Ok, jag kikade runt lite i eget intresse då jag har en lite småbusig ATI Radeon X200 grunka i min bärbara FS AMILO 1718 li
Då hittade jag denna småtrevliga wikisidan.
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide
Några kommentarer ( kanske värt att översätta och slänga upp?)?
Installationsguide för ATI
- kejlsn
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Re: Installationsguide för ATI
Metod nr 2 i den guiden fungerande utmärkt för att få igång mitt Radeon HD 4850 iaf 

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Eftersom ATI verkar vara på tapeten här så ska jag passa på att fråga.
Var hos min bror idag som har ett ATI X1800 som var bökigt att få igång. Iom. att han uppgraderade till Hardy Heron så löste sig det hela.
Därefter la han in Quake 4 för att få en liten utmaning. Detta gick nästan bra för spelet ville bara krascha. Han bestämde sig därför att installera den senaste drivrutinen från ATI och detta gjorde susen. Spelet rullar på grymt bra.
Har ATI-drivrutinerna blivit såpass bra nu så man kan tänka sig ett sådant köp?
Var hos min bror idag som har ett ATI X1800 som var bökigt att få igång. Iom. att han uppgraderade till Hardy Heron så löste sig det hela.
Därefter la han in Quake 4 för att få en liten utmaning. Detta gick nästan bra för spelet ville bara krascha. Han bestämde sig därför att installera den senaste drivrutinen från ATI och detta gjorde susen. Spelet rullar på grymt bra.
Har ATI-drivrutinerna blivit såpass bra nu så man kan tänka sig ett sådant köp?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jag använde mig av just denna guide. (metod 2: Manuella) Den fungerar väldigt bra och hade inga problem alls.