Vägra 5.1 ljud?

Apexi

Vägra 5.1 ljud?

Inlägg av Apexi »

Efter lite tvekande så körde jag in Ubuntu på min HTPC, speciellt pga stabiliteten och möjligheter.
Moderkortet är ett Abit med inbyggt ljudkort. Jag har dragit en fiberkabel mellan moderkortet och en extern förstärkare.
Jag får ljud, men problemet är att jag bara får analogt ljud och inte digitalt. Går det att ordna eller är Windows ett måste för att kunna se på DVD/HDfilmer?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Vägra 5.1 ljud?

Inlägg av Konservburk »

Det brukar inte vara svårare än att pilla lite med mixer-inställningarna, och möjligtvis även välja en annan ljudenhet. Men det beror lite på exakt vad du har för ljud-chip på moderkortet.
Apexi

Inlägg av Apexi »

Så här står det på Abit support sida

Audio
On board 7.1 CH Audio CODEC (ALC850)
Supports auto jack sensing and optical S/PDIF Out

Jag har testat allt nu, och det enda som jag har lyckats med är att ljudet har försvunnit helt och hållet ;D
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det borde finnas någonstans bland allt annat i mixer-inställningarna. Bör heta någonting med digital eller spdif eller iec958. Svårt att veta exakt eftersom jag inte har samma ljudkort som du. Vill du ha mer detaljerad hjälp så måste du ordna med skärmdumpar över dina mixer-inställningar (eller utdata från amixer contents).
Apexi

Inlägg av Apexi »

digital-1 finns med i mixern.
Om jag pluggar in ett headset så kommer det analogt ljud, inget mer. Men förstärkaren som är inkopplad via digitalt är tyst som graven.
Så här ser det ut
http://www.mustangmods.com/ims/u/705/1731/249723.png
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det där är oss-mixern. Går nog bättre med någon alsa-mixer; gnome-alsamixer / gamix / kalsamix / kmix / alsamixer / amixer.
Apexi

Inlägg av Apexi »

Ok nu börjar vi om från början ;D
Ska jag tanka hem en helt ny mixer eller?
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Jag har haft samma problem, och för mig har det fungerat med följande:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
Ändra eller lägg till raden:

options snd-hda-intel model=3stack-6ch
Starta om datorn, öppna en terminal och skriv in "alsamixer" gå till höger med piltangenterna tills "channel" kommer upp, ändra den till 6ch.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:Ska jag tanka hem en helt ny mixer eller?
Du kan använda alsamixer från terminalen eller installera någon med grafiskt gränssnitt:
gnome-alsamixer
gamix
Apexi

Inlägg av Apexi »

Genom att bocka i "IEC958 playback" så lyckas jag få ljud, men det är fortfarande bara "pro logic" och inte "digitalt" ljud.
Vad göra härnäst? Det går ju som inte att välja digitalt någonstans, utan bara 2ch, 4ch, 6ch ???
Försöker se på en DVD film som ligger i.img format, som jag har mountat med Gmount och sedan spelar upp med "filmuppspelaren"
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Vad innebär "pro logic" egentligen?

Jag vill gärna se vad du har för olika ljudenheter att välja mellan.
Öppna en terminal och kör dessa kommandon:

aplay -l

aplay -L
Apexi

Inlägg av Apexi »

"pro logic" är surround fast analogt, "digitalt" är digitalt surround :)
Testade byta spelare till Mplayer movie player, och med det programmet så fanns det fler optioner att välja bland, så nu funkar det digitala ljudet O0

Tips på fler spelare är välkommet. Tycker inte om användarmiljön när det gäller Mplayer
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:"pro logic" är surround fast analogt, "digitalt" är digitalt surround :)
Men båda varianterna går genom spdif-utgången? Isf hänger jag inte alls med på vad skillnaden skulle vara? Du sitter inte på någon länk där man kan läsa mer om detta? Jag blir ju nyfiken :)
Apexi skrev:Tips på fler spelare är välkommet. Tycker inte om användarmiljön när det gäller Mplayer
Men mplayer har ju det bästa användargränssnittet av alla program någonsin ;) Har du provat gmplayer? Eller vlc?
Apexi

Inlägg av Apexi »

Det är stor skillad mellan digitalt och analogt :)
Tidigare på det analoga nätet/VHS band så kunde du köra "pro logic" på förstärkaren för att få ett halvbra surround.
Men digital och dts kan man endast få när det är ett digitalt spår.

Har kört in VLC nu som man känner igen från -windows :) även med det programmet så kunde jag få digitalt och dts, så det blir det som gäller.

Hittade en länk, men jag har inte orkat läsa igenom hela. Men där går dom igenom lite.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_ ... _Pro_Logic
Apexi

Inlägg av Apexi »

*host* *host*
Tror ni inte att det är fel endå.
Håller på testa lite ljudfiler som går igenom varje kanal/högtalare.
Ljudet som ska komma från bakre högtalare kommer från främmre högtalare ist.
Är det verkligen Windows som gäller för att ha en HTPC? Ingen annan som lyckats få "riktigt" digitalt ljud i Linux?

