hostname och xmlrpc server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
frasseff

hostname och xmlrpc server

Inlägg av frasseff »

Hej
Jag har två problem

1) Jag har skrivit min egen xmlrpc server i python men jag måste starta den med min servers IP om jag ska kunna nå den med clienten från min andra makin som på samma locala nätveck med hjälp av min servers hostname. problemet är att när jag kör min client från samma maskin som servern alltså (localhost) då får jag
socket.error: (111, 'Connection refused')
om jag starta min server med hostname då fungera den clienten som ligger på localhost med inte den som ligger på andra maskinen då får jag
error: (10061, 'Connection refused')
jag har alla andra servrar som apache men de fungerar som det ska. Jag tror att det är något fel på min host file och det ser ut så

127.0.0.1 darky localhost
127.0.1.1 darky
192.168.0.100 darky localhost
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts

Ett set för att få den att fungera är att starta min server med IP och skrivaservers IP I clienterna då fungerar både från localhost och andra maskiner.
Hur ska jag göra för att få de att fungerar med men servers hostname

2) min andra problem är att kommunikationen mellan men client på remote maskinen och servern är mycke långsam. men när jag lägger min clientens IP i med min servers hostname i
host filen då blir allt mycket snabb (Jag vet detta är helt konstig).
Jag gör helt enket så om min client har IP 192.168.0.102 och min server hostname är darky då lägger jag detta
192.168.0.102 darky i min host file

Tidigare körde jag samma client och server på ubuntu 7.?? då fungerade allt bra. Nu har jahg uppgraderat till 8.04 och har jag fått denna problem.

Tack
Frasse

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"