Multi-touch till laptop

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
wiberg83

Multi-touch till laptop

Inlägg av wiberg83 »

Hej!

Jag undrar om det finns någon möjlighet att modifiera musplattan till en vanlig PC-laptop så man får multi-touch funktioner, t.ex. zooma genom att dra två fingrar över plattan på ett visst sätt.
Vore roligt att experimentera med :)

/Henrik
Emil.s
Kontakt:

Re: Multi-touch till laptop

Inlägg av Emil.s »

Tyvärr inte, funktionen ligger i det fysiska chippet som "läser av" plattan. Dock så vore det ju trevligt om man kunde använda multi-touchen på min MacBook Pro's platta. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Humm, Hum. Är det verkligen så? För en liten fågel har kvittrat i mitt öra och sagt att multituch, precis som det i Mac, är implenterat i X.

http://www.ibm.com/developerworks/library/os-touchpad/
http://wearables.unisa.edu.au/mpx/
Falt
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Falt »

På min Zepto 3215 så kan jag göra olika saker beroende på hur många fingrar jag använder för att trycka på tex en länk. Om jag trycker på länken med 2 fingrar såå öppnas den i en ny flik och trycker jag med 3 så högerklickar jag. Är detta någon slags multituoch funktion?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Fan vad coolt! Det kan inte jag :P.

Men det kan man väl kalla det?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Falt skrev:På min Zepto 3215 så kan jag göra olika saker beroende på hur många fingrar jag använder för att trycka på tex en länk. Om jag trycker på länken med 2 fingrar såå öppnas den i en ny flik och trycker jag med 3 så högerklickar jag. Är detta någon slags multituoch funktion?
Helt klart är det det. Är det i Ubuntu!?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av Beakon »

Så vitt jag har förstått det så är stödet för "Multitouch" inbyggt och fungerande i X, däremot är det inte alla hårdvaror som stödjer det.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Falt

Inlägg av Falt »

Emil.s skrev:
Falt skrev:På min Zepto 3215 så kan jag göra olika saker beroende på hur många fingrar jag använder för att trycka på tex en länk. Om jag trycker på länken med 2 fingrar såå öppnas den i en ny flik och trycker jag med 3 så högerklickar jag. Är detta någon slags multituoch funktion?
Helt klart är det det. Är det i Ubuntu!?
Japp sitter med Ubuntu just nu. Men om jag inte minns fel så fungerade det i XP också. Detta skulle vara praktiskt att ha på tex Acer Aspire One där knapparna sitter konstigt brevid touchpaden.

edit: Och eftersom det finns stöd för multitouch så borde det med mjukvara vara möjligt att få det att fungera att tex zooma?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

fungerar klockrent på min zepto 3215w också.
Falt

Inlägg av Falt »

ThinLizzy skrev:fungerar klockrent på min zepto 3215w också.
Det kanske bara är något för oss Malmöiter? ;)
Tarika

Inlägg av Tarika »

Har också en sån modell, detta har jag faktistk inte tänkt på tidigare :) lite synd att jag mestadels bara använder mus dock.
Falt

Inlägg av Falt »

Tarika skrev:
Har också en sån modell, detta har jag faktistk inte tänkt på tidigare :) lite synd att jag mestadels bara använder mus dock.
Sitter man mycket med datorn i sängen så är det svårt att använda mus :) Detta var något jag kom på helt av en slump och antog då att det va någon som alla laptops hade eftersom detta inte på något sätt är en exklusiv dator. Nu är frågan bara om det går att utveckla på något sätt.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Nu när jag testat lite så kan jag faktiskt också klicka på en länk med två fingrar och den öppnar sig i en ny flik, vilken inte blir den aktuella. Skit bra!
skaggapa
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av skaggapa »

Spana in denna

http://kaserf.blogspot.com/2008/10/powe ... ptics.html

verkar som om man måste ha en synaptics pad. Bägge mina HP har det och det finns säkert fler som har det.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Här är den tyska guiden översatt till Svenska. Har inte läst den än, men det verkar häftigt.
http://translate.google.com/translate?u ... l=de&tl=sv
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HOLMEN skrev:En lite tråkig nyhet:
http://opensource.idg.se/2.1014/1.19373 ... t-har-aret
Fast det är ju inte riktigt sant... Multitouch är redan inkluderat i X, dock så är MPX en vansinnigt mycket mer avancerad pryl... Men sett till frågeställningen i tråden så finns det och en massa bärbara har stöd för det på samma nivå som i dom nya MacBook (pekplattorna i dom gamla också förresten). I GNU/Linux verkar det främst vara programmen som inte har inbyggt stöd samt att det inte finns nåt avancerat GUI att ställa in plattan i...

Här är nån som meklat hej-värre i synclient och About:Config i Firefox: http://www.youtube.com/watch?v=qtHU_rxtwgc
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Så kan det absolut vara.

Coolt med honom i video med. Skulle verkligen vara gött att ha igång något liknande. Men inte med exakt samma funktion.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"