Directory server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Pipslo

Directory server

Inlägg av Pipslo »

Hallå

Till att börja med, jag vet inte vad jag ska leta efter därför har jag inte kunnat söka efter svaren i forumet.
Mitt problem/mål är att i slutänden få en central plats där användares dokument o dyl finns sparat.

I dagsläget finns det bara en dator med både Ubuntu och WinXp installerat. Har en Synology CS407 NAS som är tänkt att användas för fillagring. Tanken är dock att det i framtiden kommer finnas fler datorer som ska spara sina filer på en och samma plats. Inloggning med tillgång till sina filer ska då vara oberoende av vilken dator och operativsystem som används.

Var hittar jag info om vad jag behöver göra, införskaffa etc.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Directory server

Inlägg av johanre »

Titta på denna sida: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html

Läs särskilt avsnitt 12. och 15. gällande fildelning. Jag hade rekommenderat en Samba filserver men även en NFS server kan vara intressant om du tänker dig använda både Linux och Windows klientdatorer. Avsnitt 6. kan vara intressant för hanteringen av användarkonto.
mattiash

Inlägg av mattiash »

Tjena

Du kan köra en Openldap server som har hand om alla användare.
Och en filerserver där alla filer ligger på bäst kan vara om dessa ligger på samma server.

Ubuntu/ linux clienterna
Sätter du upp att autensera mot ldap server.
Sedan monterar du ut hemkatalogen från fil server till client datorn.
Då kan man logga in på vilken som hälst av ubuntu / linux datorerna med samma användare och lösenord och få med alla sina filer

Windows SAMBA server
På linux server där openldap server och filerna finns installerar du SAMBA.
Sedan säger du till samba server att hämta sina användare från openldap server.
Du confar även upp katalogerna och säger att den ska dela ut home kalogerna till windows clienterna.
Samba server säetr du även upp som PDC en domän controlland alltså den som styr domänen.

Windows clienterna
funkar bara på xp proffessionl tror jag.
Sätt upp den att ansluta till domäning du confa upp på samba server.
Sedan kan du logga in på windows burkarna och så kommer hela homkatalogen upp på windows datorn som tex partion z

finsn en how to här som kan hjälpa dig
http://www.howtoforge.com/openldap-samb ... ubuntu7.10
Pipslo

Inlägg av Pipslo »

Tackar för de uttömmande svaren, nu har jag något att sätta tänderna i...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"