windows
-
windows
Hej
Jag har precis installerat Ubuntu och det verkar fungera bra, men jag blir inte av med windows. tror jag i alla fall. Jag vill inte ha med windows att göra men det verkar som om det i alla fall har smygit sig in i Ubuntu. Hur göra för att bli av med detta? någon som vet?
Jag har precis installerat Ubuntu och det verkar fungera bra, men jag blir inte av med windows. tror jag i alla fall. Jag vill inte ha med windows att göra men det verkar som om det i alla fall har smygit sig in i Ubuntu. Hur göra för att bli av med detta? någon som vet?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: windows
ok, det man kan göra
1. det är att man formaterar om den partition som windows finns med hjälp av ett program som heter gparted.
Det är emellertid inget som vi nya linuxanvändare gör i en handvändning och utan lite stöttning.
2. Sätta in live-CD:n igen och följa den här http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804 men använda alternativet guidad ( använd hela disken)
tänk på att ta en backup på dina arbets- och nöjesfiler ( text,musik, bilder, foton och film)
1. det är att man formaterar om den partition som windows finns med hjälp av ett program som heter gparted.
Det är emellertid inget som vi nya linuxanvändare gör i en handvändning och utan lite stöttning.
2. Sätta in live-CD:n igen och följa den här http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804 men använda alternativet guidad ( använd hela disken)
tänk på att ta en backup på dina arbets- och nöjesfiler ( text,musik, bilder, foton och film)
Äh, inte ska han installera om Ubuntu för en sådan här sak. Gparted är inte särskilt komplicerat om man bara läser den information man får. Tanka ner Gparted's live cd, bränn ut och boota upp med. Resten är ganska självförklarande.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Nej, den finns inte i Pakethanteraren. Man måste ladda ner den från hemsidan: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php. Sedan bränner man den till CD och startar om.
Man bör nog ha en viss kunskap i partitionering eller en god guide för att det ska bli bra.
Om man vill krympa en Windowspartition, ska man först defragementera den inifrån Windows.
Man bör nog ha en viss kunskap i partitionering eller en god guide för att det ska bli bra.
Om man vill krympa en Windowspartition, ska man först defragementera den inifrån Windows.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Gparted finns visst i förråden.
gparted

- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Visst finns GParted i förrådet. Men det är väl inte live-versionen? Det verkar inte så på beskrivningen.
-
Jag laddade ner via din länk och fick in någon skit som jag inte kan radera. vad är du för en?mcNisse skrev:Gparted finns visst i förråden.gparted
En välkänd och mycket duktig användare här på Ubuntu-se.lasarus-111 skrev:Jag laddade ner via din länk och fick in någon skit som jag inte kan radera. vad är du för en?mcNisse skrev:Gparted finns visst i förråden.gparted

Genom att klicka på länken installeras Gparted via föråden. Är samma sak som om du skulle installerat via "lägg till/ta bort program" eller synaptic.
Vad får du för fel?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Nej det är inte Live-versionen, den får man hämta hem från deras hemsida.maths57 skrev:Visst finns GParted i förrådet. Men det är väl inte live-versionen? Det verkar inte så på beskrivningen.
Öppna terminalen (Program / Tillbehör) och skriv detta:lasarus-111 skrev:Jag laddade ner via din länk och fick in någon skit som jag inte kan radera. vad är du för en?mcNisse skrev:Gparted finns visst i förråden.gparted
Kod: Markera allt
sudo apt-get remove gparted
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!