Jag testade TrueCrypt och tycker att det fungerar smidigt. Inte ett problem att kryptera med TrueCrypt ens för en relativ nybörjare som jag. Fast om någon snor lösenordet så är ju det kokta fläsket stekt. Hur ska man göra för att hindra någon från att sno lösenordet? Då syftar jag främst på keyloggers-program och liknande fula trick för att sno lösenordet, inte att man glömmer det på en lapp eller något sådant trams.
Dessutom så är jag nyfiken på vad ni tycke rom TrueCrypt, bör jag använda ett annat program/teknik när jag krypterar?
Kryptering och stöld av lösenord
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kryptering och stöld av lösenord
Nu vet jag ingenting om keyloggers, men är det inte så att de bygger på att man är uppkopplad mot internet och att det i realtid skickas information ut i cyberrymden? Om det är så, ska man kanske inte vara uppkopplad när man anger lösenord. Eller kan keyloggers spara information och skicka den när uppkoppling finns? Det är kanske så att man, om man vill vara på den ännu lite mer säkra sidan, alltid kopplar upp sig manuellt?
Personligen tycker jag att Truecrypt är ett smidigt och lättanvänt program. Öppen källkod har jag för mig att det är också, så man slipper dolda bakdörrar.
Keyloggers är ett elände att upptäcka, speciellt om det installeras som hårdvara, någonstans mellan kablarna, eller liknande. Såg sådana grejor på nätet.
Keyloggers är ett elände att upptäcka, speciellt om det installeras som hårdvara, någonstans mellan kablarna, eller liknande. Såg sådana grejor på nätet.
Keyloggers lär ju med all säkerhet kunna spara information och skicka när uppkoppling finns. Jag vet iofs inte detta, men tror helt klart att det är möjligt. Det finns ju många program som har schemalagda aktiviteter riktade mot internet.maths57 skrev:Nu vet jag ingenting om keyloggers, men är det inte så att de bygger på att man är uppkopplad mot internet och att det i realtid skickas information ut i cyberrymden? Om det är så, ska man kanske inte vara uppkopplad när man anger lösenord. Eller kan keyloggers spara information och skicka den när uppkoppling finns? Det är kanske så att man, om man vill vara på den ännu lite mer säkra sidan, alltid kopplar upp sig manuellt?
Jag menar inte keyloggers som hårdvara utan som program, typ. Det är klart att ska jag upptäcka en keylogger som mjukvara så får jag ju plocka isär datorn mer eller mindre. Fast det finns ju program som gör samma sak och ett sådant skulle ju lätt kunna sno min kod och sedan är krypteringen helt meningslös. Lyckas någon via internet ta sig in i min dator för att stjäla en krypterad fil så tycker jag att steget är ganska litet till att installera en keylogger av något slag.poffa skrev:Personligen tycker jag att Truecrypt är ett smidigt och lättanvänt program. Öppen källkod har jag för mig att det är också, så man slipper dolda bakdörrar.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Här finns det ett antal tips om hur man kan förhindra keyloggers: http://en.wikipedia.org/wiki/Keyloggers
Ok, tack. Det finns ett och annat vettigt tips om keyloggers hos Wikipedia.maths57 skrev:Här finns det ett antal tips om hur man kan förhindra keyloggers: http://en.wikipedia.org/wiki/Keyloggers