Edit: För att sammanfatta det hela.
Ser jag på film utan DTS spår så får jag bara pro logic (inte dolby digital)
DVD/HD filmer med DTS spår funkar fin fint.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Apexi skrev:Håller på testa lite ljudfiler som går igenom varje kanal/högtalare.
Ljudet som ska komma från bakre högtalare kommer från främmre högtalare ist.
Jag brukar köra detta kommando för att testa att de olika surround-kanalerna hamnar i rätt högtalare:

speaker-test -twav -l1 -c6 -Dplug:surround51
Jag använder iofs helt analog surround med vanliga teleplugg, så du kanske måste köra med detta istället:

speaker-test -twav -l1 -c6 -Dplug:iec958

När det sedan gäller om kanalerna hamnar fel så brukar det inte vara några problem att byta. Jag har t.ex. kryssrutor i mina alsa-mixer-inställningar för både swap front/rear och swap center/lfe. Men även om det saknas sådant så ska det gå att flytta runt kanalerna genom att pilla lite i alsas config-fil.
Apexi skrev:Edit: För att sammanfatta det hela.
Ser jag på film utan DTS spår så får jag bara pro logic (inte dolby digital)
DVD/HD filmer med DTS spår funkar fin fint.
Nu fattar jag iaf skillnaden mellan "dolby pro logic" och "dolby digital". Med "pro logic" får man ut surround-ljud som har maskerats i en vanlig analog stereo-signal, medan "digital" helt enkelt är samma sak som vanlig AC-3 (dvd-ljud).

Det jag inte förstår är hur du kan få ljudet omkodad från AC-3 till "pro logic"? Det är inte så att du bara får ut en vanlig stereo-signal som din förstärkare sedan uppmixar som om det vore en riktig "pro logic"-signal och på så sätt får ut något slags fusk-surround?
Apexi

Inlägg av Apexi »

Detta fick jag fram när jag körde kommandot.
Playback device is plug:iec958
Stream parameters are 48000Hz, S16_LE, 6 channels
WAV file(s)
Playback open error: -16,Device or resource busy

Jag vet faktiskt inte vad det sitter i. Om DTS funkar så borde Dolby digital oxå funka rent teoretiskt :)
Jag har haft samma förstärkare i ett par år nu och den har alltid funkat bra, hittills har jag haft ett xbox som mediacenter, och även då funkade dolby digital.
Förstärkaren indikerar direkt om det är "pro logic" (analogt) eller "dolby digital" (digitalt)
Det har även fungerat tigare med xboxet att vissa ljud (meny ljud etc) som inte har digitalt spår skickas som digitalt.

Hittade en guide på nätet, men eftersom jag började med linux nu i veckan så är det många saker som jag inte riktigt förstår.
Den som orkar för gärna läsa igenom och ge mig lite stöd :)
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_Dolby_Digital_and_DTS
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Den där guiden verkar ju ganska bra. Man kan uppenbarligen ställa in mplayer att använda AC-3 passthrough, vilket borde vara precis vad du är ute efter. Jag antar att vlc kan göra något motsvarande om det nu är så att du verkligen hatar mplayer av hela ditt hjärta.

Det är alltså den här biten:

mplayer dvd:// -ao alsa:device=spdif -ac hwac3
Men du måste först kolla så att din digitala alsa-enhet verkligen heter "spdif". Det gör du med:

aplay -L
Apexi

Inlägg av Apexi »

Ok, ska se om jag lyckas förstå det här. Arbetat med linux i en vecka nu så det är lite svårt :)

front:CARD=CK804,DEV=0
NVidia CK804, NVidia CK804
Front speakers
surround40:CARD=CK804,DEV=0
4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=CK804,DEV=0
4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=CK804,DEV=0
5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=CK804,DEV=0
5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers
iec958:CARD=CK804,DEV=0
IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output
null
Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)

Vad betyder detta?
Och det bör väl finnas nått bättre sätt än att öppna mplayer med terminalen varje gång. Jag har ju inte ens en dvd-rom än utan jag kör alla filmer via .img filer.

Och problemet med Mplayer är att den inte kan spela hd filmer (.mkv)
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det betyder att din digitala alsa-enhet heter iec958 istället för spdif. Och du behöver visst inte öppna mplayer från terminalen varje gång. Men det är enklare att testa på det sättet. När du sedan får till det hela så kan du ändra i mplayers config-fil så att det blir standard-inställningen, eller kanske ta reda på hur man gör motsvarande i vlc.

Om du har en .img-fil så gör du så här istället:

mplayer -ao alsa:device=iec958 -ac hwac3 dvd://0 -dvd-device din_fina_fil.img
Och jag kan ju tala om för dig att mplayer spelar både matroska (.mkv) och x264 utan problem hos mig.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"