x264 codec linux oxh dator
x264 codec linux oxh dator
Funderar på att bygga en ny dator för linux. Mitt primära mål är att den skall klara x264 uppspelning.
Vilken linuxdistro är bäst för det?
Vad krävs av den?
Vilken hårdvara bör man minst ha vad det gäller Intel och Nvidia?
Min nuvarande dator med 2,5 Ghz Celeron och Nvidia 7600GS och Ubuntu 8.04 klarar inte x264 i någon mediaspelare.
Och vad jag vet finns det egentligen inge bra codec i linux ännu för x264, eller AVC som det ibland kallas i andra världar.
Är det någon utveckling inom linux för x264 codecen? Eller för drivrutinerna till grafikkorten? Jag kan tänka mig ATI om de stöder x264 bättre än Nvidia.
Vilken linuxdistro är bäst för det?
Vad krävs av den?
Vilken hårdvara bör man minst ha vad det gäller Intel och Nvidia?
Min nuvarande dator med 2,5 Ghz Celeron och Nvidia 7600GS och Ubuntu 8.04 klarar inte x264 i någon mediaspelare.
Och vad jag vet finns det egentligen inge bra codec i linux ännu för x264, eller AVC som det ibland kallas i andra världar.
Är det någon utveckling inom linux för x264 codecen? Eller för drivrutinerna till grafikkorten? Jag kan tänka mig ATI om de stöder x264 bättre än Nvidia.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Re: x264 codec linux oxh dator
Jag använder xbmc för att se på 1080p filmer och de fungerar klockrent. Dock har jag lite kraftigare processor men din borde nog ändå klara av 720p material tycker jag.
Tack, jag skall ta en titt på xbmc. I andra OS skulle nog min dator klarat x264 bra, men jag tror inte uppspelningen i linux är riktigt 100% ännu.
Hm, jag kan då se på 1080p utan några som helst problem.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Grafikkortet är en stor flaskhals.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Man kan få lite bra Google inputs via Mplayers codecslista
http://www.mplayerhq.hu/DOCS/codecs-status.html
Mediaindustrin och hårdvaruindustrin inkl MS enades då om
att det enbart blir Blu-ray i framtiden. MS fick släppa HD fomatet
ATI ska då ha visst stöd, nVidia har inget.
ATIs jobb med nya X verkar helt ha brutit samman... DRI2 får strykas.
nVidia kommer med sina "Big Bang II" drivare
Intel är väl när Intel själv känner att de behöver lite extra "fikapengar" i sin kassa...
eller konkurrera ut någon..
http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=NjYzNw
Sen är ju det här ett hypotetiskt piratproblem just nu.....för att tala klarspråk.
http://www.mplayerhq.hu/DOCS/codecs-status.html
Mediaindustrin och hårdvaruindustrin inkl MS enades då om
ATI ska då ha visst stöd, nVidia har inget.
ATIs jobb med nya X verkar helt ha brutit samman... DRI2 får strykas.
nVidia kommer med sina "Big Bang II" drivare
Intel är väl när Intel själv känner att de behöver lite extra "fikapengar" i sin kassa...
eller konkurrera ut någon..

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n ... &px=NjYzNw
Sen är ju det här ett hypotetiskt piratproblem just nu.....för att tala klarspråk.
Jag förstår vad du menar pun, men man måste också lägga till att nyare tv-kort rippar direkt till x264/h264/AVC. Oavsett vad man använder codecen till, verkar den vara framtiden för filmkomprimering, och där skall vi vara, tycker jag.
För att svara på Hund om grafikkorten; jag tror inte det är de nyare grafikkorten, typ Nvida 76xx och uppåt, som är flaskhalsen - det är drivrutinerna till dem för Linux, som är problemet.
Vare sig Nvidia eller ATI släpper på hemlighetsmakeriet, så att alla duktiga linuxprogrammerare kan skapa 100% funtkionella drivrutiner, i paritet med andra operativsystem.
För att svara på Hund om grafikkorten; jag tror inte det är de nyare grafikkorten, typ Nvida 76xx och uppåt, som är flaskhalsen - det är drivrutinerna till dem för Linux, som är problemet.
Vare sig Nvidia eller ATI släpper på hemlighetsmakeriet, så att alla duktiga linuxprogrammerare kan skapa 100% funtkionella drivrutiner, i paritet med andra operativsystem.
Jo men nu ser det ut som det gör just nu, med alla OS...webaake skrev:Jag förstår vad du menar pun, men man måste också lägga till att nyare tv-kort rippar direkt till x264/h264/AVC. Oavsett vad man använder codecen till, verkar den vara framtiden för filmkomprimering, och där skall vi vara, tycker jag.

