XBMC på Ubuntu
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
XBMC på Ubuntu
Hej Hopp!
Någon som har någon erfarenhet av XBCM (Xbox MediaCenter) på ubuntu?
Eller finns det någon annan dist/program ni kan rekommendera som motsvarar XBMC?
Har en dator hemma som jag tänkte försöka skola om till mediacenter!
/Markus
Någon som har någon erfarenhet av XBCM (Xbox MediaCenter) på ubuntu?
Eller finns det någon annan dist/program ni kan rekommendera som motsvarar XBMC?
Har en dator hemma som jag tänkte försöka skola om till mediacenter!
/Markus
Re: XBMC på Ubuntu
Vet inte vad XBMC är, men mythtv + mythgame kanske kan vara något?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
XBMC = XBoxMediaCenter
Kändes inte riktigt rätt. Jag är ute efter ett grafiskt gränssnitt där jag lätt kommer åt musik och film (samt ev emulatorer) för att kunna sända ut musik från dator till stereo, och film till TVn. Gränssnittet får gärna vara likt det i MythTV och Mythgame, men jag fann inte riktigt ihopkopplingen med film och musiksamlingarna på datorn.
Kändes inte riktigt rätt. Jag är ute efter ett grafiskt gränssnitt där jag lätt kommer åt musik och film (samt ev emulatorer) för att kunna sända ut musik från dator till stereo, och film till TVn. Gränssnittet får gärna vara likt det i MythTV och Mythgame, men jag fann inte riktigt ihopkopplingen med film och musiksamlingarna på datorn.
Hm, men det är ju precis det mythtv är till för?markus.lar skrev:XBMC = XBoxMediaCenter

Jag har använt XBMC lite, min granne är helt besatt av det. Fungerar väldigt bra och är väldigt enkelt med. Det finns inget som motsvarar XBMC lika bra.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
XBMC är oslagbart, använder den till all filmtittning. finns guider och info på xbmc.nu
Svensk guide för att komma igång med XBMC på Ubuntu: http://www.xbmc.nu/index.php?option=com ... &Itemid=40
-
ah! va trevligt!
Skall genast prova och installera!
Skall genast prova och installera!
En sak som gör XBMC väldigt poppis är att man kan spela upp nerpackade "RAR-filmer".. Eller hur man nu ska förklara. 

Det kan man göra med vlc också.Hund skrev:En sak som gör XBMC väldigt poppis är att man kan spela upp nerpackade "RAR-filmer".. Eller hur man nu ska förklara.
Hur då?dmz skrev:Det kan man göra med vlc också.Hund skrev:En sak som gör XBMC väldigt poppis är att man kan spela upp nerpackade "RAR-filmer".. Eller hur man nu ska förklara.
Eftersom du när du säger "nerpackade rar-filmer" troligen menar sådana som du har hittat lite överallt på nätet kan du slänga in hela mappen i spellistan och börja med .rar, .r00 eller vad det nu heter.Hund skrev:Hur då?dmz skrev:Det kan man göra med vlc också.Hund skrev:En sak som gör XBMC väldigt poppis är att man kan spela upp nerpackade "RAR-filmer".. Eller hur man nu ska förklara.
Anledningen är helt enkelt att (i material som kommer från scenen) det inte sker någon kompression vid nedpackning.
Aha, jag har ingen direkt koll på det där. 

-
Jag hade inte ens hört talas om XBMC förrän idag, för några timmar sedan. Laddade hem, testkörde och blev kär. Har spenderat ett par timmar med att installera det på alla mina tre datorer, och på alla installerade operativsystem på dem för att alltid kunna nå det oavsett om jag sitter i Ubuntu eller Windows Vista/XP.