Dags för en kall dusch?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
upnorth

Dags för en kall dusch?

Inlägg av upnorth »

Se senaste dagarna har mycket rörandes forumet ifrågasatts och många (nya som gamla) känslor har rörts upp.

Men jag ber er alla att ha ett kyligt huvud om ni avser att delta i denna turbulens, i värsta fall orsakar det okontrollerade debatter som ger massor av jobb för moderatorerna och stör våra nya medlemmar som kämpar för att få sina datorer att fungera så bra som möjligt.

Givetvis har alla rätt (och ibland också skyldighet) att vädra sina åsikter eller bemöta påståenden, men det kan och skall göras inom ramarna för forumets regler. I det fall att Du som läsare är för lat för att hitta dem infogar jag de nedan (har markerat mina favoriter, tillika de enklaste att följa):
Korta versionen

Ubuntu Sveriges forumregler

Detta är en nedkortad version av forumreglerna.
För att läsa reglerna i sin helhet, bläddra längre ner på sidan.

Netikett

Det forum du är medlem/besökare på är Ubuntu.coms utvalda Svenska Ubuntuforum. Vi ingår i deras kedja av anslutna LoCo:s. Ubuntu står för medmänsklighet och det skall vi anstränga oss för att låta genomsyra vårt forum.

Hjälp oss att följa ett antal trivselregler på forumet, som t.ex.:

* Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
* Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
* Läs poster/trådar i sin helhet innan du besvarar.
* Visa respekt för andras åsikter. Var och en har rätt till sin egen.

Vi får alla ett trevligare och mer lättläst forum om alla försöker att:

* undvika att skapa en ny tråd för ett redan existerande ämne
* få rubriken att visa vad inlägget handlar om
* när du gör ett inlägg, så försök att hålla dig till ämnet i den tråden ( respekt mot den som startade tråden )
* undvika dubbelpostning. Dvs samma, eller liknande inlägg på flera platser ( underlättar för alla övriga )
* undvika att välja en avatar och/eller signatur som kan verka stötande
* undvika att använda könsord eller andra ord som kan skapa misstämning hos läsarna ( När du skriver, se en god och respekterad vän framför dig, som du skriver till )

Specifika regler

Inlägg som inte följer forumets specifika regler kan komma att redigeras, låsas eller raderas. Den som bryter mot reglerna riskerar först time-out och sedan en varning.

Time-out = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar.
En varning = plockas bort efter sex månader.
Två varningar = Skriv/post rättigheten i forumet tas ifrån medlemmen i en vecka.
Tre varningar = Skriv/post rättigheten i forumet tas ifrån medlemmen under 3 månader.

Uteslutning från forumsgemenskapen (Ban) = Utdelas endast vid extrema regel- och/eller lagbrott. Spam (reklam) kan rendera omedelbar ban utan förvarning.

* Medlemmar måste respektera och följa svensk lagstiftning.
* Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjudet
* Personangrepp och trakasserier är inte tillåtet
* Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet

Övrig Information

Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även innehållande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten.

Även dessa regler omfattas av denna licens. Licensen finns att läsa här.

Det är besökarens ansvar att hålla sig uppdaterad om eventuella regeländringar. Dessa meddelas i tavlan "Forumadministrationen informerar".

--------------------------------------------------------------------------------------------

Långa versionen

Ubuntu Sveriges forumregler

Netikett

Det forum du är medlem/besökare på är Ubuntu.coms utvalda Svenska Ubuntuforum. Vi ingår i deras kedja av anslutna LoCo:s. Ubuntu står för medmänsklighet och det skall vi anstränga oss för att låta genomsyra vårt forum.

Hjälp oss att följa ett antal trivselregler på forumet, som t.ex.:

* Var trevlig mot andra medlemmar och besökare i vårt forum.
* Behandla din omgivning på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
* Läs poster/trådar i sin helhet innan du besvarar.
* Visa respekt för andras åsikter. Var och en har rätt till sin egen.

Vi får alla ett trevligare och mer lättläst forum om alla försöker att:

* undvika att skapa en ny tråd för ett redan existerande ämne

Vi försöker hålla nere antalet trådar som behandlar samma ämne för att information ska bli så åtkomlig som möjlig, samt för att samma frågor inte ska behöva besvaras ett flertal gånger. Ett bra sätt att undvika detta är att först använda forumets sökfunktion.

* få rubriken att visa vad inlägget handlar om

Genom val av rubrik så hjälper du andra användare att berätta vad ditt inlägg handlar om. Då det postas många nya inlägg här varje dygn, så är det av stor vikt att hjälpa till att göra forumet så överskådligt som möjligt. Om ditt inlägg är en fråga, så skall din rubrik sluta med ett frågetecken.

