Öppna länkar i ny tab

Diskussion gällande forumet
Sualo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Öppna länkar i ny tab

Inlägg av Sualo »

Hejsan

Jag tycker det vore bättre om länkar öppnades i en ny flik istället för som nu i samma. Efterssom många andra sidor gör så så stänger i alla fall jag ofta fliken när jag läst färdigt sidan, när jag då surfar på ubuntu-se så stänger jag av misstag forumet när jag klickat på någon länk och läst klart och följdaktligen stänger fliken. Då måste man leta sig fram till vilken tråd man var i på nytt. Jag brukar lösa detta genom mushjulklick men ibland glömmer man...

Vad anser ni andra är det bättre att ha det som nu eller tycker ni som jag att ny flik är att föredra?

Peace out bro (eller nåt)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Öppna länkar i ny tab

Inlägg av pun »

Oavsett vad W3C tycker skulle jag höra med Svenska handikapporganisationer vad de anser.
De flesta verkar ha datagrupper som jobbar med olika frågor.

Om en synskadad eller annan handikappad bedömer det som bättre med samma flik så får majoriteten köpa det
att lära sig högerklick....

Min egen syn är att samma flik är helt käpprätt fel.... men fråga de som vet. (inte W3C)
Sualo

Inlägg av Sualo »

Oj... Nu förstod jag nog inte riktigt vad du menade?

Har du haft problem med att bli nedröstad av DHR och deras liksinade någon gång tidigare? Eller försöker du bara vara ironisk eller försöker du plocka poäng av handikapade? Eller har W3C någon gång uttalat sig om handikapade och flikar?

Jag förstod din egen synpunkt med det övriga var faktiskt ganska luddigt vad du menade (eller så är det bara fredagsölen som har gjort mig dum och slö 8) )
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Anledningen till att länkar öppnar i samma fönster/flik är att standarden som sagt säger att det ska vara så och vi ser ingen anledning till varför det inte skulle vara så. :)
pun skrev:Oavsett vad W3C tycker skulle jag höra med Svenska handikapporganisationer vad de anser.
De flesta verkar ha datagrupper som jobbar med olika frågor.

Om en synskadad eller annan handikappad bedömer det som bättre med samma flik så får majoriteten köpa det
att lära sig högerklick....

Min egen syn är att samma flik är helt käpprätt fel.... men fråga de som vet. (inte W3C)
En bra förklaring på vilka W3C är:
W3C, World Wide Web Consortium, är ett industrikonsortium grundat år 1995 med över 500 medlemmar från ledande industrier, forsknings- och utvecklingsinstitut, standardiseringsorgan och regeringar samt EU. Dessa finansierar verksamheten tillsammans med statliga bidrag. W3C arbetar med att utveckla tekniska protokoll, standarder och programvara för webben med målet att genom ett öppet samarbete leda Internet till dess fulla potential.
Påstår du att du vet bättre eller?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev: Påstår du att du vet bättre eller?
Jo som jag skrev så har nog de svenska handikapporganisationerna bäst åsikt
samt fakta om detta. (inte W3C)

Jag betvivlar att du har någon som helst kompetens.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

pun skrev:
Hund skrev: Påstår du att du vet bättre eller?
Jo som jag skrev så har nog de svenska handikapporganisationerna bäst åsikt
samt fakta om detta. (inte W3C)

Jag betvivlar att du har någon som helst kompetens.
Du påstår att en handikappsorganisation skulle ha mer kompetens i standariseringsfrågor på webben, än en organisation som i över tio år sysslat specifikt med dessa frågor? Och utlåtandet om min kompetens baserar du på vad?

För att inte halka för mycket OT:

Sualo: Du kan klicka på scrollhjulet när du ska öppna en länk, då öppnas dom alltid i en ny flik. Har du en laptop fungerar Ctrl + Musknapp 1. :)

Edit:

Jag delade tråden med OT inlägg: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=30681
Sualo

Inlägg av Sualo »

Ojdå igen... Det var väldigt vad detta spårade ur.
Det var inte min mening att en enkel fråga om forumets funktion skulle resultera i en sådan här hetsig debatt.

