Funderar på om det kan vara WGA som spökar. Det kanske kan vara att du gjort "hårddisken" för liten också och att det inte får plats.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

revoltism skrev:Kan du ta en screen på Aktivitetshateraren och fliken processer?

Du högerklickar på aktivitetsfältet (panelen) längst ner för att öppna aktivitetshanteraren.

Funderar på om det kan vara WGA som spökar. Det kanske kan vara att du gjort "hårddisken" för liten också och att det inte får plats.
Ok, se bifogad bild. CDn med Windows Genuine Advantage XP Professional SP2 är ca två år gammal. Virtuella hårddisken som den är installerad på är 10 GB, och 4,7 GB är ledigt.
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (128.01 KiB) Visad 2706 gånger
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Jag har tyvärr ingen aning vad det kan vara... skumt är det i alla fall..
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
roja

Inlägg av roja »

Jag kör dualboot med XP pro och 8.04. Har även XP:n installerad i Virtualbox. Efter att jag installerat XP i VB körde jag en uppdatering till SP3 och det funkade, men efterföljande uppdateringar har gett samma avvisade svar som du beskriver.
För ett tag sedan kraschade dualboot-XP och nu fungerar uppdateringarna av XP i VB.
Jag vet inte varför; kan det ha något att göra med att XP endast kan finnas i ett exemplar på datorn? Jag kan inte se att jag bryter mot licensen med de två installationer jag gjorde och aktiveringarna funkade korrekt.
Om du lyckas finna lösningen så skriv en beskrivning.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det där har jag också råkat ut för. Jag tror att jag brukar försöka ladda ner uppdateringarna som EXE-filer istället och lägga på dem manuellt, och efter 15 svordomar och 10 omstarter släpper det om man har tur.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Intressant.
Jag har bara ett exemplar av XP installerat i datorn (och bara i den datorn).
Det kanske ändå är något med WGA, eller SP3, som strular? Hade inga uppdateringsproblem under SP2.

Ska prova ladda ner dom som exe-filer istället om jag hittar sidan. Tack för tipset! Återkommer.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Det där krävde både lång tid och många svordomar, men nu verkar det som att mitt XP är uppdaterat. Åtminstånde vad gäller viktiga uppdateringar.

Efter flera omstarter provade jag också att installera några av dom mindre viktiga uppdateringarna, som t.ex. Media Player 11, och då verkar det som att felet fortfarande är det samma: Windows Update klarar inte av att installera filerna, och påstår att något på datorn hindrar dom från att installeras. Men vad?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Genom åren med windows xp och deras update...
Det har slutat fungera helt och hållet många gånger, lösningen är då att gå in på windowsupdate i IE.
Och ibland är det så att en speciell updatering inte fungerar, men det är bara att vänta ett par veckor så brukar microsoft ha fixat till det.
Gå annars in på windowsupdate i IE och kör uppdateringen därifrån.

På mitt eget windows xp har jag stängt av uppdateringar av systemet helt och hållet, tvivlar på att det finns några viktiga uppdateringar nuförtiden.
SP3 är ju inte fel att ha lagt in.

Vet inte hur många jag startat om xp, pysslade om ett tiotal maskiner på jobbet...

I windowsupdate via IE kan man även hitta uppdateringar av drivrutiner till sin hårdvara.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Rune.K skrev: I windowsupdate via IE kan man även hitta uppdateringar av drivrutiner till sin hårdvara.
Det har jag sett nån gång, men vågar man verkligen klicka på det?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Cadryc skrev:
Rune.K skrev: I windowsupdate via IE kan man även hitta uppdateringar av drivrutiner till sin hårdvara.
Varför inte :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har vart rädd för att drivisarna inte skulle installeras rätt, så har aldrig vågat prova. laga inte som fungerar (nåja...) ;)

Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Cadryc skrev:Har vart rädd för att drivisarna inte skulle installeras rätt, så har aldrig vågat prova. laga inte som fungerar (nåja...) ;)
Jag har använt mej av windows update funktionen för drivrutiner ett flertal gånger och det har aldrig blivit några problem.
Ibland är det absolut enklaste sättet att uppdatera en drivrutin till en hårdvara som krånglar eller inte fungerar alls.
Eller om man köpt en t.ex en ny webcam så finns det ofta drivrutiner på windows update, det är snabbare och enklare än och leta upp CDen o köra den.
Nu är det naturligtvis inte alla hårdvarutillverkare som "laddar upp" nya drivrutiner till Windows Update.

btw
så finns det möjligheten gå tillbaka till föregående drivrutin om den nya inte skulle fungera.

Jag är absolut ingen windows xp-fan, men efter SP1 blev ju lite säkert :)
Nu efter SP2 och SP3 så har nog Microsoft fått XP färdigt, men det där finns fortfarande massor av idiotgrejer kvar om man tänker på säkerheten.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Rune.K skrev:...Gå annars in på windowsupdate i IE och kör uppdateringen därifrån. ...
Det är så jag kör uppdateringarna, och får meddelandet att "något på datorn" förhindrar installationen av filerna. Eftersom uppdateringarna funkade under sp2 funderar jag på om felet kan orsakas av sp3.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag antar du försökt mer än gång, eller hur?
Vad jag tror så finns det inte några speciellt viktiga/akuta uppdateringar längre för XP.
Avvakta en vecka och försök igen då.
Återkom gärna med resultatet!
Användarvisningsbild
Hrodvitner
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Hrodvitner »

Har haft samma problem sista veckan. Skönt att veta att jag inte är ensam. Ska också testa att leta exe-filer ikväll, annars får jag väl bara vänta och se.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Rune.K skrev:
Cadryc skrev:
Varför inte :)
Ok, nu prövade jag det på husets enda XPdatorn, efter oändlig väntetid (laddtider hit å dit) så fick jag installera om grafikdrivrutinen (den gamla) 2 gånger innan det blev bra. Vilken skräckupplevelse. Sorry om det är OT men behövde ruska av mig det där.. *brrr*

Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"