Säkerhetsprogram swedbank?????

lasse69
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Säkerhetsprogram swedbank?????

Inlägg av lasse69 »

Hej är det någon som jag som använder Swedbank för att betala räkningar mm.
jag har nyligen installerat ubunty 8.04 och tydligen har inte swedbank något kompatibelt säkerhetsprogram för (linux)´. >:(

nu vet jag att man inte behöver säkerhetsprogrammet för att betala räkningar eller sköta vanliga bankärenden, men tyvärr behövs det för Bank-ID.

Fråga: är det någon som vet om det går att komma runt detta? Jag gillar Ubuntu så det vore tråkigt att behöva installera Virus Xp igen :'(

fråga2: man ser ibland ganska tuffa/häftiga screenshots på desktoppar till linux, kan man hämta hem sådana till Ubuntu??? var i så fall och hur inst. man dem??
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Säkerhetsprogram swedbank?????

Inlägg av Ulsak »

1. hur dåBank ID? jag har iofs dosa att betala räkningar med och det har funkat geschwindt på Swebank. Vad det gäller BankID är det Suns Java som måste installeras.

2. Här finns inspiration .

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=195&t=25096

Hur man gör en skrivbordslösning är en fråga som måste delas upp. Det finns oändliga möjlighet, återkom gärna om du hittar en idé som du gillar så hjälps vi åt att lösa det.
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Jag skulle rekommendera du tittar på VMware eller Virtualbox och har en windowsinstallation virituellt inuti Ubuntu för t.ex. Bank-ID. Den lösningen körde jag när det var aktuellt med deklaration.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
bodensare
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av bodensare »

lasse69 skrev:Hej är det någon som jag som använder Swedbank för att betala räkningar mm.
jag har nyligen installerat ubunty 8.04 och tydligen har inte swedbank något kompatibelt säkerhetsprogram för (linux)´. >:(

nu vet jag att man inte behöver säkerhetsprogrammet för att betala räkningar eller sköta vanliga bankärenden, men tyvärr behövs det för Bank-ID.

Fråga: är det någon som vet om det går att komma runt detta? Jag gillar Ubuntu så det vore tråkigt att behöva installera Virus Xp igen :'(

fråga2: man ser ibland ganska tuffa/häftiga screenshots på desktoppar till linux, kan man hämta hem sådana till Ubuntu??? var i så fall och hur inst. man dem??
Swedbank kommer i mars 2009 med kompatibel programvara för bankid till linux Allt enlig banken hemsida, så till des får vi tyvärr använda os av mac os :o eller windowshttp://ubuntu-se.org/phpBB3/posting.php?mode=quote&f=190&p=240517#
roja

Inlägg av roja »

Detta problem har diskuterats i några trådar tidigare i samband med att bnkerna informerade sina kunder om förändringen.
För att hämta ett BankID efter ett givet datum (som jag tror var i början av juni) krävs ett nytt program som installeras på datorn (Mac eller Windows) och som inte finns utveckalt för Linux ännu. Det har utlovats att finnas för Linux under hösten.
För dem som har ett giltigt BankID kan även nu fortsätta att använda det fram till mars nästa år, enligt uppgift från bankerna. Så om du har BankID installerat på någon dator eller en backup av det kan du ta det och installera det i din Ubuntu-dator och använda det tills det förfaller eller fram till mars, vilket som kommer först.
Lycka till!
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Är säkerhetsprogrammet Nexus Personal?
roja

Inlägg av roja »

Vet ej.

Jag försökte ladda ned ett BankID från min bank. Det går så till att jag loggar in på banken och begär att få ett ett BankID. Jag blir inormerad om att jag skickas till BankID för att ladda ner ett säkerhetsprogram (tidigare sköttes detta med java men nu har de ett annat program). När jag kommer till BankID:s sajt blir jag upplyst om att jag inte har en kompatibel mjukvara, OS och/eller webläsare, och därför inte kan få den programvara som krävs för att kunna ladda ner ett BankID. Men vad det är för programvara fick jag ingen info om.
roja

Inlägg av roja »

I ett tidigare inlägg skrev jag att man kan flytta ett existerande BankID till en nyinstallation av Linux.
Detta var fel!!! Jag försökte men lyckades inte, och min bank bekräftar att det är omöjligt.
Enbart Linuxdatorer som har BankID installerat med den gamla javabaserade proceduren kan använda BankID fram till dess att ny pragramvara för Linux finns tillgänglig. Och när det sker är obekant.
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av InfiniDimm »

Pratade med Swedbanks support idag och herrn där hävdade att support för Linux skulle komma under november.
...mot bättre vetande?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"