Glocalnet + Ubuntu Edgy

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Toobie

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Toobie »

Hej!

Jag har beslutat att införskaffa en bättre lina och då valde jag glocalnet 24mbit. Jag mejlade till glocalnet och de sa att det inte skulle vara något problem med Linux.

Jag har nu fått bredbandsmodemet, kablar och allt övrigt. När jag läser i informations papprena står det att man ska stoppa in en cd skiva och sedan följa instruktionerna. Cd skivan fungerar naturligtvis inte med Linux. Inte heller med Wine.

Jag ska tydligen knappa in en beställningskod och en installationskod vilket jag inte kommer att kunna göra med cd skivan. Så kommer detta bli något problem? Hur ska jag lösa detta?

Tack på förhand
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
Martin Olsson
Kontakt:

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Martin Olsson »

Är det ett vanligt modem du kopplar till närverkskortet, är det bara att hoppas att Glocalnet är så moderna som de andra leverantörerna. Så fort du startar webbläsaren, kommer du till operatörens hemsida och gör inloggningen där. :)
Så fungerade min start hos Bredbandsbolaget.
Har du ett USB-modem, kan det behöva drivisar. Har Glocalnet lovat dig att det skall fungera med Linux får de ju fixa det annars.
http://www.soptunna.se
** Ubuntu user #8998 **
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av HenrikAn »

Kan det inte röra sig om ett adsl-modem som håller reda på ett användarnamn och lösenord?
I så fall är det nog den inställningen programmet på cdskivan gör...
Har ett svagt minne av att jag fixat med något sådant för några år sedan, och jag har bestämt för mig att Glocalnets support kunde svara på mina frågor...
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Toobie

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Toobie »

Det är ett vanligt modem av modellen Thomson SpeedTouch 519 v6. Alltså en sådan du stoppar in i telefonjacket. Okej, men då är det väl bara och vänta och se om det funkar med webbläsaren. Om inte, får jag väl återkomma. Tack för hjälpen!
Boldly going nowhere
voidoom

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av voidoom »

Supreme:
Att konfigurera detta manuellt via webbläsare torde fungera helt utmärkt!

Glocalnets tekniska support på 0775-757575 borde klara installationsfrågorna om sådana uppstår för dig i alla fall...
Vad man hade för nytta av beställningskoden och installationskoden vet jag ej, men det borde teknisk support kunna svara på samt kunna knappa in åt dig tycker jag.
Användarvisningsbild
Toobie

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Toobie »

Ah, jo det är nog sant. Det kan jag prova om jag får problem.

Nu är det bara och vänta tills den 1:a december. :)
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Broder Tuck »

:D

Lycka till! Supreme.

Jag har själv Glocalnet. Sedan 2004, på hösten.
För min del har jag aldrig haft några som helst problem med dem.
Jag kan läsa i kundundersökningar och liknande, att de får mycket
och dålig kritik, men som sagt, jag har inget att erinra mot dem.
Tvärt om, jag är alldeles sjusärdeles nöjd med Glocalnet.

Men, när jag började hos dem, var jag MS-Win-and-lose-användare ! ! !
Hur det skulle vara idag och om jag inte hade M$, det vet jag inte och jag
är ytterligt osäker på om de har alternativ . . . . .

Detta med att starta upp ett nytt abonnemang (oavsett av vem, till vem o likn.) kan ju alltid skapa problem.
Våra leverantörer, av vad som helst inom IT, skapar sina interfaces som om vi alla var stöpta i en och samma form (= MS-Win) och de har
ytterligt sällan alternativa lösningar. Konstigt nog. Det är väl marknadsanalyserna som får tala?

Finns det med andra ord en CD i leveransen, kan det vara så illa att den förutsätter MS-Win-and-lose för att starta . . . . .
Har man då ingen tillgänglig dator med detta OS och heller ingen dualboot, tja, då är det ingen trevlig situation man hamnat i.
En sådan leverantör visar ju därmed också att de är tämligen begränsade, vilket ju knappast är en tröst, men ett skäl till att hålla sig
långt borta ifrån dem.

I nästa nr av PCforAlla ( nr 10 december ) skriver Babben Larsson i sin kolumn på sidan 32 "jag och banken surfar i otakt".
Det är en bra artikel om hennes problem (hon kör Apple) med SHB (Svenska Handelsbanken). En bank som jag också har,
men som är en sjusärdeles inåtvänd bank. Jag har i en annan tråd på forumet tagit upp detta om min kamp mot dem.

