Kan man / hur gör man för att köra 2 st webb/ftp/mail/-servrar bakom samma router?
Bägge kör flera olika domäner.
2 st webbservrar bakom samma router
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: 2 st webbservrar bakom samma router
Är det nätverket bakom routern nat:at? Det tror jag inte.
Bakom en router står du alltid, på ett eller annat sätt. Det intressanta i sammahanget är, precis som mcNisse nämner, hurtillvida hur kör NAT:at. Alltså ifall du har flera datorer som utåt delar på ett publikt ip-nummer.
Se det här inlägget för ytterligare information:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... =a#p228535
Se det här inlägget för ytterligare information:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... =a#p228535
Router med 2 WAN interface? Finns att inhandla.
- Quakeile
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja så är fallet, det är NAT:at som jag förstår det.andol skrev:Bakom en router står du alltid, på ett eller annat sätt. Det intressanta i sammahanget är, precis som mcNisse nämner, hurtillvida hur kör NAT:at. Alltså ifall du har flera datorer som utåt delar på ett publikt ip-nummer
Jag förutsätter du kan administrera routern och att det är din egen.Quakeile skrev:Kan man / hur gör man för att köra 2 st webb/ftp/mail/-servrar bakom samma router?
Bägge kör flera olika domäner.
En hemmasnickrad lösning:
Det är att anrop på de normala portarna 80,21 och 25 i routern vidarebefordrar till server no1 (port forwarding).
Och att anrop till server no2 använder t.ex portarna 8000, 2100 och 2500, ställs in i routern med "port forwarding".
Ovanstående hemmasnickrade lösning fungerar bara om du ett fåtal användare till server no2, annars blir det bökigt för alla...
-----------------------------------------------------------------------------------------------
En proffsig lösning:
Det är att server no1 tar emot alla anrop och de anrop som ska till server no2 (beroende på domännamn) skickas vidare...
Hur man gör det i detalj har jag inte den blekaste aning om.
Men i teorin borde det fungera.
Jag känner att jag är ute cyklar nu

men iallafall...
mvh rune