Totem

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Borodin

Totem

Inlägg av Borodin »

Hej!

Mediaspelaren Totem funkar inte i min Ubuntu när det gäller film. Likaså går det inte att spela strömmande ljud ex. nyheter på vebben. Finns någon lösning på detta? Kanske under utveckling. Tycker annars Ubuntu är väldigt lätthanterlig o bra. Bara en sån sak som att internet funkade direkt utan åtgärder, det gör inte ens Windows. Om ovanstående finesser kunde realiseras så är ju Ubuntu närmast komplett.
M.V.H. Lasse Fjellstedt
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Totem

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen till Ubuntu-forumet Borodin! :)

Förutom Totem, så är nog VLC det program som bäst svarar mot vad man förväntar sig. VLC finns att installera via Synaptic, -Systemknappen i översta panelen, administration, Pakethanteraren Synaptic. Klicka Dig fram, välj sök, skriv in vlc och sök. Markera det som verkar vara vlc och installera.

Detta funkar bättre än bra hos mig. Det är suveränt, helt enkelt.

Under tråden Program och spel har du än fler länkar. Både om VLC och annat.
Lycka till! :D

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Borodin

Totem

Inlägg av Borodin »

Hej!

Tackar ödmjukast för svaret. Jag har nog en hel del att lära märker jag.

Med Hälsning!

Lasse Fjellstedt
Okänd

Totem

Inlägg av Okänd »

Anledningen är som jag förstått den att de flesta linux distributioner inte skickar med codec som inte är licensierade under öppen källkod. Det gör de för att skydda sig mot de företag som kan ha rättigheter till de läsningarna som tex windows media eller mp3.

Det finns oftast lösningar på problemet som tex att installera gstreamer-ugly paketet som innehåller de lite mera tveksamma codecen som behövs i de program som använder gstreamer (tex totem)

En annan lösning är den som många linux distributörer själv försöker peka på. Sluta använda dessa icke öppa format. Det är ju såklart inte helt lätt men jag själv har alla mina cd skivor i datorn i ogg format. Min bilstereo kan dessutom faktisk läsa ogg och den var billig :)

Min mobil klarar dock bara mp3 så jag ska fixa en del skivor som mp3 osså.

Open Document Format är också en sån grej man bör börja använda och kräva av våra myndigheter att leverera dokument i.

Oj nu gled jag ut i perferin...
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Totem

Inlägg av Louie »

Jag håller med Broder Tuck i hans resonemang, VLC är en väldigt bra spelare för film, jag har tidigare använt en windows och då körde jag enbart med VLC sen när jag gick över till Ubuntu så hittade jag även VLC där och det fungerar fint! :)
Vill man vara lite snabb och hämta det från terminalen så kör du sudo apt-get install VLC
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"