Ladda ner olika scripter.

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Ladda ner olika scripter.

Inlägg av Forcevision »

Tjabba !

Är nybörjare på ubuntu och är väldigt nyfiken på detta med scripter till ubuntu. Jag har nyligen startat en ftp server och en webserver på samma dator. Nu undrar jag om det finns scripter som man kan ladda ner ?
Och även om det finns guider hur man skapar scripter?

/ Forcevision
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
dmz

Re: Ladda ner olika scripter.

Inlägg av dmz »

Vad är scripter? Menar du scripts? Scripts för vad? Vilket språk? Bash? Python? Perl?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Ja jo okej scripts då om man inte förstod det! :)

Nja jag har ingen aning blev nyfiken på det när jag snacka med en kille på ubuntu chatten om att man kunde göra scripts till ubuntu som gör olika saker tex när man skapar en användare så skapas en katalog struktur i användarens hema katalog ja lite sånt. Nyfiken bara på det och undrar om det finns någotstans där man kan ladda ner och guider till du hur man gör?

Sedan som sagt är nybörjare på detta med ubuntu så vet inte vad bash python perl är för något ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Quakeile »

Det finns mängder av färdiga script att ladda hem.
Eller så kan man lära sig att scripta själv.

Vad är det du vill göra/åstadkomma med scripten?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

När du börjar använda eller utveckla skript så kommer du att bli en hejjare på kommandoraden också. Bash- och sh-skript är helt enkelt kommandorads-kommandon i en fil. Även om du jobbar med andra skriptspråk så kommer du ofta att använda kommandoraden för att starta dem eller koppla ihop dem.

Det finns skript i din dator bl.a i katalogen /usr/bin. De flesta filer där är kompilerade program, men det finns också hundratals skript. De flesta är väl inte så pedagogiska att utgå från, men om du bara vill se exempel på lite olika skript. Där finns skript skrivna i bash, sh, perl och pyton.

Skript är inte speciellt för ubuntu. De fungerar likadant i alla unix-datorer.

Som övning en serie kommandorader för att hitta alla skript i /usr/bin och titta i dem. Varje ny kommandorad bygger på föregående:

Se filtyp på alla filer i /usr/bin

Kod: Markera allt

file /usr/bin/*
Lista bara dem som är skript av nåt slag

file /usr/bin/* | grep script
Lista bara deras filnamn

file /usr/bin/* | grep script | awk -F: '{print $1}'
Läs innehållet i filerna med less

file /usr/bin/* | grep script | awk -F: '{print $1}' | xargs less
(Om du inte använt less förut, bläddra med mellanslag och "b", gå till nästa fil med ":n".)

(Heter det skript på svenska? Borde det inte heta skrift?)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Linuxportalens wiki har en skriptarkiv: http://wiki.linuxportalen.se/index.php/Skriptarkiv
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej tackar för all information.

Har två fråga till ang scripts. Jag satt för 100 årsedan :) och skriv lite bat filer til dos och windows kan man säga att en bat fil till gamla dos är liknade scripts till linux ?

Sedan hur statar man en script till linux?

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med scripterna men vill se möjligheterna med dom. :)
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Ja, det går att säga att skript motsvarar batfiler. MEN batfilernas syntax är så fattig det blir nästan omöjligt att göra något vettigt med dem.

Du startar ett skript genom att först göra det exekverbart sedan kör du det, oftast körs skript från terminalen.

chmod +x skript
./skript
Du kan även göra mer avancerade lösnigar och flytta skripten till /usr/local/bin eller till ~/bin. Då hittas skripten mha miljövariabeln PATH, vilket gör att du kan göra dem utan att ge en sökväg till dem. Från exemplet ovan ./
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej men vilken mapplägger man skripterna ?
jonke
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av jonke »

Forcevision skrev:Okej men vilken mapplägger man skripterna ?
Citerar föregående talare:

"Du kan även göra mer avancerade lösnigar och flytta skripten till /usr/local/bin eller till ~/bin. Då hittas skripten mha miljövariabeln PATH, vilket gör att du kan göra dem utan att ge en sökväg till dem. Från exemplet ovan ./"

Om du står i ~ och har en fil där som heter script och vill köra den skriver du ./script
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Okej så /bin skall man lägga skripterna om man vill köra dom tex ./skript

Är det svårt att skapa ett skript som skapar en användare en home mapp där tex användaren får tillgång till 1gb att ladda upp information till.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Forcevision skrev:Okej så /bin skall man lägga skripterna om man vill köra dom tex ./skript
Nej, om du ska köra ett skript med ./ så måste du stå i katalogen där skriptet ligger. Lägg skript i /usr/local/bin eller ~/bin, så riskerar du inte att de skrivs över vid installation av paket.

Nej det är inte svårt att skriva ett skript som skapar en användare och sätter upp quota.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

Kanske har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett sådant skript så man får lite hum om hur det fungerar eller kanske tar för lång tid ?
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Forcevision skrev:Kanske har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett sådant skript så man får lite hum om hur det fungerar eller kanske tar för lång tid ?
Vet du vilka kommandon som skapar en användare och tilldelar den en viss mängd disk-quota?

Ska scriptet kunna startas från webbsidan, eller ska den bara startas i en terminal?

Om svaret på a är ja och på b är nej så är det enkelt. Placera kommandona i en fil. Lägg till #!/bin/bash eller #!/bin/sh i början. Spara filen i ~/bin eller /usr/local/bin.

Sen vill du förstås att ditt script inte ska skapa samma användaren "pelle" varje gång, så byt ut "pelle" mot "$user" på alla ställen och lägg till user=$1 nära början. Nu har du ett argument till ditt script.
Användarvisningsbild
Forcevision
Kontakt:

Inlägg av Forcevision »

David Andersson skrev:
Forcevision skrev:Kanske har lust att hjälpa mig att sätta ihop ett sådant skript så man får lite hum om hur det fungerar eller kanske tar för lång tid ?
Vet du vilka kommandon som skapar en användare och tilldelar den en viss mängd disk-quota?

Ska scriptet kunna startas från webbsidan, eller ska den bara startas i en terminal?

Om svaret på a är ja och på b är nej så är det enkelt. Placera kommandona i en fil. Lägg till #!/bin/bash eller #!/bin/sh i början. Spara filen i ~/bin eller /usr/local/bin.

Sen vill du förstås att ditt script inte ska skapa samma användaren "pelle" varje gång, så byt ut "pelle" mot "$user" på alla ställen och lägg till user=$1 nära början. Nu har du ett argument till ditt script.
Okej problemmet är att det är nej på både a och b :)
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"