ljukort hw: 0 eller hw:1 byter plats

apan

ljukort hw: 0 eller hw:1 byter plats

Inlägg av apan »

Hur ser man till att ett specifikt ljudkort alltid laddas som hw:0 eller någon annan enhet som default bara det blir lika varje gång jag startar datorn. Just nu växlar det och ibland är mitt kort hw: 0 och ibland t.ex hw:1.
Det här gör att varje gång jag t.ex startar jack så måste jag gå in och kolla så att det stämmer. Det här gäller för alla musik program.

Tack
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: ljukort hw: 0 eller hw:1 byter plats

Inlägg av CryingFreeman »

man går in i /etc/modprobe.d/alsa-base och ställer in index-värde på ljudmodulerna:

Kod: Markera allt

options snd-hda-intel index=0
  options snd-usb-audio index=1
Beroende på vilka ljuddrivers du har då förstås... Vilka du har kan du kolla med

lsmod | grep snd
i ett terminalfönster.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag brukar använda hw:Audigy2 och hw:Intel istället för hw:0 och hw:1 eftersom jag då inte behöver bry mig om vilket nummer de olika korten råkar ha för tillfället. Namnen på mina båda kort har jag fått fram så här:

cat /proc/asound/cards
apan

Inlägg av apan »

Verkar funka =) Tack

Ett annat problem som jag inte verkar vara ensam om är att om jag tex kör jack tillsammans med ett musik program så blir kortet låst till endast det programmet. Dvs om jag tex på toppen av musikprogrammen även öppnar tex xmms så kommer det inget ljus ur den?

Verkar finnas en uppsjö av teorier om hur man ska gå tillväga för att lösa detta men eftersom jag trots allt har fått igång min lilla musik studio och allt lirar förutom denna lilla defekt så är jag lite rädd för att hoppa på halvseriösa how tos på nätet.
Har något koll på hur man löser detta. (ska lösa det)???

Är det här en bugg eller finns det en anledning till att det inte funkar per default?
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

apan skrev:Är det här en bugg eller finns det en anledning till att det inte funkar per default?
Saken är den att de flesta ljukort bara kan ta emot och spela upp en enda ljudström i taget. Det innebär att bara ett enda program kan använda ljudkortet i taget. Antingen skaffar man sig ett ljudkort som klarar av hårdvarumixning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hardware_mixing

Eller så använder man dmix-pluginet till ALSA eller något program som kan mjukvarumixa ljudet, typ pulseaudio eller esound daemon.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"