installera ubuntu har 2 hårddiskar, vista på ena

borjeboy
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

installera ubuntu har 2 hårddiskar, vista på ena

Inlägg av borjeboy »

Hej, jag har 2hårddiskar på datorn just nu, en 320gb partionerad i 2 enheter och en 80gb och tänkte köra den ena av dom till ubuntu (80gb hårdisken), och såklart ha kvar vista på den andra, det borde väll bara vara att välja den andra disken när man kommer dit och välja att den formaterar till den så filformatet blir det bästa för ubuntu... kan man göra det? och kan man köra så att man har den där guiden som hjälper en att installera allt rätt ?, man kan välja det om jag inte minns helt fel...

sen nästa fråga, när man bootar upp sen vilket os kommer starta som standard om man inte trycker på någon knapp? jag skulle vilja att det är vista då jag inte är ensam vid denna datorn, mamma sitter här med i bland.... Nåväl det var väll frågorna jag hade...

Föresten, har märkt på min wubi installation som jag hade för ett tag sedan (den finns inte kvar) att det inte gick att ens se filerna som var på samma disk som jag hade wubi installerat på, gick enabrt att se hårddisken som är C: i windows... antar att det har med ntfs att göra men osäker, och om det går att ställa in så man kan komma åt filerna och diskarna så blir jag glad, har massa mp3or på datorn på en annan partition
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: installera ubuntu har 2 hårddiskar, vista på ena

Inlägg av Hund »

Japp, det går bra.

Vilken guide menar du?

Ubuntu kommer att hamna högst upp i listan. Men med programmet startupmanager kan man lägga Windows först.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
borjeboy

Inlägg av borjeboy »

okej.. tack, det jag menade var att man kunde välja manuell installation har jag läst och då får man skapa typ 3partitioner osv med vissa namn... läste det på någon hemsida på nätet
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Japp, det finns. Jag har skrivit lite om det här.
Användarvisningsbild
mrsniper

Inlägg av mrsniper »

Jag kör en maskin med Windows Vista och Ubuntu. Det fungerar alledes utmarkt bra.
Jag la Windows Vista först på en HD med SATA anslutning och Ubuntu sen på en HD med IDE anslutning.

8) 8)
Ursäkta stavningen men jag har Dyslexi.
---------------------------------
Ubuntu 9.04 och Windows Vista
borjeboy

Inlägg av borjeboy »

tyvärr så verkar inte ubuntu se den andra hddn, den som har IDE anslutning, eller den ser den men den går inte att välja... menmen, den ser även de vanliga partitionerna på datorn så får väll välja en där och göra den iordning, 10,5gb borde väll räcka för ubuntu eller?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

10 GB räcker bra. Det brukar jag köra på.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"