* när du gör ett inlägg, så försök att hålla dig till ämnet i den tråden ( respekt mot den som startade tråden )

Ifall diskussionen övergår till ett helt annat ämne än vad rubriken säger, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Det är mänskligt att ibland gå off-topic, men utvecklar sig diskussionen till något helt annat än originaldiskussionen så starta en helt ny tråd istället. Respektera detta! På så sätt effektiviserar vi debatten, och attraherar rätt personer till diskussionen. Att ge sig in i en ny diskussion utan att debattera huvudfrågan är inte tillåtet. Däremot kan vi vara toleranta ifall någon ibland går något off-topic, så länge det inte missbrukas. Inlägg som är off topic kan redigeras utan förvarning och motivering, men om möjligt så försöker vi meddela personen varför dennes inlägg är redigerat med en kort motivering.

* undvika dubbelpostning. Dvs samma, eller liknande inlägg på flera platser ( underlättar för alla övriga )

Att dubbelposta, det vill säga att posta samma, eller ett snarlikt inlägg, i flera olika tavlor, är inte tillåtet. Välj vilken kategori du tror passar bäst innan du postar inlägget, och håll sedan diskussionen i den tavlan du valde. Korsreferenstrådar är tillåtna.
Det är dock tillåtet att exempelvis diskutera något från flera olika perspektiv, i helt olika tavlor, ifall det skulle vara motiverat.

* undvika att välja en avatar och/eller signatur som kan verka stötande

Din avatar och din signatur ska inte vara stötande för andra personer. Avataren ska enbart vara ett kännetecken för att andra användare enklare ska komma ihåg dig. Bilder av sexuell natur samt andra motiv som kan väcka anstöt är inte tillåtet. Signaturen och avataren får ej innehålla något som bryter mot forumets regler eller svensk lag. Det är inte tillåtet att använda signaturen för att skriva ett budskap som vänder sig mot någon som inte är en offentlig person. Inte heller är det tillåtet att utge sig för att vara administratör eller moderator, ifall man inte är det.

* undvika att använda könsord eller andra ord som kan skapa misstämning hos läsarna ( När du skriver, se en god och respekterad vän framför dig, som du skriver till )

Forumet är först och främst till för support och liknande för Ubuntu och forumet används av olika åldersgrupper och personer med olika tolerans för svordomar. Könsord eller liknande samt att negativt rikta svordomar mot någon som inte är en offentlig person är därför inte tillåtet.

Specifika regler

Inlägg som inte följer forumets specifika regler kan komma att redigeras, låsas eller raderas . Den som bryter mot reglerna riskerar en varning.

Time-out = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i högst 24 timmar. Time-out kan delges en medlem som trots tillsägelse uppträder på ett sådant sätt att denne riskerar att få en varning, bryter mot forumsreglerna, förorsakar misstämning eller vållar merarbete för moderatorerna.

En varning = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 48 timmar.
Två varningar = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 1 vecka.
Tre varningar = Skriv/posträttigheten i forumet tas ifrån medlemmen i 3 månader.

(Varje enskild varning som en medlem belastat sig med, tas bort 6 månader efter utfärdandedatum.)

Uteslutning från forumsgemenskapen (Ban) = Utdelas endast vid extrema regel- och/eller lagbrott. Spam (reklam) kan rendera omedelbar ban utan förvarning.

* Medlemmar måste respektera och följa svensk lagstiftning.

Inlägg som bryter mot svensk lag kommer omedelbart att raderas. Detta inkluderar även länkar till sidor som bryter mot svensk lag.
Moderator-avdelningen förbehåller sig också rätten att utan förvarning anmäla lagöverträdelser till respektive berörd myndighet.

* Publicering av andras personuppgifter och konton är förbjudet

Att publicera personnummer och påståenden som inte kan styrkas är förbjudet. Alla inlägg måste följa lagen om personuppgifter (PUL). Personnamn och andra uppgifter som tillhör en offentlig person och som kan styrkas med någon källhänvisning är tillåtet.
Det är inte tillåtet att publicera enskilda användares personuppgifter, kontouppgifter eller IP-nummer.
Det är heller inte tillåtet att publicera andra medlemmars mail eller privata meddelanden utan dennes tillåtelse.

* Personangrepp och trakasserier är inte tillåtet

Det är inte tillåtet att trakassera andra medlemmar eller att ta till personangrepp och smädelser. När samtal blir lite mer hetsiga så försök att hålla en vuxen ton och respektera de andra medlemmarna. Det är heller inte tillåtet med hets mot folkgrupp eller andra anspel på kön, ras eller religion.

