Komplett Guide Om saker som jag vill veta!
- Addeubuntufan93
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Komplett Guide Om saker som jag vill veta!
Hejsan alla på ubuntus forum!
Jag skulle vilja berätta lite av min datorhistoria
och erfarenhet innan jag börjar tala om lite frågor som jag har!
Jag ska försöka att berätta det lite kortfattat då!
Okej jag köpte min dator för cirka 3-4 månader sen, och det var en Hp pavilion 6335.sc med vista!
I början så hade jag en positiv insällning till vista, men det var hemskt!
Det började redan första dagen då jag hade problem med mitt nya trådlösa USB Adapter, jag kunde installera
det och så men programmet krånglade låste sig ett par gånger! OBS:Cd:n och programvaran hadde support för Windows vista!
Jag kämpade med mitt nya operativ i ett par månader men efter gång på gång få små problem med program som inte svarar så tröttnade
jag helt enkelt på windows vista.
Jag testade installera Windows Xp version 2002 på min pc.
Allt funkade fint med installationen och så, men när jag skulle installera drivrutiner till mitt nya OS
så funkade det inte lika bra!
Hadde dem rätta Drivisarna men det ville bara inte funka!
Jag testade att installera Win xp Pro men jag kunde inte boota från CD, så klantig som man är så uppgraderar man direkt genom
att bara köra setupen!
Sitter där sedan med två OS!
Så jag fixade en helt ny version av Win Xp pro som jag kunde boota från så jag kunde göra en färsk installation av Win xp!
Så jag gjorde det installationen funkade fint!
Men helt plötsligt efter cirka en vecka med det nya xp OS så börjar systemet bli instabilt!
Ingen aning varför men så blev det!
Tror också att jag hade lite problem med att connecta till nätet!
Så där står jag nu!
Jag har installerat Ubuntu 8.04 på en Virtual machine så jag håller på att testa det nu.
Så nu kommer jag till mina frågor och funderingar om det nya operativet!
Frågor:
Inledning:
Först så skulle jag bara vilja fråga om det är vettigt att gå från Windows Vista till Ubuntu!
Kommer det att funka är det någon som har gjort det och kan berätta!
Är nybörjare till Ubuntu bra länkar eller något som du tror kan hjälpa mig posta dem!
Läs gärna igenom allt tog sin lilla tid att skriva hehe, kan förekomma skrivfel!
1.Installationen!
1.Partionering:Hur ska man gör med partionering Finns en massa skumma filformat
Som jag inte vet så mkt om finns också en massa andra konstiga inställningar hur
ska man göra Har 3Gb ram Hp 6335.sc
2.Har också en partion D: Med en massa filer som jag vill behålla kan man behålla den när man installerar Ubuntu
och typ installera Ubuntu på C:??
3.Skumma mappar!
När man går in på filsystem så finns det en massa konstiga filer utspridda!
Kan man inte bara samla ihop alla filer till en enda stor som i windows!
2.Drivrutiner!
Okej för det första drivrutiner vet inte om jag riktigt har förstått det i Ubuntu!
Hur är det med Chipset drivrutiner ljuddrivrutiner Ati drivisar! Behövs det??
Ljudet funkar men om man vill gör flera inställningar
kan man installera ljuddrivisar från windows?
Vad gör man med Ati drivisar då ska man installera något Har Ati Hd2400?
3.Installera Drivrutin för Trådlöst!
Har sett att man kan installera drivrutiner för trådlösa adaptar men en applikation kallad distdgk någonting
Så två frågor!
1.Var Hittar jag min Inf fil för mitt trådlösa?
2.Hur kan jag Installera disttgk Genom att ladda ner det från en annan dator för att sedan få mitt drivrutin för mitt trådlösa
kort WN111 att funka!
3.Är det Något mer som jag behöver veta om drivrutiner i Ubuntu har förresten Ubuntu 8.04!
4.Cd min Usb funkar inte!
