Hej!
Är helt grön på linux och behöver hjälp med att koppla till internet via min mobil. Har läst en rad guider för att fixa det via script osv. Men vill försöka fixa det grafiskt.
Har kommit väldigt nära då jag får kontakt med nätet ca 3 sekunder därefter kopplar den ner. Jag använder blueman för att skapa en seriell-port (rfcomm0) till mobilen. Sen använder jag anlutningsverktyget för att ringa upp.
Den ringer alltså upp och mobilen ansluter (man ser att den kopplar upp i mobilen), men så fort den får kontakt kopplar den ner igen.
Vad kan felet vara?
Hade varit gööt om man slapp använda terminalen, så det går fort att koppla upp varje gång. Min uppfattning är att man kan få ändra en del varje gång man skall koppla upp om man konfigurerar manuellt.
Tipps uppskattas verkligen! Ska förslöka lösa detta så ja får lite självförtroende och inser att jag inte skall blåsa in XP igen !
Nokia N82 + bluetoot +3g=internet ?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Nokia N82 + bluetoot +3g=internet ?
Kan ingenting om Blå Tand. Men har du tittat under System - Inställningar - Bluetooth?
Tydligen är det något som fungerar i alla fall. Du kommer ju ut på internet - även om det bara är i 3 sekunder.
Vilka guider har du följt?
Tydligen är det något som fungerar i alla fall. Du kommer ju ut på internet - även om det bara är i 3 sekunder.

Har läst flera guider och försökt göra de dem gör i terminalen grafsitkt.
Har hittat ett program som fungerar som en router, vilket gör att jag kan använda wlan istället. Detta fungerar dock inte heller (men det fungerar i winXP).
Misstänker att det är problem med ad-hoc. Några förslag?
Har hittat ett program som fungerar som en router, vilket gör att jag kan använda wlan istället. Detta fungerar dock inte heller (men det fungerar i winXP).
Misstänker att det är problem med ad-hoc. Några förslag?
- maths57
Få se om jag fattat rätt.
* Du kopplar upp dig mot internet via mobilen.
* Mobilen ansluter till datorn med Blåtand.
* Du använder Blueman som program för att sköta kopplingen till mobilen. Har du titta på den här HOWTOn? Vilka inställningar har du gjort?
* Datorn hittar din mobil.
* Du lyckas ansluta och får kontakt en lite stund innan du blir nedkopplad.
* Du kopplar upp dig mot internet via mobilen.
* Mobilen ansluter till datorn med Blåtand.
* Du använder Blueman som program för att sköta kopplingen till mobilen. Har du titta på den här HOWTOn? Vilka inställningar har du gjort?
* Datorn hittar din mobil.
* Du lyckas ansluta och får kontakt en lite stund innan du blir nedkopplad.
Nice, ska titta där.
Det stämmer det du punktar upp.
Har valt rfcomm1 , *99# som telefonnummer...
Inga förslag på hur man kan få ad-hoc stöd?
Det stämmer det du punktar upp.
Har valt rfcomm1 , *99# som telefonnummer...
Inga förslag på hur man kan få ad-hoc stöd?
Wee nu fungerar bluetooth också, lycklig 
Tack för hjälpen, har varit skönt att få mentalt stöd
Dessutom har jag hittat ett forum som förhoppningsvis kommer hänga en hel del på.
Nu försvan mina windowstankar!

Tack för hjälpen, har varit skönt att få mentalt stöd

Dessutom har jag hittat ett forum som förhoppningsvis kommer hänga en hel del på.
Nu försvan mina windowstankar!
- maths57
Grattis och välkommen!
Jag passar på att markera tråden som löst.