Jag har en bror som sedan ett par år tillbaka bor i brasilien. Vi (i familjen) har flera gånger sagt att vi borde få igång möjligheten att ringa över internet för att sänka telefonräkningen lite. Även möjligheterna med webcam har diskuterats. Då familjen börjats sprida ut ytterligare har jag fått tummen ur att ta tag i detta.
Det finns flera program till detta, skype är ju bara ett i mängden. Jag söker något som funkar lika bra i windows som i Ubuntu, och bra mellan dessa. Användarvänligheten bör vara hög så att mina kära föräldrar klarar av programmet (detta är ganska viktigt för att det inte ska rinna ut i sanden); extra lull lull är alltså inte nödvändigt. Chat, möjlighet till att kunna prata och webcam om man så önskar. Bonus om det inte suger bandbredd.
Kom gärna med erfarenheter av skype, ekiga, msn/amsn m.m.
Ringa över internet / Videosamtal
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Ringa över internet / Videosamtal
Skype funkar finfint tycker jag.
Har det installerat på både linux och windows och det fungerar bra på båda.
Med Skype kan du ju även ringa till vanliga telefoner världen över mycket billigare. Det har ju även webcam support, jag har ingen själv så jag vet inte hur bra det fungerar i linux men jag antar att det fungerar bra.
Nu använder jag Skype dagligen för jobbet och jag har inte haft några problem så jag kan rekommendera det.
Har det installerat på både linux och windows och det fungerar bra på båda.
Med Skype kan du ju även ringa till vanliga telefoner världen över mycket billigare. Det har ju även webcam support, jag har ingen själv så jag vet inte hur bra det fungerar i linux men jag antar att det fungerar bra.
Nu använder jag Skype dagligen för jobbet och jag har inte haft några problem så jag kan rekommendera det.
Håller med allt Rylleman skrivit. Har kört skype i windows, mac och linux ett bra tag och det funkar bra (de tre versionerna är inte helt identiska, men det är inget som jag stör mig mycket på). Använder skype out när jag ska ringa till vanliga telefoner (eg om jag misstänker att det blir telefonkö och jag är för snål för att använda mobilen), det funkar mycket bra också. Skickar också sms ibland (finns inte i linux versionen tror jag), det funkar bra också (inte säker hur det är med priset på det, skickar dom bara av lathet när jag ändå sitter vid datorn). Sambon kör dessutom fring i sin mobil, det är kompatibelt med skypenätet, så han kan ringa mha det om hans mobil hittar ett hotspot nånstans.
/beta
/beta
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Skype fungerar ju bra, det måste man erkänna. Men det finns lösningar som bygger på öppen källkod också. De använder ofta SIP-protokollet som är en internationell standard. Fördelen med SIP är man inte är låst till en viss leverantör, man kan dessutom ringa fritt mellan operatörerna. Jag har använt Digisip under några år och det har i allmänhet fungerat rätt bra, men det finns kanske bättre alternativ. Om du tecknar abonnemang med en brasiliansk SIP-operatör kan du ringa "lokalsamtal" billigt.
Jag tror att de flesta SIP-operatörerna skickar med Windows-programvara när man tecknar abonnemang. Och till Linux finns t.ex.
Ekiga och Wengo.
Jag tror att de flesta SIP-operatörerna skickar med Windows-programvara när man tecknar abonnemang. Och till Linux finns t.ex.

-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vissa SIP-lösningar är bättre än andra. Igår gav en säljare på OnOff mig en SIP-telefon (Siemens Gigaset C450 IP med GPL-mjukvara
) att testa gratis i 30 dagar via Megaphone. Men de spärrar tydligen SIP-till-SIP-trafik så att man alltid måste betala minutpriser, även om båda ändar kör SIP