1.Hur får jag mina Cd Usb enheter att funka ingen av dem funkar vet inte
riktigt hur ubuntu funkar men behöver hjälp med det skulle gärna vilja ha en guide!Kan hitta min Cd
men kan inte öppna på grund av codecs problem?Hittar ine min Usb som jag hittar i Xp?
2.Hur är det med Cd-rom som är designade för Windows funkar inte dem i ubuntu eller fick inte min att funka!
5.Codecs plus uppdateringar!
1.Okej skulle vilja fixa en massa codecs till filmer och så har inte nät på Ubuntu datorn..
Så undrar om någon kunde vara sjyst att säga om man kan fixa det på en annan pc sen installera det på
Ubuntu Datorn!
2.Sedan Typ en massa uppdateringar och så!
6.Applikationer!
1.Okej Hur är det med Applikationer till Ubuntu!
Okej vart kan man hitta bra Ubuntu applikationer då typ hemsidor!
2.Antar att man inte kan använda windows Appz till Ubuntu eller??
3.Skulle vilja ha Bra redigeringsprogram till Ubuntu typ sony vegas finns det!
4.Finns media player classic till Ubuntu!
5.Tar gärna emot andra förslag och länkar!
7.Coola teman!
1.Okej har typ sett att man kan göra så att Ubuntu ser ut som en mac
Alla tips på hur man kan göra Ubuntu snyggare!
2.Tipsa gärna och säg hur du har det!
3.Skulle också vilja ha en cool Linux Backgrund
8.Annat bra länkar etc..
Allt annat som du tror kan hjälpa mig med min Ubuntu
Upplevelse skriv det också!
Tack för att du har tagit din dit genom att läsa det här Låånga inläget
kände bara att jag ville få ur mig lite grejer än att bara söka på alla mina frågor!
HA tålamod Skrev det här Kl 4:15 På morgonen innan jag postade det här på Ubuntu Skriver klart det
just nu Kl 5:42!
Tack för allt!
Jag skulle vilja berätta lite av min datorhistoria
och erfarenhet innan jag börjar tala om lite frågor som jag har!
Jag ska försöka att berätta det lite kortfattat då!
Okej jag köpte min dator för cirka 3-4 månader sen, och det var en Hp pavilion 6335.sc med vista!
I början så hade jag en positiv insällning till vista, men det var hemskt!
Det började redan första dagen då jag hade problem med mitt nya trådlösa USB Adapter, jag kunde installera
det och så men programmet krånglade låste sig ett par gånger! OBS:Cd:n och programvaran hadde support för Windows vista!
Jag kämpade med mitt nya operativ i ett par månader men efter gång på gång få små problem med program som inte svarar så tröttnade
jag helt enkelt på windows vista.
Jag testade installera Windows Xp version 2002 på min pc.
Allt funkade fint med installationen och så, men när jag skulle installera drivrutiner till mitt nya OS
så funkade det inte lika bra!
Hadde dem rätta Drivisarna men det ville bara inte funka!
Jag testade att installera Win xp Pro men jag kunde inte boota från CD, så klantig som man är så uppgraderar man direkt genom
att bara köra setupen!
Sitter där sedan med två OS!
Så jag fixade en helt ny version av Win Xp pro som jag kunde boota från så jag kunde göra en färsk installation av Win xp!
Så jag gjorde det installationen funkade fint!
Men helt plötsligt efter cirka en vecka med det nya xp OS så börjar systemet bli instabilt!
Ingen aning varför men så blev det!
Tror också att jag hade lite problem med att connecta till nätet!
Så där står jag nu!
Jag har installerat Ubuntu 8.04 på en Virtual machine så jag håller på att testa det nu.
Så nu kommer jag till mina frågor och funderingar om det nya operativet!
Frågor:
Inledning:
Först så skulle jag bara vilja fråga om det är vettigt att gå från Windows Vista till Ubuntu!
Är nybörjare till Ubuntu bra länkar eller något som du tror kan hjälpa mig posta dem!
Läs gärna igenom allt tog sin lilla tid att skriva hehe, kan förekomma skrivfel!
1.Installationen!