Jag försår visserligen att ni har gammalt groll mellan er men det är ju ändå synd att det skall bli en sådan hetsig debatt.
Ni är ju båda aktiva på forumet och har båda två hjälpt många nybörjare att komma in i Ubuntu gemenskapen. Jag kommer i alla fall ihåg att Plun hjälpte mig att få i gång mina grafikdrivare i edgy (tror att vi blev medlemar i forumet ungefär samtidigt men jag har verkligen inte varit lika aktiv i support trådarna som du) och du Hund har säkert också hjälpt mig någon gång (kommer visserligen ihåg att du var förespråkare för Automatix i början men det behöver vi ju inte ta upp här... ;) )
Hur som helst så tycker jag det är synd att ni båda som gjort mycket på forumet skall stå på varsin sida om barikaden (vilken det nu är har jag aldrig riktigt förstått men jag tror det handlar om att Plun tycker att UF är bättre på vissa saker) och kasta skit på varandra. Om jag får säga min mening så har er inställning förändrats över tiden, framför allt din Plun. När jag blev medlem här och fram till strax innan du hoppade av forumet så tycker jag att du var en väldigt sympatisk person som alltid ställde upp med att hjälpa nybörjare och som ständigt tipsade om nya sätt att få sitt skrivbor nersörjat med 3D effekter :) (kommer ihåg att jag ofta tog dig som exempel på hjälpsamma personer att få hjälp av när jag försökte övertyga bekanta om att Ubuntu är den "rätta" vägen). Till att nu vara en ganska grinig person som ofta hamnar i försvarställning och kallar folk både det ena och det andra. Som sagt synd... ni är båda en tillgång för Ubuntu Sverige gemenskapen som har gjort mycket mer för Ubuntu än många andra (undertecknad inräknad). Kan ni inte försöka lägga det hårda åt sidan och tala till varandra som civiliserade människor? Ni måste ju inte vara bästa vänner men ni kan väl åtminstone uppträda med lite vanligt folkvett.

Nu kanske vi kan lägga det åt sidan åtminstone tillfälligt så att vi kan höra vad andra har att säga om den OTROLIGT viktiga frågan huruvida länkar skall öppnas i ny flik eller om det är bra som det är nu ;)

MVH
Jonas
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Om jag fick mig själv att framtstå som annat än trevlig ber jag om ursäkt. :-[ Jag har inget emot Pun, en debatt är en debatt och det kanske såg värre ut än vad det var. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

phpBB3-forumet följer w3c:s standard och därför öppnas länkar i samma flik. Varför standarden är sådan vet jag inte, men det bästa är att följa standarden, det ger minst risk för problem med olika webbläsare osv. Tyvärr bara att acceptera alltså (jag vill också ha ny flik, men har numera vant mej vid att klicka på mittknappen)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Sualo skrev: Nu kanske vi kan lägga det åt sidan åtminstone tillfälligt så att vi kan höra vad andra har att säga om den OTROLIGT viktiga frågan huruvida länkar skall öppnas i ny flik eller om det är bra som det är nu ;)

MVH
Jonas
Jo om man läser vad jag skrev så överlåter jag expertisen till svenska handikapporganisationers tolkning.

W3C skulle troligen helst se att vi satt med Mosaic eller ännu mer primitiv webläsare.
Inom konservativa kretsar finns det då de som bekämpat flikar i många år.
Gnome har ett stående skämt just nu om sina flikar som blir överallt, Nautilus klart

Tar man konkret ett forum så blir det helt bakvänt med instruktioner i ett inlägg som sedan innehåller en länk till en wiki eller guide...

Likaså från en länk i en debatt där man förutsätter att någon läser in fakta .

vBulletin kör då med ny flik....

