Hej,
Jag är helt ny på Ubuntu och har ingen koll på vad jag gör. Har försökt läsa på lite om hur man får fart på sitt trådlösa nätverkskort här på forumet och i några guider som ni länkat till. Tyvärr så kan jag inte ta till mig informationen och vet inte riktigt vad som skulle gälla mig och vad som eventuellt är specifikt för någon annan.
Om det är någon som har några tips så skulle jag vara tacksam.
Mitt problem
Jag vet inte om det mitt trådlösa nätverkskort är aktiverat som det skall och fungerar. Jag klarar inte av att avgöra det just nu. Det ser i alla fall inte ut att fungera.
Min hårdvara
Dator: HP 6715b tl60 (bärbar)
Router: netgear wgt624 108mbps
Symptom
Om jag går på System - Administration - Hårdvarudrivrutiner så finns det under enhetsdrivrutin en Broadcom B43 wireless driver. Fyrkanten under aktiverad är ibockad och det är en grön plutt bredvid där det står "Används".
Om jag kör lspci i terminalen så har jag en rad som ser ut såhär:
30:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (rev 02)
Tror att det är nätverkskortet
På jobbet sade de att man kunde använda iwconfig för att sparka igång grejjorna. Har kollat lite på komandot men fattar inte hur det fungerar. Om jag kör det rätt upp och ner så får jag det här:
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
wmaster0 no wireless extensions.
wlan0 IEEE 802.11g ESSID:""
Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated
Tx-Power=27 dBm
Retry min limit:7 RTS thr:off Fragment thr=2346 B
Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Såg i en tråd att det kunde vara intressant att köra kommandot uname -a
, gör jag det så får jag det här:
2.6.24-19-generic #1 SMP Fri Jul 11 23:41:49 UTC 2008 i686 GNU/Linux
Kolland under System - Administration - Nätverk och där finns det en rad med trådlöst nätverk. Försökte fylla i nätverksnamn och så där och hoppades på det bästa men det hände inget.
Tyvärr har jag ingen aning om jag är nära eller långt ifrån att lösa det här. Är det någon som har något tips om vad jag kan göra nu?
[LÖST] En till som har problem med WLAN
[LÖST] En till som har problem med WLAN
Senast redigerad av 1 R8N, redigerad totalt 13 gånger.
Re: En till som har problem med WLAN
När jag hade strul med mitt trådlösa lyckades jag få igång det genom att ladda ner och installera windows-drivrutinerna för kortet.
Nu minns jag inte exakt, men tror jag fick först installera ett program, kolla i lägg till/ta bort om du hittar nåt för windows drivisar.
Sitter inte vid burken just nu och är själv grön så du får ursäkta om jag är otydlig. Pröva att sök så hittar du säkert.
Nu minns jag inte exakt, men tror jag fick först installera ett program, kolla i lägg till/ta bort om du hittar nåt för windows drivisar.
Sitter inte vid burken just nu och är själv grön så du får ursäkta om jag är otydlig. Pröva att sök så hittar du säkert.
Re: En till som har problem med WLAN
Skall kika lite på det ikväll. Låter svårt när man är hel talanglös som jagtops skrev:När jag hade strul med mitt trådlösa lyckades jag få igång det genom att ladda ner och installera windows-drivrutinerna för kortet.

Tack för rådet i alla fall.
Re: [LÖST] En till som har problem med WLAN
Läste igenom de andra trådarna här om problem med trådlösa nätverk och hittade ett tips om att klicka på nätverksikonen uppe i högra hörnet. Gjorde det och såg helt plötsligt både mitt och grannarnas nätverk. Sedan var det bara att logga på som vanligt. Allt verkar funka tycker jag så det verkar ju riktigt bra det här. Konstigt nog så syns det fortfarande inget under System - Administration - Nätverk. Där ser det lika tomt ut som förut, så jag antar att det var en villoväg att sitta och försöka göra något där... Skönt att det snurrar nu i alla fall.