Fungerande FTP server program?[LÖST]
Fungerande FTP server program?[LÖST]
Har laddat hem alla FTP server program som finns i synaptic nu men det är inget program som jag riktigt fastnat för.
Eftersom jag är helt ny i Linux världen så vill jag gärna ha lite mer grafiskt att jobba med (vill helst slippa terminalen)
Jag har en partition som är formaterad i NTFS som jag ska göra en FTP server utav, och man ska kunna skapa olika konton.
Är det någon som sitter på ett bra program?
Eftersom jag är helt ny i Linux världen så vill jag gärna ha lite mer grafiskt att jobba med (vill helst slippa terminalen)
Jag har en partition som är formaterad i NTFS som jag ska göra en FTP server utav, och man ska kunna skapa olika konton.
Är det någon som sitter på ett bra program?
Senast redigerad av 1 Apexi, redigerad totalt 10 gånger.
-
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: Fungerande FTP server program?
CrossFTP Server är enkel att sätta upp (allt är grafiskt). Den har stöd för TLS/SSL också, vilket gör den lite säkrare. Kika på http://www.crossftp.com/crossftpserver.htm .
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Själv har jag kört vsftpd, men smaken är som baken.
Jag har för mig att ProFTP har ett grafiskt gränssnitt. Sök på GProftpd i Pakethanteraren. Testade det en gång men blev inte nöjd. Men pröva får vi se vad du tycker. Smaken, som sagt.

- Konservburk
Ett annat alternativ är pureadmin
http://purify.sourceforge.net/index.php?page=about
http://packages.ubuntu.com/hardy/pureadmin
http://purify.sourceforge.net/index.php?page=about
http://packages.ubuntu.com/hardy/pureadmin
Saken är den. Jag hittade ett par program i "Synaptic" som verkade lovande, även pureadmin.
Men om jag valde att installera ett program så fick jag inga genvägar att starta programmet med. Och liknande hände säkert med 6 program.
Är det jag som har gjort fel eller? Först antog jag bara att det va program som man sköter via terminalen.
Men om jag valde att installera ett program så fick jag inga genvägar att starta programmet med. Och liknande hände säkert med 6 program.
Är det jag som har gjort fel eller? Först antog jag bara att det va program som man sköter via terminalen.
- Konservburk
Du borde ju få någon slags genvägar. Har du kollat i progam-menyn?
Jora. Har kollat i alla menyer som finns 
Jag va med om liknande sak när jag testade olika spelare.
Det är väl inte som så att man måste starta om datorn för att få fram programmet?
EDIT: Försökte att installera Pureadmin igen, och nu gick det bra!
Vet inte om det spökas eller om det är jag som håller på bli gammal
EDIT 2: Har en till fråga som jag har funderat över. Om jag vill lägga en annan partition i NTFS format i "hemkatalogen", hur ska då genvägen se ut?
Man kan enbart bläddra efter mappar i / partitionen.

Jag va med om liknande sak när jag testade olika spelare.
Det är väl inte som så att man måste starta om datorn för att få fram programmet?
EDIT: Försökte att installera Pureadmin igen, och nu gick det bra!
Vet inte om det spökas eller om det är jag som håller på bli gammal

EDIT 2: Har en till fråga som jag har funderat över. Om jag vill lägga en annan partition i NTFS format i "hemkatalogen", hur ska då genvägen se ut?
Man kan enbart bläddra efter mappar i / partitionen.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Skönt om du fått det att fungera!
När det gäller partitioner och monteringar är det ganska förvirrande saker när man är ny. En partition är en del av en hårddisk. Hårddisken kan innehåll 1 - 4 partitioner (även om man kan göra en av dom till en utökad partition där man sedan kan lägga andra partitioner). I Linux krävs det minst 2 st: rotpartitionen (/) och växlingsfilen (swap).
När systemet startar läggs alla partitioner och även andra delar av systemet in på vissa platser i filsystemet. Det är det som kallas för montering på Linux-jargong. Så du kan ha hemkatalogerna på en egen partition (/home). Den läggs sedan in i systemet där den ska, alltså /home. Du märker ingen skillnad om /home ligger på en egen partition eller inte.
Även partitioner som har filsystemet NTFS läggs till på samma sätt. Så har du en sådan partition kommer systemet troligen att lägga till den (montera den) som /media/windows. Har du någon sådan mapp? Det är nämligen den du ska länka till. Den kan också ligga i /mnt/windows.

När det gäller partitioner och monteringar är det ganska förvirrande saker när man är ny. En partition är en del av en hårddisk. Hårddisken kan innehåll 1 - 4 partitioner (även om man kan göra en av dom till en utökad partition där man sedan kan lägga andra partitioner). I Linux krävs det minst 2 st: rotpartitionen (/) och växlingsfilen (swap).
När systemet startar läggs alla partitioner och även andra delar av systemet in på vissa platser i filsystemet. Det är det som kallas för montering på Linux-jargong. Så du kan ha hemkatalogerna på en egen partition (/home). Den läggs sedan in i systemet där den ska, alltså /home. Du märker ingen skillnad om /home ligger på en egen partition eller inte.
Även partitioner som har filsystemet NTFS läggs till på samma sätt. Så har du en sådan partition kommer systemet troligen att lägga till den (montera den) som /media/windows. Har du någon sådan mapp? Det är nämligen den du ska länka till. Den kan också ligga i /mnt/windows.
det stämmer bra
I /media/windows låg den fint och tyst
Tackar för all hjälp

I /media/windows låg den fint och tyst

Tackar för all hjälp