Reserverat utrymme, ta bort hur?
Reserverat utrymme, ta bort hur?
Jag fick igår 2 st nya 750gigare som efter partitionering visade 693GB, helt ok. Men när jag kollar så står det att det enbart är 658GB ledigt och jag hittar ingenting som tar upp ca 40GB och misstänker därför att det är något som reserverar de utrymmet av något syfte. Hur gör jag för att kunna utnyttja allt utrymme på disken?
Re: Reserverat utrymme, ta bort hur?
Ext3 (filsystemet du antagligen använder) reserverar som standard 5% utrymme vilket endast kan användas utav root. Detta är för att underlätta för den administratör som ska gå in och rensa upp på en disk som utav misstag blivit full. Med dagens stora diskar så kan dock 5% kännas lite i överkant.
Lite osäker på vilka möjligheter det finns att korrigera det här i efterhand rent grafiskt. Däremot så kan jag ge dig ett magiskt terminalkommando som fixar biffen.
För att till exempel se till att endast 2% reserveras på /dev/sda1 kör du då.
Notera att den här operationen faktiskt fungerar även då filsystemet är monterat. Så är inte alltid fallet när man ska utföra korrigeringen på filsystemsnivå.
Gällande den övriga disparansen gällande tillgängligt utrymme så beror det på de olika sätt man kan tolka de prefixen som står innan byte. Hårddisktillverkar tolkar i regel dessa prefix som baserade på 1000, medans de flesta datorprogram istället räknar utifrån 1024.
Lite osäker på vilka möjligheter det finns att korrigera det här i efterhand rent grafiskt. Däremot så kan jag ge dig ett magiskt terminalkommando som fixar biffen.
Kod: Markera allt
sudo tune2fs -m procentsatts /dev/partion
Kod: Markera allt
sudo tune2fs -m 2 /dev/sda1
Gällande den övriga disparansen gällande tillgängligt utrymme så beror det på de olika sätt man kan tolka de prefixen som står innan byte. Hårddisktillverkar tolkar i regel dessa prefix som baserade på 1000, medans de flesta datorprogram istället räknar utifrån 1024.
googlade lite...
o hittade http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-215177.html den beskiver problemet så att även jag förstod.
Ett sätt är att formatera nya EXTRA hårddiskar med ReiserFs istället för med ext3.
Vill man ändå ha ext3 är det bra att läsa "man mkfs.ext3" så att man kan reducera procenten som avsätts till "root" på sin nya EXTRA hårddisk..
mvh rune
o hittade http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-215177.html den beskiver problemet så att även jag förstod.
Ett sätt är att formatera nya EXTRA hårddiskar med ReiserFs istället för med ext3.
Vill man ändå ha ext3 är det bra att läsa "man mkfs.ext3" så att man kan reducera procenten som avsätts till "root" på sin nya EXTRA hårddisk..
mvh rune
Tack för infon, nu vet vad som orsakat det