Behöver komma åt minneskortet i kameran [LÖST]

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Behöver komma åt minneskortet i kameran [LÖST]

Inlägg av brattham »

Hej, på er!

Jag behöver kunna radera filerna/bilderna på mitt minneskort i min digialkamera från datorn (eftersom kameradisplayen inte längre funkar), men hittar den ej. Övriga externa DVD-enheter och hårddiskar hittas dock. Det är heller inga problem att importera korten till datorn. Vid importen kan man observera att sökvägen till kameren är typ: /store.../... [och så en harang med siffror och bokstäver], men jag vet inte hur jag ska göra för att komma åt dem; vad göra? (Kör v 8.04.)

/Mvh Per B
Senast redigerad av 2 brattham, redigerad totalt 27 gång.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Behöver komma åt minneskortet i kameran

Inlägg av HenrikAn »

Vad är det för kamera?
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Kolla igenom kamerans menyer, du ska kunna gøra sådant direkt utan att ansluta till datorn.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Testa med ett gammalt biligt kort först. Jag har förstört ett SD-kort genom att redigera i det från datorn. Kameran kände inte igen det efterråt och kunde inte använda det. Detta var med Ubuntu 7.04 och min samsung Digimax kamera.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Hej, igen!

Kameran är en Canon 750 (digtal kompaktkamera - mycket vanlig modell). Tyvärr kan jag ej längre radera bilderna ifrån kameran eftersom displayen gått sönder, och jag fotar numera genom att titta i kamrans öga (på gammalt hedeligt vis).

Det låter ju lite oroväckande om man kan förstöra sitt SD-kort. Men varför skulle man förstöra det? Jag har inte tänka att formatera om det - enbart radera gamla bilder då de är kopierade till datorn. I Windows XP gick detta alldeles ypperligt, och kameran hittades direkt om man gick in i "Den här datorn"; vad är skillnaden?

Tack, för snabba svar!

/Mvh Per B
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Närmaste motsvarigheten i ubuntu till Den här datorn är väl Platser -> Dator, men den borde ju synas på skrivbordet, speciellt eftersom du kan importera bilderna. Men när man importerar bilder med F-Spot så kan man ju välja om man vill att bilderna ska finnas kvar där man importerar ifrån.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Hej, igen!

Det går varken att hitta min digitalkamera i Platser -> Dator eller på Skrivbordet, men de går att importera bilderna från kameran via F-Spot. Vad kan det bero på och hur löser man detta så att man kan se kameran i t ex Platser -> Dator?

/Mvh Per B
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Oftast så brukar det dyka upp en sån där extern disk-ikon på skrivbordet, det gör det i alla fall för de kameror och telefoner jag testet. Kan du importera mha f-spot så måste ju minneskortet vara monterat. Vad finns det under katalogen /media/ ?
Om du ändå inte kan radera bilderna kan det kanske bero på att dom är skrivskyddade?
Kolla vad du har för rättigheter på bilderna (med filbläddraren eller i ett terminalfönster).
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Hej!
Jag har kollat lite vad som händer då jag slår på kameran. Det som händer är att datorn detekterar kameran och erbjuder att importera korten. Om jag väljer att göra detta, sker det utan problem. Någon ikon dyker dock varken upp på skrivbordet eller i mappen /media, och så vitt jag vet, inte någon annanstans heller. Det går alltså inte att titta på bilderna i kameran, och än mindre att radera dem ifrån datorn - något jag skulle behöva kunna. Om jag sätter i en skiva i min externa DVD-spelare dyker denna omedelbart upp både på skrivbordet och i mappen /media; varför händer inte samma sak då jag kopplar in kameran? Går det att ställa in någonstans?

Jag har svårt att tänka mig att bilderna skulle vara skrivskyddade i kameran, eftersom SD-koret är i läge "unlock". Det har också fungerat att radera korten på det ovan beskrivna sättet i Windows XP.

Är det någon som vet hur man löser problemet med att filerna i kamerans minneskort går att läsa direkt ifrån datorn och vad det beror på?

/Mvh Per B
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Inte riktigt en snygg lösning, men det kanske funkar.

1. Gör

Kod: Markera allt

ls -l /dev/sd*
Se efter vilka "device" som har en siffra efter 3:e bokstaven, sda är antagligen din systemdisk och kameran bör hamna lite senare i listan, typ "sdh1" eller något sådant. De device som inte har någon siffra efter sig har för tillfället ingen hårdvara ansluten.

