[LÖST] VMware server och nätverk?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
cjsk
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

[LÖST] VMware server och nätverk?

Inlägg av cjsk »

Hejsan!
Jag har tidigare kört Ubuntu 7.04 med en VMware server på min bärbara HP (tx1320?). Under VM körde jag w2k för att kunna ha tillgång till en del windows-program som fungerar dåligt i t.ex. Vine.
Här om dagen tog jag mig tid att uppgradera till 7.10 och vidare till 8.04, men det gick inte helt som det skulle så jag formaterade hela HDD'n och slängde in 8.04 på nytt, så det fungerar nu:-)
Installerade VMware server på nytt, och allt startar som det skall, w2k är på plats (från min gamla installation). Men... och här kommer problemet;
Det kablade nätverket (eth0) är bridged till vmnet0 och det trådlösa (wlan0) är bridged till vmnet2. Detta fungerade perfekt i 7.04.
Men nu fungerar bara vmnet0 i w2k. När jag väljer vmnet2 så får w2k ingen IP-adress.
Känner att jag har provat det jag kan komma på;
1. Jag bytte wlan0 till vmnet0 och eth0 till vmnet2, fortfarande fungerar bara eth0
2. Jag tog bort eth0 i vmware-config.pl och satte bara wlan0 till vmnet0 (fungerade inte) och sen till vmnet2 (fungerade inte).
3. Valde wlan0 till vmnet0, och satte VMware på "Bridged" (utan att specificera), men det fungerade heller inte.

Det enda som jag kan komma på, som är annorlunda nu mot tidigare, är att i 8.04 så fanns drivers för Broadcom B43xxx inne redan, men i 7.04 så installerade jag dom själv med hjälp av drivers för windows....
Kan det vara så att VMware inte stödjer dessa nya drivers som är i 8.04?
Eller är det någon som har något bra tips?
Jättetack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Calle :)
Senast redigerad av 1 cjsk, redigerad totalt 26 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: VMware server och nätverk?

Inlägg av andol »

Kanske en dum fråga, men jag antar att wlan:et fungerar vanligt i Ubuntu 8.04?

Funderar annars på om problemet kan ligga i Network Manager och att wlan:et inte är igång då vmware-server startar. Vill det sig bättre om du startar om vmware-server efter det att du vet att wlan:et är igång?

Kod: Markera allt

/etc/init.d/vmware restart
cjsk

Inlägg av cjsk »

Hej:-)
Ja, wlan'et fungerar som det skall.
Provade att restarta vmware när allt var uppe å gick, men utan positivt resultat.
Jeg kan ställa vm-servern på NAT i nätverksinställningarna - då kommer jag ut på internet, men kommer inte åt mitt lokala nätverk pga att den lägger sig på en egen subnet...
Har också provat och köra vmnet-sniffer -e /dev/vmnet2. Här hittar den massa aktivitet, så det "ser ut" att fungera, men i praktiken inte:-(
Skall prova att ändra drivers till nätverkskortet och se om det kan hjälpa.
Fler idéer tas tacksamt emot!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

I sådant fall funderar jag om vi inte ska skylla lite lätt på B43xxx :) Har själv haft en del inte helt positiva erfarenheter utav den modulen.

Bara för att den klarar av vanligt trafik så innebär det ju inte nödvändigtvis att det går lika bra med den lite mer komplicerade operation att brygga. Om inte annat kan du ju pröva att peta in windowsdrivrutin med ndiswrapper, bara för att få något att jämnföra med.
cjsk

Inlägg av cjsk »

Så där... efter lite "fix" fram och tillbaka (bl.a. en ominstallation av Ubuntu osv) så kom jag tillslut fram till att felet faktiskt ligger i VM-servern.
När detta först var lokaliserat så var det bara lite google-jobb och test för att hitta lösningen:-)
På sidan: http://liken.otsoa.net/blog/comments.ph ... 301-173023 finns en update-fix rättar till problemet så WLAN fungerar mellan de nyare kärnorna och de nyare VMware-versionerna. Hoppas detta är till hjälp för någon som sitter i samma båt som jag satt i!
MVH
Carl-Johan
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"