6.10

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Borodin

6.10

Inlägg av Borodin »

Vilken utveckling det skett på senaste tiden av Ubuntu!
Internetuppkopplingen funkade direkt! Kors i taket. Det enda jag undrar över är NTFS-formattering, verkar som Ubuntu inte kan läsa detta format, har jag fel? Likaså går inte midifiler att spela upp men det är ju en bagatell..
Ja nu börjar det likna nåt!

Tacksammast!

L-E Fjellstedt
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

6.10

Inlägg av Rasmus »

Du kan läsa NTFS :)
Dock inte skriva eller tabort :(
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

6.10

Inlägg av Quartus »

Skriva går visst, dock inte som default.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

6.10

Inlägg av Okänd »

Menar du att du inte har monterat partitioner med NTFS?
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

6.10

Inlägg av Broder Tuck »

Välkommen Borodin! :lol:
Till ett nytt och superhäftigt Ubuntu!

Jag förstår att du varit en Ubuntuist tidigare. På ett eller annat sätt. Jag gissar att utvecklingen du mött i de senaste versionerna har överraskat dig positivt.
Ja, jag inser att vi har mycket att tacka Mike S för, i hans arbete med Ubuntu. Visst är det härligt.

Som en, av många, vill jag önska dig välkommen till Svenska Ubuntu

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Borodin

6.10

Inlägg av Borodin »

[quote="petri0"]Menar du att du inte har monterat partitioner med NTFS?[/quote]
Hej!

Nu har jag gjort en verklig tabbe. För att vara säker på att Ubuntu skulle funka med NTFS så installerade ja Ubuntu på nytt på HD1 som garanterat är formatterad NTFS. Det visade sig inte ha någon effekt så nu har jag två ubuntu installerade, hur återställer man och tar bort den senaste nu onödiga ubunten? Man ska kunna radera partioner men det gäller väl att rätt försvinner annars ryker väl rubbet inklusive XP:n jag vågar knappt tänka tanken.

H-Lasse
javascript:insert_text(':|', '');
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

6.10

Inlägg av Gurra72 »

Starta den Ubuntun du vill ha och installera gparted (partioneringsprogram) Här kan du sedan formattera partitioner. Men du måste som du säger veta vad du tar bort. Om xp ligger på hda1 osv.
Sedan måste du få grub (bootloadern) att veta vilken partition du skall starta med och det vete tusan hur man fixar. Jag hade nog själv stoppat i ubuntu-skivan och valt "manuell partionering", tagit bort partionen jag inte vill ha och installerat Ubuntu på nytt.

Om du installerat Ubuntu på hda1 och xp låg där så har väl xp redan "rykit" :O Kan man överhuvud taget installera Linux på en ntfs partition utan att formattera den till ext3 eller dyl??
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
Okänd

6.10

Inlägg av Okänd »

Kan du starta XP:n? Om inte så kan det vara så illa att du har formaterat om ditt ntfs till ext3 eller liknande.

I Ubuntu skriv

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l
(inte i en livesession) och ser du inte NTFS på någon rad så då är XP gått bort. Då får man försöka rädda dem på något vis, kanske med Autopsy? http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1071
Borodin

6.10

Inlägg av Borodin »

Hej!

Gjorde in nyinstallation av Ubuntu på den gamla platsen HD-2 och det löste sig. Tror inte jag bökar nåt mera i partionerna har ju så mycket i XP;n som nu kom tillbaka. Hade varit mycket tidsödande att återställa.

H-Lasse
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"