En affärsbank som kräver att man använder sig av ett monopolsystem ( ! ! ! ) i sin dator,
för att kunna vara kund hos dem !?

Hur illa låter inte det?
Jag gissar att ledningen för SHB inte har tillräcklig kontroll över sina IT-ansvariga inom företaget.
En affärsbank borde sannerligen stå fri från olika leverantörer av mjukvara, kan man tycka.

Blev detta tillräckligt off-topic (som de kunniga säger) ? :mad: :/ ;)

Om jag har förstått ditt inlägg rätt, kommer vi att få dina synpunkter runt början av december, om huruvida Glocalnet lirar med Ubuntu.
Jag ser med stor förväntan fram mot din rapport här i forumet.

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Toobie

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Toobie »

Jag håller helt med dig. Det är riktigt dåligt att vårt och nästan resten av världens samhällen har inriktat sig på Windows så pass mycket. Jag har kört Windows i nästan hela mitt liv tills jag började i gymnasiet där jag träffade på en polare som körde Linux. Jag provade det och blev fast från start. Nu kör jag endast Ubuntu, förutom på min skollaptop där jag nästan känner mig tvingad att köra Windows eftersom att lärarna oftast använder windows only program. Dessutom har laptopparna inga bra drivers till t.ex. 3d.

Men jag och några kamrater i klassen kämpar för open source och Linux i skolan. Vi har redan fått några stycken i klassen att prova Ubuntu och alla har varit positiva än så länge.

Aja, tillbaks till ämnet.

Hmm, tror du alltså att dessa koder jag fått bara ska aktivera nått via nätet? I såfall skulle jag kunna utnyttja min laptop för det. Men hoppas på att det ska fungera från start med Linux. Ska självklart rapportera om hur det går när det anländer. :)
Boldly going nowhere
amadeus

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av amadeus »

Handelsbanken funkar mycket bra med Linux Firefox med användarnamn och lösenord via kort med koder. Problem med Danske Bank
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

Jag har Danske Bank, o det funkar utmärkt i Opera. Det funkar inte i Firefox, men det är pga java-problem på min sida.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
amadeus

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av amadeus »

hur stoppar man enklast in SunJava i Ubuntu? Med apt-get har jag inte hittat rätt. Synaptic? Eller direkt via java.com
Användarvisningsbild
Toobie

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Toobie »

[quote="amadeus"]hur stoppar man enklast in SunJava i Ubuntu? Med apt-get har jag inte hittat rätt. Synaptic? Eller direkt via java.com[/quote]
Easy ubuntu ska fixa det tror jag.

Kod: Markera allt

wget http://easyubuntu.freecontrib.org/files/easyubuntu-3.023.tar.gz
tar -zxf easyubuntu-3.023.tar.gz
cd easyubuntu
cp packagelist-dapper.pot packagelist-edgy.pot
cp packagelist-dapper.xml packagelist-edgy.xml
sudo python easyubuntu.in
Boldly going nowhere
Användarvisningsbild
TheOne

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av TheOne »

[quote="Martin O"]Är det ett vanligt modem du kopplar till närverkskortet, är det bara att hoppas att Glocalnet är så moderna som de andra leverantörerna. Så fort du startar webbläsaren, kommer du till operatörens hemsida och gör inloggningen där. :)
Så fungerade min start hos Bredbandsbolaget.[/quote]
Så var det för mig med BBB med. Problemet vara bara att de stog att man skulle stoppa i CD:n! Så det slutade iaf med ett samtal till kundsopport där de sa att man skulle starta webbläsaren!
Användarvisningsbild
Toobie

Glocalnet + Ubuntu Edgy

Inlägg av Toobie »

Okej, nu har jag fått mitt internet att fungera. Funkade väldigt smidigt, dock så använde jag mig av cd skivan de skickade med. Alltså använde jag min laptop, (med windows). Detta pågrund av att jag har min stationära dator på övervåningen och uttaget på undervåningen och att det i såfall skulle bli väldigt osmidigt att dra kablarna innan jag provat om det hela fungerade.

Aja, jag stoppade i cd skivan och följde guiden. Det visade sig att med programvaran på cd skivan så aktiverade man bredbandet. Antar att man måste kunna göra det över telefon också via deras support.

Sen var det bara att tuta och köra, funkade direkt med Ubuntu.

Men som sagt, man aktiverade bara modemet och bredbandet via programvaran som följde med, så man borde ju kunna fixa det via deras support?
Boldly going nowhere
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"