1.Partionering:Hur ska man gör med partionering Finns en massa skumma filformat
Som jag inte vet så mkt om finns också en massa andra konstiga inställningar hur
2.Har också en partion D: Med en massa filer som jag vill behålla kan man behålla den när man installerar Ubuntu
3.Skumma mappar!
2.Drivrutiner!
Okej för det första drivrutiner vet inte om jag riktigt har förstått det i Ubuntu!
3.Installera Drivrutin för Trådlöst!
Har sett att man kan installera drivrutiner för trådlösa adaptar men en applikation kallad distdgk någonting
Så två frågor!
2.Hur kan jag Installera disttgk Genom att ladda ner det från en annan dator för att sedan få mitt drivrutin för mitt trådlösa
kort WN111 att funka!
3.Är det Något mer som jag behöver veta om drivrutiner i Ubuntu har förresten Ubuntu 8.04!
4.Cd min Usb funkar inte!
riktigt hur ubuntu funkar men behöver hjälp med det skulle gärna vilja ha en guide!Kan hitta min Cd
men kan inte öppna på grund av codecs problem?Hittar ine min Usb som jag hittar i Xp?
2.Hur är det med Cd-rom som är designade för Windows funkar inte dem i ubuntu eller fick inte min att funka!
5.Codecs plus uppdateringar!
1.Okej skulle vilja fixa en massa codecs till filmer och så har inte nät på Ubuntu datorn..
Så undrar om någon kunde vara sjyst att säga om man kan fixa det på en annan pc sen installera det på
Ubuntu Datorn!
6.Applikationer!
7.Coola teman!
8.Annat bra länkar etc..
Tack för att du har tagit din dit genom att läsa det här Låånga inläget
kände bara att jag ville få ur mig lite grejer än att bara söka på alla mina frågor!
HA tålamod Skrev det här Kl 4:15 På morgonen innan jag postade det här på Ubuntu Skriver klart det
just nu Kl 5:42!
Tack för allt!
Re: Komplett Guide Om saker som jag vill veta!
Hej och välkommen hit!
Har du sett vår wiki? Där finns intressant information. Tex.
http://ubuntu-se.org/wiki/Huvudsida
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Ubuntu1step
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation
Nu är det så smidigt att du kan testa Ubuntu utan att först installera det. Tack vare att installationsskivan erbjuder en Live-miljö.
Starta den och du har möjlighet att se hur Ubuntu fungerar med just din dator.
Du verkar inte vara rädd för ominstallationer så jag tycker att du ska testa en Ubuntuinstallation.
Har du en trådad nätverksanslutning eller bara trådlöst?
Har du en till dator att komma ut på internet med om det skulle uppstå problem?
Hur är din hårddisk uppdelad idag? Antal partioner och deras storlek.
Vill du ha kvar windows så att du har möjlighet att välja OS vid datorstart? Den kan vara ett bra alternativ om man vet med sig att man är absolut beroende av något windowsprogram.
Jag kan inte se något i ditt inlägg som inte kan fixas, men det är mycket enklare om vi tar det steg för steg och du börjar med en installation, då blir det enklare för oss att förklara och enklare för dig att testa.
Lyck till!
Har du sett vår wiki? Där finns intressant information. Tex.
http://ubuntu-se.org/wiki/Huvudsida
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Ubuntu1step
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation
Nu är det så smidigt att du kan testa Ubuntu utan att först installera det. Tack vare att installationsskivan erbjuder en Live-miljö.
Starta den och du har möjlighet att se hur Ubuntu fungerar med just din dator.
Du verkar inte vara rädd för ominstallationer så jag tycker att du ska testa en Ubuntuinstallation.

Har du en trådad nätverksanslutning eller bara trådlöst?
Har du en till dator att komma ut på internet med om det skulle uppstå problem?
Hur är din hårddisk uppdelad idag? Antal partioner och deras storlek.
Vill du ha kvar windows så att du har möjlighet att välja OS vid datorstart? Den kan vara ett bra alternativ om man vet med sig att man är absolut beroende av något windowsprogram.
