Svart uppstart efter skärmbyte [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
StefanB

Svart uppstart efter skärmbyte [LÖST]

Inlägg av StefanB »

Jag gjorde i ordning en ubuntudator åt en polare. Installationen gjorde jag hemma med min skärm utan problem. Därefter tog jag datorn till honom och kopplade in hans skärm. Vad som då händer är att man ser grubstarten och därefter ett meddelande som ska vara där, men därefter svartnar skärmen under uppstarten och tänds igen då inloggningsbilden visas. Efter inloggningen är det inga problem.

När skärmen är svart visas meddelandet "Video Card not supported" men uppstarten rullar på som den ska frånsett detta. Jag har inte i huvudet nu vad hans skärm heter (det är en samsung plattskärm), men det kanske bara är en enkel inställning nånstans som behöver göras?
Senast redigerad av 1 StefanB, redigerad totalt 15 gånger.
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Svart uppstart efter skärmbyte

Inlägg av revoltism »

låter som ni har kopplat skärmen via grafikkortet och att ni inte installerat drivisarna för kortet. Det är lätt fixat med Envyng i synaptic. Kolla bara upp om det är Nvidia eller Ati som gäller.

Har du den exakta modellbeteckningen på skärmen? kan också vara att det behövs en modeline i xorg.conf.
StefanB

Inlägg av StefanB »

revoltism skrev:låter som ni har kopplat skärmen via grafikkortet och att ni inte installerat drivisarna för kortet. Det är lätt fixat med Envyng i synaptic. Kolla bara upp om det är Nvidia eller Ati som gäller.

Har du den exakta modellbeteckningen på skärmen? kan också vara att det behövs en modeline i xorg.conf.
Hur får man fram om det är Nvidia eller ATI?

Av beskrivningen i Synaptic ser Envyng ut att fungera både för Nvidia och ATI. Kommer vi att komma till något läge vid/efter installationen där det måste anges?

Skärmen är en Samsung SyncMaster 151 BM.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Det brukar du kunna se om du öppnar burken och tittar på namnet på ett av korten (oftast ett med fläkt). Där borde det stå ATI eller Nvidia.

Jag har efter att kollat upp skärmen en annan teori också... Den fixar bara 1024x768 som max uplösning.. kan vara något sådant också... Att det helt enkelt är för hög upplösning på splashen.
StefanB

Inlägg av StefanB »

revoltism skrev:Jag har efter att kollat upp skärmen en annan teori också... Den fixar bara 1024x768 som max uplösning.. kan vara något sådant också... Att det helt enkelt är för hög upplösning på splashen.
Det kan du naturligtvis ha helt rätt i. Jag har ju en annan upplösning på skärmen jag installerade med. På den skärm som används visas 1024*768 i Administration/Skärmupplösning, så var kan jag ställa om det för uppstarten?
StefanB

Inlägg av StefanB »

revoltism skrev:Det brukar du kunna se om du öppnar burken och tittar på namnet på ett av korten (oftast ett med fläkt). Där borde det stå ATI eller Nvidia.
Det är detta grafikkort (och dator):

http://support.packardbell.com/se/item/ ... P700403468

Datorn har körts med den skärmen under Windows tidigare, men nu finns endast Ubuntu i den.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Prova lägga till "vga=791" i grub:s menu.lst

Skriv i terminalen "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" (spara gärna en säkerhetskopia före du sparar.)

Kod: Markera allt

kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=8f194e77-8fa7-44e5-bce5-c7d16223cec4 ro quiet splash vga=791
och om det behövs genom "sudo gedit /etc/usplash.conf"

xres=1024
yres=768
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av S3 grafik men jag tror mer och mer på att det är upplösningen. Du ska hur som helst inte använda Envyng så det kan du avinstallera.
StefanB

Inlägg av StefanB »

Ok, tack. Jag drar iväg på tjänsteresa nu så vi testar till helgen. /etc/usplash.conf har vi ändrat med oförändrat resultat.
StefanB

Inlägg av StefanB »

[quote="revoltism"]Prova lägga till "vga=791" i grub:s menu.lst

Skriv i terminalen "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" (spara gärna en säkerhetskopia före du sparar.)

kernel /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=8f194e77-8fa7-44e5-bce5-c7d16223cec4 ro quiet splash vga=791
Idag blev det läge att fixa detta, men samtidigt så fick han linuxuppdateringar och efter det fungerade det. Problemet är alltså löst men tyvärr hann jag inte testa om koden ovan fungerade. Tack för hjälpen i alla fall.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"