Du hittar x antal diskussioner i spelarnas malinglistor där man funderar över det här.
Sen om man går "aktivist" vägen så bojkottar man ju allt det här materialet, det finns utvecklare
som inte tar i junket som de kallar det.
Att vi själva har situationen med TPB och massiv utflödning av 1080p material berör ju inte
resten av världen så mycket. (relativt sett)

Slutligen kostar det ju licenspengar för nVidia/ATI/Intel att stoppa in kommersiella codecs
i en drivare.... nu har ju inte industrin enats föränn nu angående Blu-ray
Den här är bra att läsa om man har tid över..... egentligen ett måste.
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html
Junk....

Ohh, det var en hemsk artikel! Vilken mardröm den beskriver!
Drar men det till sin spets beskriver artikeln ett slags Illuminat som bestämmer ALLA specifiaktioner för upphosvrättsskyddat material, både hård och mjukvarumässigt. Det går så långt att det inte fungerar längre, och som han skriver "vill trotsa naturlagarna".
Phuhhh...
Drar men det till sin spets beskriver artikeln ett slags Illuminat som bestämmer ALLA specifiaktioner för upphosvrättsskyddat material, både hård och mjukvarumässigt. Det går så långt att det inte fungerar längre, och som han skriver "vill trotsa naturlagarna".
Phuhhh...
Jo och den där artikeln har man bråkat om så tufsarna rykerwebaake skrev: Drar men det till sin spets beskriver artikeln ett slags Illuminat som bestämmer ALLA specifiaktioner för upphosvrättsskyddat material, både hård och mjukvarumässigt. Det går så långt att det inte fungerar längre, och som han skriver "vill trotsa naturlagarna".

Inget vet egentligen vad MS stoppat in samt vad som finns i nVidia o ATIs proprietära drivare.
nVidia gav ett kort svar till kernelutvecklare att drivaren innehåller licensierat/patenterad teknik från 3:e part
så en öppning var inte att tänka på.
Sen finns det då ingen större drivkraft för tex en mplayerutvecklare att knäcka det här.
Däremot finns det då småprojekt bla Google code för att få ner CPU jobbet när man kodar av
1080p material när inte GPUn hjälper till.
Sen visst är det i slutändan enbart en fråga om upphovsrätt....och där kan vi ju inte vara så korkade att vi
köper industrins sjuka syn ala MPAA o RIAA, däremot måste vi ju ha en upphovsrätt med rimliga villkor
samt kostnader. 180:- för en film eller CD på Statoil... sjukt...

