Lite funderingar kring Gutsy och ps3

Användarvisningsbild
8301

Lite funderingar kring Gutsy och ps3

Inlägg av 8301 »

Jag har kört ubuntu i 1 år nu och ville testa på hur det fungerade med linux på ps3an.

Jag gick in på psubuntu's hemsida och följde deras HOW TO med live cd'n som fungerade som kall sirap funkade inte alls.

Istället laddade jag hem ubuntu-7.10-alternate-powerpc+ps3.iso som fungerade klockrent att installera lite lång tid men ljusår bättre än live cd'n. Efter lite pysslande fungerar ljudet och bilden har kommit upp till 1080p som det ska. Allting flyter riktigt bra.

Nu börjar jag få lite problem. Jag vill ha Firefox 3 kan bara hitta Granparadisio alpha 8 i pakhethanteraren, får inte igång flash överhuvudtaget, gnash ligger färdigt i systemet men varken kossan.se eller youtube fungerar. Jag har varit i programvarukällor och kryssat i alla alternativ i fliken för Programvara för Ubuntu och uppdaterat men ingen framgång. Sen krascha Nautilus för mig men jag fick bytt till thun tror jag att det hette men hur gör jag nautilus till standard igen efter ominstallation?

Kan dessa problem hänga ihop med att jag använder powerpc versionen? Vad är det då för skillnad på powerpc och tex i386 versionen?
Användarvisningsbild
8301

Re: Lite funderingar kring Gutsy och ps3

Inlägg av 8301 »

Ingen som har erfarenhet??

Efter en del sökande i olika forum hittade jag iallafall lite svar som kan härledas till mina problem
Flash finns inte till ppc64 arkitekturen. Verkar som alla mina problem har det som utgångspunkt :(

Tycker det är synd att man inte kan få igång allt när man har lovordat Sony för att primera öppna system.
Och kunde inte Canonical ge ut fulla specifikationer för vad som fungerar och inte fungerar?? Jag kan förstå att dom inte gör det för persondatorer men när en väldigt stor mängd ps3 användare som alla sitter på samma hårdvara är suga på att installera ett operativsystem så har Canonical chansen sprida ubuntu på ett stort plan, men då måste informationen ut.

Nu går flera personer på pumpen för att dom inte har kunskapen och tycker att Linux är ett icke komplett system som inte fungerar. Många nya användare kommer vända ryggen till linux är jag rädd för.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"