2. Montera kameran på t.ex "/mnt" (nu förutsätter jag att vi i förra steget fick det till "sdh1").

Kod: Markera allt

mount /dev/sdh1 /mnt
Nu kan du gå in direkt via terminalen eller via ett fönster i Nautilus eller så till "/mnt" och komma åt kameran direkt.

Om allt funkar alltså... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
ricardoextremo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av ricardoextremo »

Det allra enklaste är kanske att använda en USB- eller PCCard läsare för minneskortet. Det hamnar under /media/någonting och kan hanteras med din favoritfilhanterare. Kamerorna (generellt) skapar ibland problem och dyker inte upp där man väntar sig. Jag har aldrig sabbat något kort på detta sätt (CF, SD), trots upprepade raderingar. Även ett helt blankat kort (fixat nytt filsystem med parted) funkade utmärkt, efter att kameran fått jobba med det en stund (formatering, misstänker jag).

mvh
/RID
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Man kan inte förstöra ett minneskort (Inte på ovan nämnt sätt). Även om man tömmer den helt från ett filsystem så klarar kameraren av att formatera det själv. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Jag prövade att gå in via terminalen för att se om jag kunde klura ut var kameran låg, men av någon anledning sågresultatet samma ut vare sig om kameran var inkopplad eller inte. Varför vet jag inte. ??? Hur som helst: jag följde gått råd ovan och gick och köpte mig en billig minneskortläsare, och med hjälp av den fungerar det ju naturligtvis att komma åt sina kort...

Jag får väl se om jag så småningom kommer på hur man kan komma åt bilderna direkt i kameran.

Tack, för gott gensvar.

/Per B
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Om det handlar om en IXUS 750 så är det en så kallad PTP enhet. PTP betyder Picture Transfer Protocol och är något djävulskap som har hittats på för att förvirra vanligt hederligt folk. Motsvarade problem finns även med många mp3-spelare, fast då heter det MTP (Media Transfer Protocol) istället. Det som är störande är att man behöver speciella program för att kunna använda PTP eller MTP enheter.

Bra kameror (och mp3-spelare) är istället så kallade UMS eller MSC enheter, vilket innebär att de fungerar precis som vilket vanligt USB-minne som helst. Betydligt smidigare att hantera med andra ord.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

brattham skrev: Det går varken att hitta min digitalkamera i Platser -> Dator eller på Skrivbordet, men de går att importera bilderna från kameran via F-Spot.
/Mvh Per B
Testa att installera gthumb genom Synaptic istället.
Jag fixade aldrig att ta bort fotona från kameran via f-spot utan installerade gthumb.

När programmet är installerat så startar du det genom Program/Grafik/Bildvisaren gThumb och går in i menyn Arkiv och väljerImportera Bilder
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Jaha, så det måste alltså vara protokollet som på något vis avgör om externt tillkopplade enheter skall visas i mappen Media eller inte, och som avgör om de på ett enkelt sätt går att komma åt?

Jag installerade gThumb och det funkar fint. Både vad det gäller att hämta bilderna direkt ifrån kameran och då det gällde att radera bilderna direkt ("samtidigt" som importen av bilder sker) på kameran.

Det verkar finnas en stor fördel med använda sig av gThumb då det gäller att radera bilder från kameror med liknande protokoll gentemot att radera dem dirket på minneskortet med hjälp av filblädraren. Radera korten går ju om man stoppar in minneskortet i en kortläsare. Nackdelen blir, vad jag förstår, att då det alltid skapas en dold kopia av det man raderar som lägger sig i en mapp med namnet (ungefär) /.Trash-1000 och som innehåller allt man raderade. Förmodligen ska detta vara tänkt som någon ersättning för (funktionen för) papperskorgen på skrivbordet. Problemet är ju att minneskort (och USB-minnen med för den delen) inte har någon papperskorg som man kan tömma. Kontentan blir att inget minne frigörs efter raderingen!

För att komma runt problemet kan man gå in i filbläddraren och kryssa i en ruta som gör så att ingenting hamnar i papperskorgen vid radering, utan tas bort för alltid (?) utan att passera denna. Men papperskorgen ger ju ett enkelt sätt till att ångra en radering - något man normalt vill kunna utnyttja - så detta innebär att denna inställning måste göras varje gång ett minneskort eller ett USB-minne ska raderas. Det måste väl ändå finnas något enklare sätt att komma runt detta; vad har jag missat?

/Mvh Per B
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Inlägg av ThinLizzy »

brattham skrev:Det måste väl ändå finnas något enklare sätt att komma runt detta; vad har jag missat?

/Mvh Per B
håll nere shift-tangenten då du klickar på del-tangenten så hamnar filerna inte i papperskorgen.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"