* Multipla konton per fysisk person är inte tillåtet

Det är inte tillåtet att ha fler konton än ett per fysisk person. Önskas namnbyte eller att radera ett tidigare konto ska en administratör kontaktas.

Övrig Information

Allt du skriver licensieras automatiskt under licensen "Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.5", som i korta drag innebär att andra kan använda dina texter, men att den som kopierar texten måste ge andra samma friheter (även innehållande ändringar), samt berätta att det var du som ursprungligen skapade texten.

Även dessa regler omfattas av denna licens. Licensen finns att läsa
här.

Det är besökarens ansvar att hålla sig uppdaterad om eventuella regeländringar. Dessa meddelas i tavlan "Forumadministrationen informerar".
EDIT: Ändrade ett felaktigt ordval.
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Dags för en kalldusch?

Inlägg av maths57 »

* OT Jag menar nu inte att vara spydig eller någon besserwisser eller nåt. Men menar du inte "kall dusch"? Kalldusch ger mig andra bilder i huvudet. *
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

maths57 skrev:* OT Jag menar nu inte att vara spydig eller någon besserwisser eller nåt. Men menar du inte "kall dusch"? Kalldusch ger mig andra bilder i huvudet. *
Hehe, ärligt talat kan jag inte se vad skillnaden blir :P
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

kalldusch ~ dåliga nyheter
kall dusch ~ att tagga ner en aning

eller?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

CryingFreeman skrev:kalldusch ~ dåliga nyheter

eller?
Låter vettigt, var iofs ute efter en metafor till "skriv inte om du är upprörd" som dög som rubrik.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

upnorth skrev:
CryingFreeman skrev:kalldusch ~ dåliga nyheter

eller?
Låter vettigt, var iofs ute efter en metafor till "skriv inte om du är upprörd" som dög som rubrik.
Det var så jag tolkade det. :)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Dags för en kall dusch?

Inlägg av Kattskrället »

Bra post upnorth, tror många behöver ta ett steg bakåt och hämta andan lite och få smälta allt som skrivits....ni har, och har haft en tung period en tid nu.

Jag tror att, tar ni bara tag i de diskussioner som förs, styr upp dem lite hårdare (efter de forumsregler som du pekar på) så att det blir ett lite mera sansat tonläge i diskussionerna......så finns det nog mycket nyttigt och användbart att vaska fram ur dem.

Det som behövs just nu, tror jag, är att lite striktare följa de forumregler som gäller, ha lite stramare tyglar, och en lite lägre toleransnivå på vad som skrivs i forumet.
Är ni bara lite rappare i modereringen (och eventuellt varningar), så kommer ni på lite sikt att forma om både tonläge och attityd i diskussionerna och därigenom få en mera sansad skara debattörer som deltar i de olika ämnen som är aktuella för stunden.

För många säger trots allt en hel del intressanta och kanske rent av värdefulla saker berörande Locot, men det drunknar i det nu pågående sammelsurrium av OT, tjafs och påhopp, kors och tvärs.

Men diskussionerna är ändå viktiga och måste tas.

Ingen enkel uppgift, jag vet. Men det är nog enda vägen att gå tror jag.

Ni gör ett bra jobb, allihop överlag.
Så försök att inte ta det för personligt när det börjar pekas på eventuella brister och annat, för det går ju trots allt att åtgärda och rätta till.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 88#p240788

La min inlaga i Debatt, för jag tycker det har tjafsats nog härinne vid det här laget.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
defatist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av defatist »

Grön Göling skrev:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 88#p240788

La min inlaga i Debatt, för jag tycker det har tjafsats nog härinne vid det här laget.
Moget att kalla de som tycker annorlunda för att tjafsa, härigenom är du ju nu själv en del av det som du försöker kritisera!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

defatist skrev:
Grön Göling skrev:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 88#p240788

Moget att kalla de som tycker annorlunda för att tjafsa, härigenom är du ju nu själv en del av det som du försöker kritisera!
1) Vad vet du om vad jag egentligen tycker och vad det är jag kritiserar?
2) Bättre diskutera i en litet mer undanskymd vrå istället för att störa alla andra. Jag tycker det kastas tillräckligt med sand härinne redan.
3) Man får inse att def. "tjafs" kan variera för alla. Min definition tillgodoses fullt ut av det som händer härinne just nu.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

* På upphovsmannens begäran låser jag tråden. *
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"