Jag kan inte se något i ditt inlägg som inte kan fixas, men det är mycket enklare om vi tar det steg för steg och du börjar med en installation, då blir det enklare för oss att förklara och enklare för dig att testa.
Lyck till!
- Addeubuntufan93
Okej Tack!
Men innan jag installerar Ubuntu så behöver jag veta hur jag ska gör under installationen!
Har hårddisken updelad i två delar en på 240gb C: och den andra på cirka 230gb D:!
Skulle vilja veta lite mer om installationen!
Juste jag har en massa filmer och så som jag vill behålla i D:partionen kan man installera Ubuntu på C: så den inte skadar D:!
Jag har gjort det på Tidigare windows installationer!
Kan du guida mig genom partions grejen vad man ska ta och så, Tack på förhand!
Men innan jag installerar Ubuntu så behöver jag veta hur jag ska gör under installationen!
Har hårddisken updelad i två delar en på 240gb C: och den andra på cirka 230gb D:!
Juste jag har en massa filmer och så som jag vill behålla i D:partionen kan man installera Ubuntu på C: så den inte skadar D:!
Jag har gjort det på Tidigare windows installationer!
Kan du guida mig genom partions grejen vad man ska ta och så, Tack på förhand!
Ja, det är en utmärkt idé.Inledning:
Ja, det kommer att fungera, men inte som Vista.
Mycket är en fråga om tycke och smak. Min hårddisk ser ut så här.1.Partionering:Hur ska man gör med partionering Finns en massa skumma filformat
3.Skumma mappar!
c: Windows 20GB (ntfs filsystem)
/ Kubuntu 10GB (ext3 filsystem) - systempartion = C:
/home 50GB (ext3 filsystem) - användardata, dokument och inställningar = c:\document and settings
swap 2 GB (swap filsystem) = pagefile.sys eller vad den nu hette.
Du kan behålla din D:, men det kan vara bra att partionera om hårddisken så att du får ett bra upplägg. Har du tillgång till en annan hårddisk att kopiera data till? Säkerhetskopiera, säkerhetskopiera och säkerhetskopiera.
Förstår inte vad du menar med skumma mappar och att windows skulle bestå av en stor fil. Syftar du på din virtuella installation av ubuntu?
Mycket tveksamt att du kan använda windows drivrutiner för ljudkortet. Tänk på att när du kör ubuntu i en virtuell miljö så har du också en virtuell hårdvara. En sådan ubuntuinstallation använder inte din hårdvara. Du måste installera på riktigt för att se vad du får.2.Drivrutiner!
ATI har drivrutiner för linux. Hur det fungerar med ditt kort vet jag inte. Jag har själv ett atikort, men jag använder drivrutiner framtagna av linuxutvecklare.
Vet inte vad du pratar om, kan det vara ndiswrapper du menar?3.Installera Drivrutin för Trådlöst!
Så två frågor!
kort WN111 att funka!
Du måste testa så fortsätter vi där.
Antingen var du trött när du skrev, eller så är jag för trött nu för att förstå.4.Cd min Usb funkar inte!

Menar du att du inte hittar din i din virtuella miljö? I virtual box måste man aktivera att USB skall skickas vidare till den virtuella miljön.
Cd-rom för windows? Menar du windowsprogram? De kan som standard inte köras i ubuntu. Man kan använda sig av ett linuxprogram för att köra visa windowsprogram. Det heter wine.
Du har alltså redan en riktig ubuntuinstallation5.Codecs plus uppdateringar!
Ubuntu Datorn!

Det går att hämta hem installationspaket på en annan dator och lyfta över dem. Problemet är att det kan krävas mer än vad man först tror, så det enklaste är att fokusera på att få en fungerande internetanslutning.
Med det kommer alla updateringar.
Du har runt 20.000 program tillgängliga via det som kalas förråden. Mycket enkla att installera.6.Applikationer!
Använd lägg till/ta bort program för att installera de vanligaste. Använd synaptics för resten.
Vad är/gör sony vegas?
Jag har standardutseendet och är nöjd med det.7.Coola teman!
