Här är min tidigare tråd: http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1905
Som jag förstått så är det alltså krångel med att starta X. Min uppgift var att ändra grafikinställningar. Kör med ett ATI X850XT så standard är "ATI". Om jag väljer ATI så får jag fram något i stil med:
Provar jag däremot "Vesa" så startar Ubuntu och jag hör en liten melodi men skärmen är knall-svart (Sådär att det låter som att skärmen slagits av och lampan på den blinkar) Skärmen är en Samsung SyncMaster 957mb"Fatal Error: No Screens Found"
Vesa är alltså inget alternativ. Då provar jag "Vga". Fungerar fortfarande inte. Har även ändrat färgkvalitet (bits) och provat både med och utan Kernel Buffer nånting (stavning tack)
Kan säga att Ubuntu 6.10 faktiskt redan är installerad på datorn (tack vare alternativ cd:n) men det går fortfarande inte då den inte får kontakt med X.
Vad återstår nu att göra? Någon sa att jag skulle prova uppdatera skärmens drivrutin men hittar ingen till min skärm. Samsungs egen hemsida verkar inte ha den inne iallafall. Hittade en 957mb drivis på en sida men den skulle dem ha betalt för

Kan slänga upp bilder på hela processen, eller åtminstone fel-loggen om det är till hjälp.
/ Ricque