Hur använda vpn för att spela online spel igenom?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Hur använda vpn för att spela online spel igenom?

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Mitt problem är så här.
Min brorsa sitter på ett proxy baserat internet där admin utav okunskap har blockat battle.net servrarna så det är omöjligt att spela warcraft3 online.
Jag som har en server rullande på en ok lina tänkte att jag kanske kunde hjälpa honom.
Frågan är går det att jag sätter upp en vpn server så att han spelar genom mig mot battle.net. Och i sånna fall hur gör man detta? är det openvpn som gäller och ska man då ha den i router eller bridge mode? Nån osm har en bra how-to?

Mvh K-G
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur använda vpn för att spela online spel igenom?

Inlägg av revoltism »

Har egentligen ingen koll... men borde inte Tor möjligen funka här?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Om inte annat så ska Tor va rätt segt i dagsläget, så tror inte att det blir så lyckat med spel tyvärr
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Jo, jag tycker att OpenVPN är en trevlig och bra lösning. Då all trafik är inkapslad i gammal hederlig SSL så ska det dessutom inte vara några problem med routers, brandväggar eller dylikt.

(Vår nya VPN-lösning på jobbet är förövrigt en OpenVPN jag satt upp.)

Gissar att du vill köra i routat läge. Torde bli lättast så. Antar att du inte behöver kunna hantera broadcast-trafik?
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

eriksson25 skrev:Frågan är går det att jag sätter upp en vpn server så att han spelar genom mig mot battle.net. Och i sånna fall hur gör man detta? är det openvpn som gäller och ska man då ha den i router eller bridge mode? Nån osm har en bra how-to?

Mvh K-G
http://openvpn.net/index.php/documentation/howto.html <- Klockren howto. Det kan i början se ut att vara lite väl mycket, men tar du dig en halvtimme och följer guiden till punkt och pricka är det svårt att misslyckas. Den guiden gör att du får en routed vpn, kan vara lite klurigare att sätta upp en i bridge-läge. Testa gärna om det fungerar med routed först. Tyvärr vill många strategispel ha just bridging.

Är klienterna Windows eller Linux? Som klient till Windows kan jag rekommendera http://www.openvpn.se

Kör hårt :)
Användarvisningsbild
northface
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av northface »

Skrev en HowTo för ett par år sedan. Har hamnat i Arkivet.
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... vpn#p22103
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"