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/search.php8.Annat bra länkar etc..
Nu hoppas jag att du kan komma vidare en bit.
Sedan kan det vara bra att posta ett inlägg per fråga/problem så blir det enklare, både för dig och för oss!

Börja med att kopiera allt du inte vill förlora till en annan hårddisk, gärna separat.Addeubuntufan93 skrev: Men innan jag installerar Ubuntu så behöver jag veta hur jag ska gör under installationen!
Om du vill ha ha kvar windows kan du göra den så liten som möjligt med gparted, jag tror att det finns med på ubuntus livecd, i annat fall kan du ta hem denna, http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Hur mycket av C: är använt?
Allt beror på hur du vill ha det.
Jag skulle
1a. Kopiera allt jag inte vill förlora till en separat hårddisk.
1b. Om allt data från D: nu är kopierat skulle jag radera partionen för D:
2. Minska C: till en lämplig storlek, efter det att jag rensat bort allt skräp från C, och flyttat alla stora datamängder som skall vara kvar.
3. I det frigjorda utrymmet skapa
a) 10-20gb för ubuntus systempartion / (ext3)
b) 2gb swap /swap)
c1) resterande (ext3) för att använda som /home
c2) om gamla D: är raderad göra /home på 50gb och resten som ext3 som ny D:
PS Börja med att kopiera allt du inte vill förlora till en annan hårddisk, gärna separat.
Här finns kanske något intressant.
http://www.psychocats.net/ubuntu/partitioning
- Addeubuntufan93
Okej du har rätt fråga för fråga!
Hade tänkt testa installera linux vid sidan av windows kan inte boota från cd men det funkar ändå!
Okej som jag har fattat det nu när jag har läst på ställen och att det verkar krångligt att fixa saker från en annan dator till en Linux!
Fattar inte varför de inte finns med en version med alla nödvändiga codecs för ljud och film!
Kan inte ens spela upp en mp3 fil!
Men förstår det är ju en opensource!
Men fattar inte hur jag ska kunna connecta till internet utan mitt trådlösa drivrutin, för den måste man ju gå och hämta på samma dator för att få det att funka!
Hade tänkt testa installera linux vid sidan av windows kan inte boota från cd men det funkar ändå!
Okej som jag har fattat det nu när jag har läst på ställen och att det verkar krångligt att fixa saker från en annan dator till en Linux!
Fattar inte varför de inte finns med en version med alla nödvändiga codecs för ljud och film!
Men fattar inte hur jag ska kunna connecta till internet utan mitt trådlösa drivrutin, för den måste man ju gå och hämta på samma dator för att få det att funka!
Det finns linuxversioner där film och musik fungerar från start, Pardus är en, jag är också nöjd med deras stöd för trådlösa nätverkskort. Men spring nu inte iväg dit, allt går att fixa i ubuntu.Addeubuntufan93 skrev:Okej du har rätt fråga för fråga!
Har du en ren ubuntuinstallation nu som inte är virtuell och den saknar uppkoppling?
- Addeubuntufan93
Nej jag har inte fixat det än är 8km från hemma nu sitter på våran firma!
Ska hem kl18:00 och fixa det!
Problemet är att där ute där jag bor där ska vi få bredband men det tar lite tid och nu om man går ut på nätet så kostar det typ 12kr timmen okej så man får
ju inte toksurfa direkt!
Plus att om jag ska fixa Ubuntu under tiden tills vi får bredband så vill jag gärna ha musik ock filmer som jag kan se på! Sony vegas är föresten ett redigeringsprogram!
Har fortfarande inte fattat vad swap minne är och hur mycket man ska ta!
Vill inte installera Ubuntu och vänta typ två månader innan vi får bredband!
Och sitta där utan musik och film!
Ska hem kl18:00 och fixa det!
Problemet är att där ute där jag bor där ska vi få bredband men det tar lite tid och nu om man går ut på nätet så kostar det typ 12kr timmen okej så man får
ju inte toksurfa direkt!
