http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/B%C3%A ... _msn-pecan
Underbart. Hoppas i synnerhet att "Partial direct connection support (p2p transfers) " innebär att filöverföringen inte går så katastrofalt sakta som den gör nu. Måste testas.Hund skrev:Jag antar att detta är en ganska eftertraktad funktion för många så jag postar en länk till inlägget i Wikin i hopp om att fler uppmärksammar det.
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/B%C3%A ... _msn-pecan
Och jag som hade hoppats att jag inte själv hade behövt snoka reda på saker och ting!Hund skrev:msn-pecan är ett plugin. Du använder Pidgin som vanligt. Du får en nyare version av MSN protokollet vilket innebär stöd för personliga meddelanden osv. Det står på hemsidan hans.
:/eyerouge skrev:Filöverföringen verkar dock inte vara fixad.
På pidgins hemsida står förklaringen till varför det inte fungerar så snabbt som det borde:tweeek skrev::/eyerouge skrev:Filöverföringen verkar dock inte vara fixad.
Tråkigt.
På pecans hemsida står det emellertid att man har "Partial direct connection support (p2p transfers)". Exakt vad detta partial skulle innebär vet jag inte och jag finner inte mer info om det heller. Kanske är det bara just jag som haft otur när jag testat överföringen? Ska jag vara uppriktig förstår jag inte hur en koppling kan vara "delvis p2p".Why are file transfers so slow?
MSN file transfer support is limited to the proxied version of file transfer support in the protocol. This means that the files are sent to MSN's servers, then the server sends the data to the other user. We don't know if or when we will ever support any of the peer-to-peer file transfer methods available in the MSN protocol.
In med pidgin 2.5, stöd för MSNP15 samt ordentliga file transfers.Hund skrev:Det går lika slött för mig med msn-pecan.
Så filöverföringen är snabb då? Vad räknas som snabb, är det som att köra mellan två Windows live messanger eller är det bara snabbare än vad det gått tidigare? Jag har sällan legat på nån hastighet över 3 KB/s...dmz skrev:In med pidgin 2.5, stöd för MSNP15 samt ordentliga file transfers.Hund skrev:Det går lika slött för mig med msn-pecan.
Jag skickade en png i 3 mbps.BadOmen skrev:Så filöverföringen är snabb då? Vad räknas som snabb, är det som att köra mellan två Windows live messanger eller är det bara snabbare än vad det gått tidigare? Jag har sällan legat på nån hastighet över 3 KB/s...dmz skrev:In med pidgin 2.5, stöd för MSNP15 samt ordentliga file transfers.Hund skrev:Det går lika slött för mig med msn-pecan.
Skulle verkligen vilja få upp hastigheten ordentligt för som det är nu(kanske har varit tills nu...) är det inte roligt.
EDIT: Fick svaret av hunds edit, det var ju tråkigt att det inte gick snabbare
Oj! Det var inte illadmz skrev:Jag skickade en png i 3 mbps.BadOmen skrev:Så filöverföringen är snabb då? Vad räknas som snabb, är det som att köra mellan två Windows live messanger eller är det bara snabbare än vad det gått tidigare? Jag har sällan legat på nån hastighet över 3 KB/s...dmz skrev:In med pidgin 2.5, stöd för MSNP15 samt ordentliga file transfers.Hund skrev:Det går lika slött för mig med msn-pecan.
Skulle verkligen vilja få upp hastigheten ordentligt för som det är nu(kanske har varit tills nu...) är det inte roligt.
Oj! Det var inte illaBadOmen skrev:Jag skickade en png i 3 mbps.BadOmen skrev:Så filöverföringen är snabb då? Vad räknas som snabb, är det som att köra mellan två Windows live messanger eller är det bara snabbare än vad det gått tidigare? Jag har sällan legat på nån hastighet över 3 KB/s...dmz skrev:In med pidgin 2.5, stöd för MSNP15 samt ordentliga file transfers.Hund skrev:Det går lika slött för mig med msn-pecan.
Precis.BadOmen skrev:DMZ hur kom du förbi detta fel? Jag hittar ingen XScreenSaver extension development i synaptic. satte du den till Disable eller hittade du det?
configure: error:
XScreenSaver extension development headers not found.
Use --disable-screensaver if you do not need XScreenSaver extension support,
this is required for detecting idle time by mouse and keyboard usage.
Ps. Jag ser att jag skrev B i stället för b, så jag borde ju inte vara den som påpekar ditt lilla misstag när jag dessutom gör ett lika dant när jag ska sprätta dig på näsands.
Kod: Markera allt
sudo apt-get build-dep pidgin
Jo jag har kört från source. Hade ingen aning om att man kunde apt-get till den versionen men jag ska testa det nudmz skrev:Precis.BadOmen skrev:DMZ hur kom du förbi detta fel? Jag hittar ingen XScreenSaver extension development i synaptic. satte du den till Disable eller hittade du det?
Ps. Jag ser att jag skrev B i stället för b, så jag borde ju inte vara den som påpekar ditt lilla misstag när jag dessutom gör ett lika dant när jag ska sprätta dig på näsands.
Kompilerar du från source? Antingen kan du använda --disable-screensaver (risken är att du får sådana frågor i all evighet dock), eller så kör du in :Det är dock inte alla depends, så du får installera ett par stycken manuellt.Kod: Markera allt
Nej nej, det där är bara en hög med depends för pidgin 2.5, du måste fortfarande kompilera från sourcen när du har kört in alla depends.BadOmen skrev:Jo jag har kört från source. Hade ingen aning om att man kunde apt-get till den versionen men jag ska testa det nudmz skrev:Precis.BadOmen skrev:DMZ hur kom du förbi detta fel? Jag hittar ingen XScreenSaver extension development i synaptic. satte du den till Disable eller hittade du det?
Kompilerar du från source? Antingen kan du använda --disable-screensaver (risken är att du får sådana frågor i all evighet dock), eller så kör du in :Det är dock inte alla depends, så du får installera ett par stycken manuellt.Kod: Markera allt
Så hör jag av mig här och säger hur det har gått sen. Vad gör build-dep pidgin?