Frågor om Program
Frågor om Program
Till Alla.
Jag har några knäppa frågor som jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig med. Jag har börjat bli les på Microsoft Windows XP. Eftersom den slutar att fungera på Automatisk Uppdatering lite då och då. Det verkar som om det finns ett virus i datorn men Avast verkar inte kunna få bort den hur jag än gör. Nu till mina frågor. Jag har ett program på Windows som jag använder rätt så mycket. Det heter Convert X to DVD och den gör om media filer som AVI, MKV och OMG till DVD filmer. Nu undrar jag finns det något program till Ubuntu som gör något liknade eller kanske är bättre? Om så är fallet vad heter det och finns det till Ubuntu? Sedan om man lägger Ubuntu på dator som har Windows redan kan man köra både Linux och Windows? Eller kan man bara köra ett Operativsystem. För jag börjar bli les på att den automatiska uppdateringen slår av sig hela tiden. Jag hoppas ni kan svara på dessa frågor. Ja just ja finns Nero Burning ROM till Linux? Och kan man köra den under Ubuntu också? Tack på förhand.
Med Vänliga Hälsningar från
Christer.
Jag har några knäppa frågor som jag undrar om ni kanske kan hjälpa mig med. Jag har börjat bli les på Microsoft Windows XP. Eftersom den slutar att fungera på Automatisk Uppdatering lite då och då. Det verkar som om det finns ett virus i datorn men Avast verkar inte kunna få bort den hur jag än gör. Nu till mina frågor. Jag har ett program på Windows som jag använder rätt så mycket. Det heter Convert X to DVD och den gör om media filer som AVI, MKV och OMG till DVD filmer. Nu undrar jag finns det något program till Ubuntu som gör något liknade eller kanske är bättre? Om så är fallet vad heter det och finns det till Ubuntu? Sedan om man lägger Ubuntu på dator som har Windows redan kan man köra både Linux och Windows? Eller kan man bara köra ett Operativsystem. För jag börjar bli les på att den automatiska uppdateringen slår av sig hela tiden. Jag hoppas ni kan svara på dessa frågor. Ja just ja finns Nero Burning ROM till Linux? Och kan man köra den under Ubuntu också? Tack på förhand.
Christer.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Frågor om Program
Ja, det finns några olika. Själv föredrar jag Devede (guide: http://www.my-guides.net/en/content/view/75/26)krille70 skrev:Jag har ett program på Windows som jag använder rätt så mycket. Det heter Convert X to DVD och den gör om media filer som AVI, MKV och OMG till DVD filmer. Nu undrar jag finns det något program till Ubuntu som gör något liknade eller kanske är bättre?
Ja, den finns, men jag föredrar K3B.krille70 skrev:Ja just ja finns Nero Burning ROM till Linux? Och kan man köra den under Ubuntu också?
1. DeVeDe är ett bra program. Du installerar det via Synaptic (System / Administration) eller via terminalen (Applications / Accesories) med kommandot:
2. Om man har fler än 1 operativsystem i daton kallas det "Dual boot" och det är ganska enkelt ordnat. Du installerar helt enkelt Ubuntu på en annan partition. Starthanteraren GRUB kommer då att ordna till själv så att du kan välja Windows eller Ubuntu.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install devede
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
hej om duskall köra dualboot så bör du nog följa en guid innan du börjar installerar det skall finnas en här på sidan hitta inde den nu men det fins en jag lyckades nämligen med bedriften att sabba det och installerade endast ubuntu( detta var nog ganske bra medtanke på att jag slapp alt vad windows heter )
Du kan läsa lite mer om hur man installerar Ubuntu här. 

Jag har några frågor om det här programmet Devede. Första är kan man gör om både MKV och OGM filer via detta program? Och kan man sedan använda sig av det att bränna in de på skiva? Sedan om det inte går att bränna in med det. Kan man använda ett annat program för att bränna in så att det blir som en DVD film? Hoppas ni kan hjälpa mig med detta. För ska sanningen komma fram så är jag väldigt les på Windows. Eftersom på min ihop satta dator så slutar den Automatiska Uppdatering att fungera lite då och då. Och jag har ingen aning om varför det gör så. Så nu vill jag snart inte ha med Windows att göra. Tack på förhand.
Jo just jag vilken Ubuntu ska man köra? Jag vill helst köra KUbuntu. Men är den lika bra som Ubuntu?
Christer
Jo just jag vilken Ubuntu ska man köra? Jag vill helst köra KUbuntu. Men är den lika bra som Ubuntu?
Christer
Välj "Video DVD" då skapar du en DVD direkt. MKV och OGG går bra. Den spottar sedan ur sig en skivavbildning (ISO) som du sedan kan bränna med t.ex Brasero.
Vilken som är bäst av Ubuntu och Kubuntu är bara en smaksak, båda fungerar lika bra men lite annorlunga i gämförelse med varandra.
Om du har Ubuntu nu kan du antingen installera
kubuntu-desktop och få hela Kubuntu med alla program osv eller
kde-core och du får då Kubuntus skrivbordsmiljö KDE med ett par nödvändiga saker.
Du byter mellan GNOME (Ubuntus skrivbordsmiljö och KDE genom att logga ut och klicka på menyn längst ner till vänster (Minns inte vad som står där.
) och välja "Sessions", där markerar du "KDE" och sedan loggar du in som vanligt.
Vilken som är bäst av Ubuntu och Kubuntu är bara en smaksak, båda fungerar lika bra men lite annorlunga i gämförelse med varandra.

Du byter mellan GNOME (Ubuntus skrivbordsmiljö och KDE genom att logga ut och klicka på menyn längst ner till vänster (Minns inte vad som står där.

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Det är mest en fråga om tycke och smak.krille70 skrev:Jo just jag vilken Ubuntu ska man köra? Jag vill helst köra KUbuntu. Men är den lika bra som Ubuntu?
(självklart tycker jag att Kubuntu är bättre