Veckans färsking...

Användarvisningsbild
rille
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Veckans färsking...

Inlägg av rille »

Hej på Er!
Nu har ni fått besök av en tvättäkta Windows-användare (oj svor jag i kyrkan nu?)
men jag har dock förväntningar att bli såld på Ubuntu istället... ;)

Jag fick en laptop "över" och tänkte att det var dags att slippa allt vad Windows-licenser,
aktiveringar, dåliga drivrutiner och kompatibilitetsproblem
heter, och istället installera
Ubuntu 8.04 på den maskinen.

First impressions:
WOW!! Varför har jag inte gjort det här förut?? :o Aldrig har jag väl så snabbt installerat och
kommit igång med en fungerande miljö med WiFi-Internet, IMAP-Mail, ftp, Torrents och så vidare!

Second thoughts:
Blev först väldigt "anti" när det alltid hänvisades till "sudo hit och sudo dit" och kompilera
programpaket i terminalen bara för att göra något så enkelt som att installera något man hittat på nätet...
Men när jag väl förstått det här med "Lägg till program" och alla repositorys så öppnades en helt ny värld.
Allt det där utan licenser? WOW igen!! Vilken bekymmersfri miljö att arbeta i, oslagbart helt enkelt?

Nu kör jag alltså Ubuntu 8.04 på min HP/Compaq NC6000 laptop. Med i princip alla de program som jag
behöver. Har fixat till gränssnittet med diverse teman och screenlets som gör att jag "känner mig som hemma".

So far so good:
Precis när jag jublat och entusiastiskt berättat allt för en hyffsat ointresserad fru så kom givetvis bakslagen...

Laptopens strömspar funktioner, Viloläge/Sovläge/Whatever, fungerar inte. Allehanda knas händer när
man försöker få den att somna, med hård-reset med OnOff-knappen som enda utväg (aj!)

Har lagt upp ett Gästkonto (unpriveliged) för gäster som vill "låna internet" ::) och ett konto för min Fru.
Men det går inte att växla användare! Det går att starta datorn, logga in på respektive konto, men försöker
du byta användare under drift så får jag tillslut en blank skärm med enbart en muspekare... diskaktiviteten
tyder dock på att den förra användarens miljö fortfarande snurrar, men datorn är okontaktbar...
bara att använda OnOff-knappen igen alltså (ouch!).

Kan någon hjälpa mig? Att behöva stänga ner datorn och boota upp den igen för att frun vill kolla sin mail
är givetvis ohållbart.

Jag skulle också vilja kunna låsa ner Gästkontot så att i princip bara Firefox är tillgängligt...

Får jag rätsida på de här problemen så finns det ingen anledning att installera Windows igen, någonsin. ;D

Min enda idé är att problemen med användarväxling har att göra med WiFi-internet anslutningen att göra?
Typ, att jag är inloggad och använder anslutningen. Sedan växlar man till ett annat konto som försöker
ansluta/autentisera igen?
Eller är jag ute och cyklar nu?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Veckans färsking...

Inlägg av Ulsak »

nu kanske det är en dum fråga men..

* när du lade in användare, lade du till efteråt, i övre panelen en knapp för att byta användare?
( det gör du genom att högerklicka nånstans i panelen, välj lägg till i panelen, en lista kommer fram, välj Användarväxlare.
* Om du lägger till nya användare, förväntas dom ha de priviligier du fastställt i menyn Användarinställningllar.

välkommen till friheten!
Användarvisningsbild
rille

Inlägg av rille »

Ulsak skrev: när du lade in användare, lade du till efteråt, i övre panelen en knapp för att byta användare?
(det gör du genom att högerklicka nånstans i panelen, välj lägg till i panelen, en lista kommer fram, välj Användarväxlare.
Japp, jag har en Användarväxlare i övre panelen.
Det finns också ett "byt användare" alternativ i stäng-av/starta-om rutan.