Jag har lite problem med 1080p filmer i Ubuntu 8.04 med att de laggar och har sig och blir helt omöjliga att titta på.
Jag har en AMD Phenom X4 9750 2.4Ghz och jar har testat köra nyaste x264/ffmpeg codecs från SVN och kompilerat dem och sagt 4 trådar ska användas men var för jävligt ingen skillnad mot de x246 som finns i ubuntu repositories(vilka ska vara väldigt gamla). Fick ingen prestanda skillnad verkade det som och 1080p video laggar vidare... Jo det verkar användas 4 trådar nu men de används inte i närheten till fullo men ändå klarar de inte av att leverera... (to many packets in the video buffer får jag som error meddelande emellanåt)
=_=;
jag följde denna guide och allt gick igenom felfritt verkade det som...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786095
Ni som får era 1080p att fungera felfritt vad har ni för hårdvara och vad för något har ni gjort för att få dem att fungera utan problem? Jag kan se på allt på Windows sidan utan problem... det med också bara CPU och inte hjälp av grafikkort eller så också. Är det så enkelt att codecs till Linux är så dåliga i jämförelse till Windows?
Jag har en AMD Phenom X4 9750 2.4Ghz och jar har testat köra nyaste x264/ffmpeg codecs från SVN och kompilerat dem och sagt 4 trådar ska användas men var för jävligt ingen skillnad mot de x246 som finns i ubuntu repositories(vilka ska vara väldigt gamla). Fick ingen prestanda skillnad verkade det som och 1080p video laggar vidare... Jo det verkar användas 4 trådar nu men de används inte i närheten till fullo men ändå klarar de inte av att leverera... (to many packets in the video buffer får jag som error meddelande emellanåt)
=_=;
jag följde denna guide och allt gick igenom felfritt verkade det som...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=786095
Ni som får era 1080p att fungera felfritt vad har ni för hårdvara och vad för något har ni gjort för att få dem att fungera utan problem? Jag kan se på allt på Windows sidan utan problem... det med också bara CPU och inte hjälp av grafikkort eller så också. Är det så enkelt att codecs till Linux är så dåliga i jämförelse till Windows?
Jo det är kanske dålig kvalite på det du "tankar"....Nighthog skrev:

Det är precis samma trubbel i Windows.....utmaningen ligger väl mer i upphovsrätten...

TPB stängs snart....
>_>; ...pun skrev:Jo det är kanske dålig kvalite på det du "tankar"....Nighthog skrev:
Ni som får era 1080p att fungera felfritt vad har ni för hårdvara och vad för något har ni gjort för att få dem att fungera utan problem? Jag kan se på allt på Windows sidan utan problem... det med också bara CPU och inte hjälp av grafikkort eller så också. Är det så enkelt att codecs till Linux är så dåliga i jämförelse till Windows?![]()
Det är precis samma trubbel i Windows.....utmaningen ligger väl mer i upphovsrätten...![]()
TPB stängs snart....
Jag var mera ute efter en lösning dock... samt det jag "tankar" ... ja de bryr sig inte än att jag & andra tankar dem än. De som bryr sig är när någon i USA licenserar sakerna... men då har jag redan fått det "lagligt" före det var licenscerat av de som bryr sig något. Samt det jag försöker titta på... ja det finns ingen än som brytt sig om den än annars skulle jag inte kunnat få det, stoff folk bryr sig om tas bort snabbt och fint.
dålig kvalié? Det är ultra kvalité blu-ray rip 1080p.mkv på 6.5Gb. Som sagt fungerar bra i Windows utan problem med rätt codecs och spelare. Undrade om det var möjligt att fixa upp det på Linux/Ubuntu också.
Finns ju stoff som är helt lagligt 100% som man skulle vilja kunna spela upp också...
Har du provat med
totem-xine?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Hund skrev:Har du provat medtotem-xine?
Kört med gmplayer, gxine och totem-xine. De med xine använder endast 1 kärna av mina 4 och maxar den(har inte klurat ut eller sett något om hur man får den använda flera)... 1 kärna räcker inte och video lagar. gmplayer har jag iallafall lyckats använda ca 2 men den maxar inte dem och högkvalité lagar, använder som mest ca 50% på en specific kärna tills en annan kärna äter en del av den och den tar 50% och sedan byts den till en annan kärna igen.
Så står ungefär så här i systemövervakaren med gmplayer core1 25% , core2 50%, core3 15%, core4 20%. Fast procenten slängs mellan de olika kärnorna hur som helst, men medel användningen är som jag tog upp i genomsnitt.
Med xine spelarana så står tex core1 100% core2&3&4 0-5%.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det var Toshiba som utvecklade HD-DVD, inte Microsoft..pun skrev: Mediaindustrin och hårdvaruindustrin inkl MS enades då om