dvd-film i mythtv "hackar"[LÖST]

MrT
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

dvd-film i mythtv "hackar"[LÖST]

Inlägg av MrT »

Upplever att dvd-filmer hackar grafiskt när jag spelar dem i mythtv, har kört in de senaste grafik drivarna med Envy då jag trodde detta kunde vara felet samt ominstallerat w32codecs paketet och lite annat men fortfarande har jag inte fått ordning på det.
Är det någon som vet eller har en aning om vad detta kan bero på?
Senast redigerad av 1 MrT, redigerad totalt 24 gånger.
MrT

Re: dvd-film i mythtv "hackar"

Inlägg av MrT »

Mitt nästa hopp som jag kan komma på är inställningarna i gstreamer vet att dessa kan bråka när man kör desktop effects i gnome, dock kör jag KDE.... Finns det något bra konfigurationsverktyg för gstreamer i KDE?
i gnome kan man ju bara installera gnome-media och sen köra gstreamer-properties
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hej Mr T

Utan att utge mej för att vara expert och jag vet bara ungefär vad mythTV är.
Jag kör för nuvarande Debian Lenny/Sid KDE , provat Ubuntu Gnome innan...

Min erfarenhet är att DVD och högupplösta *.mkv-filmer fungerar mycket bättre när man använder "xine engine".
Filmer som hackade i Gnome körs utan problem i KDE.

Jag kan inte ge dej någon detaljerad hjälp.
Ville bara berätta om mina egna "empiriska" erfarenheter av att se på film på sin dator/TV.
mvh rune

Edit:
Glömde att berätta om codeine media player för att spela DVD,finns med i debian lenny/sid
En väldigt enkel spelare att hantera, utan en massa krusiduller o grannlåt, den spelar DVD...
Och det är ju DVD-filmen man vill se eller hur?
url: http://www.methylblue.com/codeine/
MrT

Inlägg av MrT »

Tack för ditt svar Rune. ska lägga programmet på minnet.
Dock e hela idén med mediacenter lösningen att man ska kunna göra allt på ett enkelt vis från en fjärrkontroll och inte behöva gå ut i skrivbordsmiljön.
De mediaspelare som på ett enkelt sätt går att konfigurera i mythtv är mplayer, xine, vlc och den interna. har testat med den interna samt mplayer men med samma resultat vilket borde innebära att problemet inte ligger i spelaren utan i codecen eller någon annanstans. ska ta o göra ett test med xine och om inte det fungerar testa vlc också då jag har för mig att denna kör med egna codecar.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Jag upplever xine som bättre än vlc i Linux nuförtiden.
Annars har jag varit en vlc-fan i många år.
OBS! endast mina personliga upplevelser, inget vetenskapligt...
#rune
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Jag använder också xine som dvd-spelare. Fick aldrig den interna att fungera som jag ville, men det kan ju vara jag som är korkad...

(Men att använda den interna spelaren för andra videoformat funkar nu mer perfekt! Med bokmärken och allt. :) )
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HenrikAn skrev:Jag använder också xine som dvd-spelare. Fick aldrig den interna att fungera som jag ville, men det kan ju vara jag som är korkad...

(Men att använda den interna spelaren för andra videoformat funkar nu mer perfekt! Med bokmärken och allt. :) )
Vad menar du med den interna spelaren?
Jag är lite trög kanske...
#rune
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Rune.K skrev:
HenrikAn skrev:Jag använder också xine som dvd-spelare. Fick aldrig den interna att fungera som jag ville, men det kan ju vara jag som är korkad...

Vad menar du med den interna spelaren?
Jag är lite trög kanske...
#rune
Är inte helt säker på vad det egentligen är, man kallar den bara Internal när man ställer in spelare.
Se http://www.mythtv.org/wiki/index.php/My ... nal_Player

<edit>
Kom föresten på ett undantag till, flv-filer funkar inte speciellt bra så för dom kör jag med mplayer...
<edit>
- John Gilmore
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

HenrikAn skrev: Är inte helt säker på vad det egentligen är, man kallar den bara Internal när man ställer in spelare.
Se http://www.mythtv.org/wiki/index.php/My ... nal_Player
Tack!
MrT

Inlägg av MrT »

Testade xine men det blev samma resultat även där, nu ska jag inte säga att alla dvd-filmer inte fungerar i mythtv med xine för många funkar bra men den klarar inte alla.... någon som vet varför en del dvd-filmer fungerar bra medan andra hackar?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

MrT skrev:Testade xine men det blev samma resultat även där, nu ska jag inte säga att alla dvd-filmer inte fungerar i mythtv med xine för många funkar bra men den klarar inte alla.... någon som vet varför en del dvd-filmer fungerar bra medan andra hackar?
Kan bero på hårdvaran och vad det är för codec och upplösning med mera på filmen.
MrT

Inlägg av MrT »

Hårdvaran tvivlar jag på då det är rätt nya grejjer i burken samt att det beter sig likadant på mediadatorn jag satt upp åt lillbrossan...
Vilket lämnar codecs och upplösning. Testade att spela upp en dvd som hackar med kaffine och det funkade bra, dock öppnade den bara filmen i 4:3 format så det skulle kunna vara upplösningen som gör det, dock tycker jag att det borde finnas kraft i burken att skala upp det...

Processor: AMD X2 ATHLON 4850e (2x2,5Ghz)
Ram minne: HYPERX 2Gb 800Mhz
Grafikkort: ASUS 8600GT 512Mb
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Din hårdvara borde räcka till.
Sen är det om du enbart pratar om "riktiga" DVD-filmer, eller du om du även menar divX, Xvid med flera.
Där kan det nog skilja mycket på olika filmer vilken prestanda som krävs.

Min absoluta favorit för att visa film är codeine player, http://www.methylblue.com/codeine/
Den finns i alla fall i debian lenny's main-arkiv.
#rune
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Hur fungerar det om du stänger ner mythtv helt och öppnar dvd:n i t.ex xine eller vlc?
Det verkar som fler har liknande problem: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=5391087

Föresten, min mediadator är en P4 på 2,66 GHz med 512 MB RAM, har inga problem alls med DVD:er. (Förutom att själva dvd-spelaren är väldigt kinkig när det gäller repor på skivorna men det kan man knappast anklaga mythtv för :P )
- John Gilmore
MrT

Inlägg av MrT »

Rune: Filer som varit lagrade på datorn har aldriv varit något problem dvs. divx, xvid, avi osv.

HenrikAn: Jag testade detta igårkväll och hade inga problem i kaffine, så jag gick in i inställningarna för hur mythtv spelar upp media och rotade. jag såg då att mythbuntu control center eller vad de nu heter inte ställt om verktyget för att spela upp dvd-filmer, denna stod fortfarande på "Internal". Efter ett par timmars pillande i konsollen med xine och olika växlar kom jag fram till att "xine -pfq -g -s dvd" gjorde jobbet så jag bytte internal mot detta och vips så var problemet löst :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"