Vet inte om jag gjort något i fel ordning, eller glömt något? ???
Jag installerade Ubuntu, och roade mig med att fixa till mitt eget loginkonto så att miljön med alla program,
plugins etc. kändes sådär hemtrevlig och perfekt ni vet? Sedan lade jag bara till de två användarna, och de
dyker så fint upp vid inloggningsrutan och i Användarväxlare.

Det går som sagt fint att använda dessa konton en-åt-gången.
Men att växla går icke... då krävs hård omstart och ny inloggning. :-\
Ulsak skrev: välkommen till friheten!
TACK! :) jag börjar så smått inse vad man missat genom åren.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

I vissa fall när användarväxlare krånglar så kan det funka med ctrl-alt-f7
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Har själv haft problem med växla användare på en stationär, men enbart på den maskinen och den hade kanske 5-6 år på nacken. Får du inte rätt på det kan du komma "närmare" en lösning genom att helt enkelt se till att din session sparas när du loggar ut, och sedan logga ut din egen user varje gång, för att på så sätt göra det möjligt för henne att logga in sin egen. När du sedan på nytt loggar in på din user kommer samma program som du körde sist att startas upp.

Vilo/strömspar lägena är problematiska på i princip alla äldre maskiner jag själv kommit kontakt med men verkar fungera desto bättre på nyare.

Får du verkligen inte rätt på problemen och du inte tycker de går att leva med eller att kringgå på något sätt (att t.ex. byta user bara för att kolla mail verkar drygt även om det skulle funka) kan du alltid prova en annan linux distro istället, kör dock först live-cd:n för att se att den funkar alls på din dator - så slipper du windows i vilket fall som ; )
Bild
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hur stor swap-partition har du? Det är viktigt att den är större än det minne som används annars fungerar inte viloläge.

Jag har för mig att det har funnits problem med att byta användare när compiz körs. Om du har skrivbordseffekterna påslagna kan du testa att stänga av dem och testa ifall det fungerar utan dem. Tryck Alt-F1 och skriv in metacity --replace. Och för att starta skrivbordseffekterna igen skriver du compiz --replace
Användarvisningsbild
rille

Inlägg av rille »

Har kollat runt lite och det verkar som strömsparfunktionerna generellt är lite problematiskt...
Vet någon om man kan "ta bort" alternativen för det i menyerna? Så slipper man i alla fall att
någon råkar hänga datorn.

Trist att jag inte får anv. växling att fungera dock :-\ Lite det som är vitsen med en laptop
och WiFi internet i huset.

Den inbyggda SD-kortläsaren fungerar inte heller...

Å andra sidan fungerar allt annat vädligt bra,
men aldrig får man vara helt nöjd. ;)
Tesla
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Tesla »

Det kanske är lite jobbigt, men du kan testa att köra ctrl+alt+F1 och sedan (efter att du loggat in förstås) skriva "killall gdm" och sedan enbart "gdm" (du måste vara root/superuser men det verkar det som att du har hajat :)). Jag vet inte om det är ett vettigt sätt att göra det på men varje gång jag har behövt döda gdm så får jag när jag sedan startar upp det igen välja användare och allt det där.

Om detta nu fungerar så finns det säkert någon fantast som kan göra ett skript eller något av detta så att det går smidigare.

Edit: ohh, förresten vet jag att det ska gå att fixa så att du automatiskt loggas in som root/superuser. Detta rekommenderas dock inte av någon anledning som inte jag känner till.
Sid
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Sid »

För att krångla till det ytterligare. Om du kör:

Kod: Markera allt

sudo pm-suspend
för att sätta den i suspendläge. Får du några felmeddelanden då?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Har du CompizFusion (Skrivbordseffekter) igång? Slå av det och prova byt användare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Just detta med CompizFusion är buggrapportad sen länge, dock tyvärr inte prioriterad. Så det går bara att köra Compiz för en inloggad användare, t.ex din. De andra får nöja sig med att vara utan Compiz. Är inte det ok så får man överge växling mellan användare för att kunna köra Compiz för andra användare också. Om det är det problemet du har så brukar man få en vit blank skärm när man försöker växla mellan användare.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"