Men.. jag kan tycka vad jag vill för det är tex Synskadades riksförbunnd datagrupp som har tolkningen, W3C är ofta bara svammel.
Sualo

Inlägg av Sualo »

Så det är standardiserat att man skall behålla samma flik, där ser man då fick man lära sig något nytt idag också.

Plun: Har de synskadades riksförbund uttalat sig om flikar? eller är det något du tror? Det är inte meningen att låta spydig men det är faktiskt inte helt lätt att förtså vad du menar. Och varför skulle det påverka synskadade om en sida öppnas i ny flik? så länge den nya fliken hamnar i fokus borde det väl inte innebära något problem eller? Fast det kanske är svårt att veta om man skall backa eller stänga flik om det är olika på olika sidor...

Jaja det finns kanske viktigare frågor att bry sitt lilla huvud med men det var ju kul att få reda på att det faktiskt finns en anledning till att det är som det är och inte för att det bara råkade bli så...

MVH
Jonas
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Sualo skrev:Så det är standardiserat att man skall behålla samma flik, där ser man då fick man lära sig något nytt idag också.

Plun: Har de synskadades riksförbund uttalat sig om flikar? eller är det något du tror? Det är inte meningen att låta spydig men det är faktiskt inte helt lätt att förtså vad du menar. Och varför skulle det påverka synskadade om en sida öppnas i ny flik? så länge den nya fliken hamnar i fokus borde det väl inte innebära något problem eller? Fast det kanske är svårt att veta om man skall backa eller stänga flik om det är olika på olika sidor...

Jaja det finns kanske viktigare frågor att bry sitt lilla huvud med men det var ju kul att få reda på att det faktiskt finns en anledning till att det är som det är och inte för att det bara råkade bli så...

MVH
Jonas
Nej men som med allting med öppen källkod och öppna communitys så frågar någon om hur de ser på frågan. Vad tycker ni ?

Det leder samtidigt till ett reklamvärde för Ubuntu >:D
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Sualo skrev:Vad anser ni andra är det bättre att ha det som nu eller tycker ni som jag att ny flik är att föredra?
Jag är en sån som ogillar att länkar öppnar nya flikar så pass mycket att jag har ställt in min webläsare så att den alltid öppnar länkar i den nuvarande fliken oavsätt vad den som kodat länken egentligen hade tänkt sig.

Det skulle förvåna mig om wc3 och handikapporganisationerna inte är överrens om att det faktiskt är bäst när man själv får välja hur länkar ska öppnas.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Nja, det beror nog på användaren. Att en länk öppnas i samma tabb är ofta mer inituivt/nybörjarvänligt. Å andra sidan är flera tabbar väldigt mycket mer effektivt när man har vant sig vid det.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

AntonPetts skrev:Nja, det beror nog på användaren. Att en länk öppnas i samma tabb är ofta mer inituivt/nybörjarvänligt. Å andra sidan är flera tabbar väldigt mycket mer effektivt när man har vant sig vid det.
Att använda många flikar är inte samma sak som att länkar öppnas i nya flikar utan att man bett om det.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

W3C har iaf en standard numera

http://www.w3.org/TR/css3-hyperlinks/#target-new

Sen debatteras det friskt i webutvecklarkretsar lite varstans....Öppna i nytt fönster är helt förkastligt.

Gonatt... ;)
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Konservburk skrev:
AntonPetts skrev:Nja, det beror nog på användaren. Att en länk öppnas i samma tabb är ofta mer inituivt/nybörjarvänligt. Å andra sidan är flera tabbar väldigt mycket mer effektivt när man har vant sig vid det.
Att använda många flikar är inte samma sak som att länkar öppnas i nya flikar utan att man bett om det.
Helt rätt, jag uppfattade frågan fel (jag har inte sovit mycket nu dem senaste dagarna :)). Men jag måste nog säga det är jobbigare när en länk öppnas i samma tabb när den inte borde det än tvärtom, som tur är finns shift+ctrl+t :P.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Skriv svar

Återgå till "Forum"