Plus att om jag ska fixa Ubuntu under tiden tills vi får bredband så vill jag gärna ha musik ock filmer som jag kan se på! Sony vegas är föresten ett redigeringsprogram!
Har fortfarande inte fattat vad swap minne är och hur mycket man ska ta!
Vill inte installera Ubuntu och vänta typ två månader innan vi får bredband!
Och sitta där utan musik och film!
Jag förstår fortfarande inte.
Är det så att du inte har en ubuntuinstallation, men du vet att den obefintliga installationens trådlösa inte funkar?
Är det så att du inte har en ubuntuinstallation, men du vet att den obefintliga installationens trådlösa inte funkar?
- Addeubuntufan93
jag har installerat Linux på Vmware(en virtual machine)
men det trådlösa på den funkar väll inte automatiskt man måsta väl installera drivrutinen!
men det trådlösa på den funkar väll inte automatiskt man måsta väl installera drivrutinen!
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Det finns ett paket som innehåller i princip alla codecs du kan stöta på: w32codecs heter paketet. Så enkelt att få igång codecs som det är i Linux kan du bara drömma om att uppleva i WindowsAddeubuntufan93 skrev:Okej du har rätt fråga för fråga!

Ja, det är ett problem med WLAN om du behöver det för att hämta drivarna till WLAN-kortet. Själv löste jag det genom att ansluta mig med ethernet (kabel) för att hämta hem drivrutinerna för det trådlösa kortet (WLAN).
Tack, nu är jag med igen!Addeubuntufan93 skrev:jag har installerat Linux på Vmware(en virtual machine)
Det trådlösa kan fungera från start, mitt gör det. Hur det är med ditt vet jag inte.
Starta livecdn när du har möjlighet så ser du om den har nätverk eller inte.
- Addeubuntufan93
Okej Jag ska kopiera säkerhetskopiera allt!
Okej vart går man sen för att kolla där man kan se andra datorer eller trådlösa enheter!Ska testa Först på Vmware!
Kanske lite dum fråga men jag är så van vid xp/vista!
Ska googla lite på att installera det dära packetet!
Okej vart går man sen för att kolla där man kan se andra datorer eller trådlösa enheter!Ska testa Först på Vmware!
Kanske lite dum fråga men jag är så van vid xp/vista!
Ska googla lite på att installera det dära packetet!
- Addeubuntufan93
Kom på en viktig sak som jag inte vet hur man gör!
Jag satte in mitt Usb minne i en usb port men linux verkar inte känna av det hur gör man??
Jag satte in mitt Usb minne i en usb port men linux verkar inte känna av det hur gör man??
Jag vet inte hur VMWare gör men i virtual box måste man aktivera stöd för usb, för jag antar att du fortfarande pratar om din virtuella miljö.
Allt blir mycket enklare om du väntar tills du har en riktig installation.
Allt blir mycket enklare om du väntar tills du har en riktig installation.
- Addeubuntufan93
- Addeubuntufan93
Vet att jag borde installera Ubuntu men det kommer att kännas surt utan ljud och sånt!
Men man tycker ju nästan att mna borde kunna fixa det på någon annat sätt allså drivrutinerna!
Men man tycker ju nästan att mna borde kunna fixa det på någon annat sätt allså drivrutinerna!
- Addeubuntufan93
Det gör ju inget om jag gör fel för jag kan testa först i Vmware eller hur!
Håll ögona öppna om du ser nått!
Håll ögona öppna om du ser nått!
Skippa Vmware, det är två olika datorer med helt olika hårdvara, med helt olika krav på drivrutiner.
- Addeubuntufan93
DU jag kom på en superide om det funkar!
Jag har en dator över här där jag sitter nu som jag kan installera ubuntu på!
Kan man inte Överföra alla uppdateringar och så till min andra ubuntu dator då sen med en applikation kallad aptoncd det måste ju funka!!
Jag har en dator över här där jag sitter nu som jag kan installera ubuntu på!
Kan man inte Överföra alla uppdateringar och så till min andra ubuntu dator då sen med en applikation kallad aptoncd det måste ju funka!!