Återställa xfce-tema
Återställa xfce-tema
Tidigare idag bytte jag ut gnome mot xfce i mitt Ubuntu och allt flöt på otroligt smidigt. Efter ett tag tänkte jag försöka aktivera lite mer "effekter" och hittade konstigt nog till gamla hederliga "appearance". Problemet uppstod när jag aktiverade det hela. Då blev det lite av det gamla gnome-temat i fönsterraden där det nu t.ex. står "Ubuntu Sverige Skapa ny tråd - Mozilla Firefox". Teckensnitt och knappar ändrades. Kan man på något sätt häva detta och få standardramen igen?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Återställa xfce-tema
Du kanske aktiverade compiz? Kan du inte stänga av effekterna och återställa temat genom något val i menyerna (inställningar -> utseende eller något liknande)? Om du testat det och det inte går, testa lösningen nedan.LnHarmony skrev:Tidigare idag bytte jag ut gnome mot xfce i mitt Ubuntu och allt flöt på otroligt smidigt. Efter ett tag tänkte jag försöka aktivera lite mer "effekter" och hittade konstigt nog till gamla hederliga "appearance". Problemet uppstod när jag aktiverade det hela. Då blev det lite av det gamla gnome-temat i fönsterraden där det nu t.ex. står "Ubuntu Sverige Skapa ny tråd - Mozilla Firefox". Teckensnitt och knappar ändrades. Kan man på något sätt häva detta och få standardramen igen?
Kör det här i terminalen och se om du kör compiz:
Kod: Markera allt
ps -e|grep -i compiz
Kod: Markera allt
killall compiz && xfwm4
Effekterna skapas av en fönsterhanterare som heter "Compiz". "xfwm4" är en annan fönsterhanterare. Fönsterhanterare är det som sköter om att rita ramar runt fönstren, vissa tangentbordsgenvägar etc.